Geld uitgeven aan onnodige dingen! Waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 684 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Waarom geven mensen eigenlijk zoveen geld uit aan dingen die ze niet nodig hebben?

Zo hebben veel mensen tattoo's. Kost veel geld. En waar heb je het eigenlijk voor nodig? Ja, het is mooi, maar wat heb je er verder aan?

En piercings. Ik heb een tongpiercing. Kostte me 150 gulden. Heb er zelfs geld van me ouders voor geleend. Maar waarom eigenlijk? Ik heb um nu, ik vind um mooi, maar ook hier heb ik verder weinig aan.

En zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen. Een nieuwe bank terwijl je net een nieuwe hebt? Waterkoelling terwijl je pc wel goed gekoeld is? etc.

Waarom geven mensen dus zoveel geld uit aan onnuttige dingen, of dingen die ze niet bepaald hebben willen. Is dat omdat ze geld teveel hebben? Of kunnen mensen gewoon de drang niet weerstaan iets duurs en moois te kopen?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28899

sommige mensen omdat ze te veel geld hebben
me opa koopt ook elke 2 maanden een nieuwe auto terwijl ie 1x per week hem gebruikt :p

sommige, zoals ik omdat we eraan verslaafd zijn :)
kheb vandaag en cd-wallet gekocht terwijl ik gister een cd box heb gekocht en thuis nog 3 cd wallets en ontelbaar veel cd boxen heb :)

tattoos en percings vinden sommige mensen mooi
een lelijk schilderij kopen voor 5 ton vind ik erger dan een tattoo voor een paar meijer, over smaak valt nu eenmaal niet te twisten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29310

Tja ik heb ook een piercing, en wil nog een tatoo om me arm heen zo een zwarte versiering :) En waarom? Nou ik vind dat erg mooi. En het geeft ook een kick en een soort van tegengesteldheid tegen de "normale" maatschappij.

En ja andere spullen ik weet het niet. Ik koop een grote tv gewoon omdat ik dat relax tv vind kijken. Ik koop een grote bank omdat ik relax wil liggen op de bank. Tja het is maar net hoe je het bekijkt. Het meeste wat ik koop en geld aan uit geef is niet onzinnig in mijn ogen.

Jij koopt toch ook een piercing in je tong omdat je dat leuk vind? Niet omdat andere dat cool vinden want dan is het wel onzinnig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35113

Sommige mensen doen het om altijd meer te hebben dan een ander; de drang om meer te bezitten. Erg triest vindt ik het en daarom doe ik er ook niet aan mee.

Ik kende vroeger mensen die altijd de nieuwste processor moesten hebben, zodra er eentje op de markt was, hadden zij hem, alleen maar om te kunnen zeggen "kijk eens, ik heb deze lekker wel en jij niet". Te triest voor woorden.

Alles wat ik koop vindt ik nodig, of anderen dat ook vinden kun je niet met zekerheid zeggen; vandaag heb ik na lang wachten eindelijk Ghost in the Shell op DVD gekocht: mijn moeder vindt het geldverspilling, ik niet, ik ben blij dat ik deze film eindelijk heb, zodat ik hem kan kijken.

Feitelijk zou je kunnen stellen dat iedere uitgave waar je plezier aan ontleent, een nuttige uitgave is. Ik geef bijna altijd geld aan straatmuzikanten; een nuttige uitgave vindt ik dat, maar mijn ouders zijn niet zo dol op mijn filantropische gedrag - ik vind dat mensen van hun geld horen te genieten, in plaats van het alleen maar op te sparen, zodat je later niet weet wat je ermee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32251

Als je iets wilt, denk er dan even over na. Als je het dan nog steeds wilt, waarom zou je jezelf dat plezier dan afpakken? Gewoon doen! En het boeit niet dat een tongpiercing 150 gulden is. Wat had je anders met dat geld gedaan? Kijk: er zijn natuurlijk voorbeelden te noemen van echte geldverpesterij. Maar van dit soort dingen wordt je toch op een of andere manier gelukkig, dus wat houdt je tegen om het dan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30318

Maar als ik dat geld niet uit mag geven...... wat moet ik er dan mee? sparen? En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
"We are living in a material world" zong madonna zo'n vijftien jaar geleden. Helaas is dat nog steeds zo. Mensen worden helaas afgemeten aan de dingen die ze hebben en niet aan wie ze zijn.

Natuurlijk is het leuk om iets te kopen, maar op een of andere manier zijn mensen nooit tevreden met wat ze hebben. Waar dit gevoel vandaan komt? Ik denk dat het een soort oerinstinct is om beter dan je buurman te zijn. Je moeten kunnen verdedigen tegen de vijand met betere middelen...

