Toon posts:

Roland MPU-401 in WinXP

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze week mijn systeem upgraded van Win98 naar WinXP. Helaas herkent WinXP mijn Roland MPU-401 ISA Midi interface niet. Die heb ik nog steeds, omdat ten eerste dit midi interface nog altijd veel beter is dan al die zooi op de gemiddelde geluidskaartjes, en bovendien omdat ik op dit kaartje een Sound Canvas daughterboard heb.

Weet iemand of en hoe je die oude vertrouwde MPU-401 aan het draaien krijgt onder Windows XP? Anders ga ik maar weer terug naar Win98...

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 19:01
Volgens mij onmogelijk, support voor de MPU 401 (ik heb er ook een) is al een tijdje geleden gedropt zover ik weet.

Heb zelf een USB midi interface gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is jammer. Kun je op zo'n USB interface ook een Sound Canvas prikken? Ik dacht 't niet..

• Sovereign
Op zondag 25 november 2001 10:28 schreef Roberto het volgende:
Dat is jammer. Kun je op zo'n USB interface ook een Sound Canvas prikken? Ik dacht 't niet..
Waarom zou dat niet gaan? Een USB midi interface heeft net zoals de 401 gewoon een standaard midi in/uitgang. Midi kabel de in SC (heb zelf ook nog een SC55, gebruik Žm alleen nooit 8-)), en de kabel in de USB midi interface en voila.

Of is het zoŽn sound canvas PC kaart waar we het hier over hebben? Misschien dat ze bij Roland ergens een Win2k driver hebben staan die je kan gebruiken.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Kan je geen Sounblaster PCI kaartje kopen. Sommige gebruiken nog Roland MPU-401.
Zijn alleen wel hele oude, ja kan vandaag nog naar de HCC gaan :P

dikzak

Verwijderd

Topicstarter
Hola ik ontdek net dat XP een heuse Generic MPU-401 driver heeft. Je moet 'm alleen handmatig toevoegen.

Add hardware, kies Choose my own (Advanced), kies in de categorie sound devices bij Manufacturer "Microsoft" de "Generic Roland MPU-401 and Compatibles". Dan wel handmatig de port en de IRQ aanwijzen. Bij mij wees ie eerst zelf IRQ 9 aan, dan crasht de hele boel, omdat IRQ 9 geshared is en dat kan het MPU401 ISA kaartje niet. Dus rebooten en handmatig IRQ instellen. Werkt als de brandweer >:) !

Gelukkig maar, want ik heb inderdaad geen SC-55 maar een SCB-15, dat is zo'n click-on daughterboard. En op de MPU-401 zit een hele goeie D/A converter dus geluid is veel beter dan op een Sound Blaster of een ander geluidskaartje.

Verwijderd

Dan krijg je straks WEER een probleem erbij als je je PC gaat upgraden met een nieuw moederbord... tegenwoordig maken ze die krengen alleen nog maar zonder ISA-sloten. :(
Ik heb zelf ook nog zo'n mpu401 van Roland zelf, en da's inderdaad een kwalitatief veel betere interface dan op de meeste geluidskaarten zitten. Gelukkig maakt Roland nu ook USB midi-interfaces, dus die heb ik dan ook maar eentje besteld :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:15

Exirion

Gadgetfetisjist

->[AV]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Sovereign
Precies, dat probleem heb ik, mijn mobo heeft helemaal geen ISA sloten meer. Heb dus nu een Roland/Edirol UM-1s besteld.

Verwijderd

Op dinsdag 27 november 2001 09:24 schreef Roberto het volgende:
En op de MPU-401 zit een hele goeie D/A converter dus geluid is veel beter dan op een Sound Blaster of een ander geluidskaartje.
D/A convertors die de geluidskwaliteit van je midi-poort verbeteren? :?
Pagina: 1