Parity error

Pagina: 1
Acties:

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 11:59
Hallo allemaal,

Ik heb een 'oude' server op de kop kenne tikke maar kan hem voor geen mogelijkheid aan de praat krijgen, weet iemand wat er aan de hand is als dit in je scherm komt te staan???....

Onboard Parity Error
Addr (Hex) = (0000:0002)
System Halted!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de Cmos al gecleared, denkt dat dat wel eens zou kunnen helpen.

• Cybertroy
Zal ff snel proberen.....

• Cybertroy
Nee jammer, en kan geen cmos vinden, en de batterij er uit halen heeft ook geen zin omdat ie er niet in zit :(

• Cybertroy
Niemand dus........jammer

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:46

Killjoy

Klingon lawn products

Parity error wil zeggen dat je een geheugenprobleem hebt.
FF uit m'n hoofd: een verschil tussen de in het geheugen ingelezen waarde en de uitgelezen waarde (moeten identiek zijn). Heb je niet toevallig nog parity geheugen liggen? je zou namelijk eens moeten proberen te booten met ander geheugen.

edit
Enne, doe a.u.b. niet zo ongeduldig zeg. Geduld is een schone zaak.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Parity checking is een manier om erachter te komen of een bepaald geheugenadres wel juist is uitgelezen. Hiertoe wordt er een extra bit aan elk adres toegevoegd, het zogenaamde parity bit. Hetaantal enen in elk adres wordt opgeteld en als dit even is wordt het parity bit geset of juist als het oneven is. (Ja, er zijn natuurlijk weer twee systemen...)
Bij het uitlezen wordt dit ook weer gedaan en wordt gekeken of het parity bit hiermee overeen komt. Meestal wel, zo nee: parity error. Het is duurder dan zonder parity want dat extra bit moet natuurlijk wel betaald worden. Gewone huiscomputers hebben het dan ook meestal niet, je treft het meer aan in servers.
Bij jouw computer treedt zo'n parity error al op bij vrijwel het eerste adres, wat er op wijst dat er iets fundamenteel mis is. Heb je er misschien geheugen zonder parity ingestopt? Misschien kun je ook in de BIOS de optie "parity check" uitzetten. Succes ermee.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

Exirion

Gadgetfetisjist

->[PMG]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Cybertroy
Aha, dus moet geheugen hebben met parity, wat is dat dat?? Ik heb wel een doos vol met edo geheugen maar nix doet het hier van dus geen parity er op.
Moet ik dan denken aan nu met het gegeugen met ECC???

• Cybertroy
Op zondag 25 november 2001 01:26 schreef Exirion het volgende:
->[PMG]
Enne ik maar zoeke....

Wist toen nog niet dat het met het geheugen te maken had :)

• Cybertroy
edit
Enne, doe a.u.b. niet zo ongeduldig zeg. Geduld is een schone zaak.
[/quote]

Ja dat weet ik wel, maar meestal als niemand wat weet gaat de topic steeds verder onderuit en leest niemand het meer, resultaat: "geen andwoord op mijn vraag"

PS bedankt voor je andwoord

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
ECC is nog een stapje verder dan parity. Hiermee wordt niet alleen geconstateerd dat een adres fout is uitgelezen, het wordt zelfs automatisch gecorrigeerd. Is nog duurder natuurlijk. Het is niet compatibel met parity-geheugen.

• Cybertroy
Dus moet opzoek naar geheugen met parity, maar had al even rond gekeken bedoelen ze met 'fast page' geheugen het zelfde??

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Nee; je hebt fast-page met en zonder parity (meestal zonder !!)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Cybertroy
Gatver..... Moet dus alsnog op zoek gaan....misschien bij de eerst volgende PC-dump dag....:(
Pagina: 1