Toon posts:

schijf partitioneren met fdisk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe harddisk van 40 gb 7200rpm en wil deze nu gaan installeren op de primary master ,maar ik heb nu nog altijd een schijf op de primary master zitten van 10 gb 5400 rpm die ik op de secondary slave willen steken.Maar als ik deze schijven dus ga installeren ,moet ik dan niks anders meer veranderen in het bios of zo en kan ik veel verkeerd doen.iKheb dit nog nooit gedaan ?
ik wil de nieuwe schijf dan ook indelen in 2 partities van 20 gb ,1 voor win98 en 1 voor win2k en de tweede schijf gebruik ik dan voor mp3s en zo ,maar hoe moet ik hier dan aan beginnen met fdisk ?Eerst een primary partitie aanmaken en daarna een extended ,denk ik?ik wil dus de de partitie van win98 in win2k kunnen lezen en omgekeerd.alles in fat32.
kan er mij iemand dit eens duidelijk uitleggen a.u.b.?:+:+:+

• esvier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-04 17:11
die vraag wou ik nou ook net stellen, maar dan voor winXP. weet iemand hoe dat onder XP moet?

www.debrasserie.nl

• esvier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-04 17:11
Op zaterdag 24 november 2001 20:04 schreef filiboeverke het volgende:
Ik heb net een nieuwe harddisk van 40 gb 7200rpm en wil deze nu gaan installeren op de primary master ,maar ik heb nu nog altijd een schijf op de primary master zitten van 10 gb 5400 rpm die ik op de secondary slave willen steken.Maar als ik deze schijven dus ga installeren ,moet ik dan niks anders meer veranderen in het bios of zo en kan ik veel verkeerd doen.iKheb dit nog nooit gedaan ?
ik wil de nieuwe schijf dan ook indelen in 2 partities van 20 gb ,1 voor win98 en 1 voor win2k en de tweede schijf gebruik ik dan voor mp3s en zo ,maar hoe moet ik hier dan aan beginnen met fdisk ?Eerst een primary partitie aanmaken en daarna een extended ,denk ik?ik wil dus de de partitie van win98 in win2k kunnen lezen en omgekeerd.alles in fat32.
kan er mij iemand dit eens duidelijk uitleggen a.u.b.?:+:+:+
met drivedisk (ofzo) volgens mij.

www.debrasserie.nl

Verwijderd

Niewe disk als master jumperen en als eerste aan de kabel hangen. oude disk als slave en aan het eind van de kabel.

fdisk opstarten eerst een primaire partitie (20Gb) maken
dan een extended partitie (20Gb)
en dan een logisch station (20Gb)

KLaar is cees.

Verwijderd

en ik Xp tijdens installatie aangeven hoe groot de partites moeten worden, ook kun je evt. oude partities weggooien.

Ook kun je dit later aanpassen door op deze computer--> rechtermuisklik --> beheren --> schrijfbeheer , hier kan je gewoon partities aanpassen, maken en gelijk formateren

Verwijderd

Topicstarter
oké , we zullen dit dan eens uittesten.bedankt voor de uitleg!!!
Pagina: 1