Hmmm ik schrok toch stiekem een beetje van deze topictitle (zeker met de naam wasigh erachter), maar goed
Persoonlijk vind ik het nogal een onzinstelling als ik dat zo mag zeggen. Desktop GUI applicaties zullen nooit een bedreiging voor Java
kunnen vormen, simpelweg omdat daar niet de core business van Java ligt.
Laten we voor het gemak dus maar uitgaan van de stelling 'PHP-GTK is een bedreiging voor Java desktop appicaties'.
IMHO is het dan nog een kansloze stelling. De gebruikersdoelgroepen liggen mijlenver uit elkaar, dus overstappen van a naar b zullen we niet zien. Ook de omgevingen waar de twee technieken zich nuttig kunnen bewijzen liggen uit elkaar. Nuttig gebruik van PHP-GTK zie ik eigenlijk in kleine Quick Hacks (tm) of misschien zelfs quick'n'dirty database frontends. Alleen in dat laatste zie ik dus een mogelijke overlapping, maar als je dat 'quick'n'dirty' weghaalt blijft al direct alleen Java maar over.
Als taal voor 'echte' desktop applicaties zal PHP-GTK absoluut niet doorbreken (we vergelijken het voor het gemak niet alleen met Java, maar ook met bijv Delphi en C++). PHP (en dus ook PHP-GTK) mist ten eerste al te veel ten opzichte van de hogere programmeertalen.
Dat het een scripttaal (tsja wat is een scripttaal, laten we als voorwaarde compileren vs intepreteren nemen) is doet er hier naar mijn mening niet echt toe. Perl en Python bijvoorbeeld niet direct kansloos zien.
Verder is wat mbravenboer al noemde ook erg belangrijk. PHP is totaal toegespitst op de server side. Veel van de makkelijke built-in functionaliteit vervalt direct op de clientside en je krijgt er vrij weinig voor terug.
Ik kan me ook wel redelijk vinden in het idee dat PHP-GTK niet per se een slechte ontwikkelomgeving zou zijn, maar simpelweg geen voordelen biedt tov van andere. Vrijwel alle voordelen die PHP op dit moment biedt voor de ontwikkelaar vallen weg in PHP-GTK.
mbravenboer: Volgens mij functioneert GTK toch geeneens onder MS Windows?
Dat doet het tegenwoordig wel

Als je hier gelijk in gehad had zou ik trouwens de kleine kans die PHP-GTK nog had helemaal weggooien.
mbravenboer: Ik mis trouwens een beetje de reacties van deze volgelingen

.
1. Wat vinden jullie van deze nieuwe wending van PHP?
Zeer typerend voor de drijvende krachten achter PHP. De wereld van de PHP ontwikkelaars heb ik altijd al een zeer vreemde gevonden en dit is dan ook wel iets wat ik er in vind passen.
Wat je zelf al noemde is een goed punt: Als fanatieke aanhanger van een taal/omgeving ben je geneigd hier werkelijk alles mee te gaan doen, bewust of onbewust. Dat geldt natuurlijk voor iedere taal/omgeving en ongeacht de wereld achter PHP is het dus een logische ontwikkeling.
Maar in een gezonde omgeving zou PHP-GTK een erg cool eenmansproject zijn van een fanatieke gebruiker in tegenstelling tot wat er nu gebeurt (het is een volwaardig onderdeel van het PHP project), zeer typerend IMHO.
2. Ga jij applicaties schrijven in PHP?
Dat doe ik al een tijdje

Ik ben het niet helemaal eens met je woordkeuze (met applicatie doel je schijnbaar op desktop GUI applicaties, laat ik daar iig vanuit gaan)

Nee, ik heb nog nooit iets met PHP-GTK gedaan, maar wel wat sources gezien en wat in de docs gerommeld. Ik voel geen enkele behoefte hier verder nog iets mee te gaan doen.
3. Wat denk je van PHP als applicatie-programmeertaal?
Al zo'n beetje beantwoord.
4. Vergeleken met de andere talen?
De enige talen waarmee je het IMHO zinvol mee zou
kunnen vergelijken zijn Visual Basic en perl.
Tegenover VB is het kansloos, omdat Visual Basic een
nog lager drempel heeft, als taal veel beter in elkaar zit, zeer veel betere ondersteuning/documentatie kent, veel beter geintegreerd is in Windows, een uitstekende ontwikkelomgeving kent, compleet toegespitst is op desktop apps, etc, etc.
Tegenover perl is het kansloos omdat perl met QT een veel schonere omgeving is en je bovendien nog veel meer GUI libs kunt gebruiken in perl. Kan zo langzamerhand totaal geen reden meer bedenken voor het gebruik van PHP-GTK
Oja, ik ben niet echt een PHP volgeling, eigenlijk helemaal geen volgeling. Volgelingen zijn is volgens mij nooit goed. Welke taal je ook gebruikt (hoe mooi en goed ook), je zult er altijd critisch naar moeten kijken en open moeten blijven staan voor andere technieken. Vasthouden aan een taal is misschien zelfs het slechtste wat je kunt doen als serieuze ontwikkelaar.
Critische de negatieve kanten van je favo taal onderzoeken en deze vergelijken met andere talen daarentegen is de juiste weg. Geef alles een kans, wanneer iemand je vraagt iets in Python te doen, vraag dan niet direct of het misschien in PHP mag, maar onderzoek de opdracht en vraag je af of Python de geschikte oplossing is. Zo ja, ga in hemelsnaam met Python aan de slag en je hebt er tenminste een zeer waardevolle ervaring bij. ([/off-topic])
mbravenboer: Inderdaad wasigh! Daar had ik ook nog iets van willen zeggen. Extreem onverantwoordelijk

. Ik dacht ff met Mozilla op Linux naar jouw webcam te kijken, maar dat viel vies tegen.
Same here

Onno: Maar misschien wordt het nog wel eens wat, als ze eens iets als Perls 'use strict' aan PHP zouden toevoegen zou dat al een hele verbetering zijn imo.
Hmm ja, dan kan ik er nog wel een paar verzinnen. Maar wat zouden dan nog de redenen kunnen zijn om PHP te gebruiken (ten koste van perl)

bartvb: Dingen als stripslashes() en dat soort meuk maken je het leven best een hoop makkelijker, zeker als beginner.
Dat is precies de 'meuk' waar je als 'gevorderde' op kunt kotsen IMHO. Als absolute beginner is het misschien aardig, maar eigenlijk is 80% van dat soort functies volkomen triviaal in een taal. Neem bijvoorbeeld stripslashes(), waarom heeft perl die functie niet nodig? Omdat je die functie gewoon al hebt (s/\\(.)/$1/g bijvoorbeeld) en dus is al dat soort meuk triviaal en volkomen overbodig.