Daar sta je dan met je nokia 8850 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:20

Mx. Alba

hen/die/zij

Op zaterdag 24 november 2001 22:34 schreef Dafunk het volgende:
Maar als ik dat geld niet uit mag geven...... wat moet ik er dan mee? sparen? En dan?
Inderdaad. Het is goed om een spaarpotje te hebben voor noodgevallen of voor als het een tijdje minder goed gaat - ik ben helemaal door mijn spaarcentjes heen nu en dat voelt niet echt prettig als de bodem elke maand weer in zicht komt...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41188

Op zaterdag 24 november 2001 23:01 schreef GenetiX het volgende:
"We are living in a material world" zong madonna zo'n vijftien jaar geleden. Helaas is dat nog steeds zo. Mensen worden helaas afgemeten aan de dingen die ze hebben en niet aan wie ze zijn.

Daar sta je dan met je nokia 8850 :)
Ja, dat nummer ken ik wel van Madonna. Wat een toeval zeg!! :D

En dan heb je ook nog dezelfde nokia als ik!
(beetje duur, maar wel hee cool man! ) 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

In feite zou je elke besteding die niet is om in leven te blijven als onnodig kunnen zien :{

ik weet wel dat het niet helemaal klopt, maar het is wel een gedachte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op zaterdag 24 november 2001 23:01 schreef GenetiX het volgende:
Je hebt het nummer niet helemaal begrepen geloof ik ;)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Op zondag 25 november 2001 00:28 schreef Diadem het volgende:

[..]

Achja, maakt het opzich niet minder waar ;)

Maarja, terugkomend op het topic: wat is nuttig?

Ik heb toch zelf beetje het idee van: je leeft maar 1 keer en dat leven is eindig, geen metafysisch gebeuren of judgement day wanneer het over is. Vanuit dat standpunt lijkt me dat persoonlijk genot belangrijk is, als je nu niet van het leven geniet, wanneer moet dat dan? Dan is een piercing, als je dat zelf mooi vindt, best wel nuttig.

Geld an sich heeft eigenlijk geen waarde, het is er slechts om aan te geven wat je prestaties geweest zijn en om ze om te kunnen zetten in beloningen in vorm van dingen die je kan kopen (ok, werkt niet altijd even eerlijk, maar dat is wel het idee achter geld). Wanneer je dan aan je primaire levensbehoefte voldaan hebt kun je met het overige geld toch leuke dingen gaan doen?

damn, klinkt best zwets, maar zoiets bedoel ik toch :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36062

Wat is onnuttig?
Laten we blij zijn dat iedereen geld uitgeeft anders hadden we snel een probleem met de economie.
Waarom en waaraan ik geld uitgeef?
Zolang het maar Audiovisueel of met auto's te maken heeft.
Ik heb graag het nieuwste van het nieuwste en dus rij ik om de pakweg 4 a 5 maanden in een andere auto, en heb ik ieder jaar wel een andere PC, om van gsm's maar te zwijgen...
Vind ik leuk, genieten van het leven het duurt toch maar even, en meenemen kun je het niet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Waarom geven mensen dus zoveel geld uit aan onnuttige dingen, of dingen die ze niet bepaald hebben willen. Is dat omdat ze geld teveel hebben? Of kunnen mensen gewoon de drang niet weerstaan iets duurs en moois te kopen?
Allerlei redenen natuurlijk. Het kopen van iets is een goed gevoel. Het hebben van iets nieuws is een goed gevoel. Bezit als statussymbool. Etcetera - er kunnen wel tientallen redenen zijnom iets te kopen dat feitelijk nogal nutteloos is.

Maar ja, wat is nutteloos? Zijn alleen die dingen nodig die je in leven houden? Is er een bepaald comfort-niveau dat nog nuttig is, en daarboven niet meer? Zo ja - wat is dit niveau?

Maar dat neemt niet weg dat sommige dingen wel erg op geldverspilling lijken - en dan denk ik bij mezelf: van al dat geld wordt iemand die dat en dat ermee doet vast nauwelijks gelukkig, terwijl een hele hoop anderen er misschien wel zeer gelukkig van waren geworden - een beetje jammer.

De multimiljonair die zijn vijfde Rolls koopt vs. de 10 bijstandsmoeders die hun kinderen kunnen laten studeren, zeg maar.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Nouja, die vijfde rolls zal em best wel wat genot brengen en is niet totaal nutteloos. De vraag is of zegmaar de grootte van de genoegdoening in verhouding met de prijs niet erg laag is. Aan de andere kant, het geld had anders op de bank gestaan, en extreem veel geld op de bank is eigenlijk altijd nutteloos. Dit brengt het geld iig nog terug in de economie.

Beter was geweest om het aan die bijstandsmoeders te geven natuurlijk, maar de wereld is niet eerlijk verdeeld, en de meeste mensen zijn egoisten. Het is jammer dat het zo is, maar ik denk niet dat die miljonair erg snel zal veranderen.

Dat is trouwens een heel andere discussie :)

Het komt er iig op neer dat het misschien niet nutteloos is, maar dat er met dat geld vele nuttigere dingen gedaan kunnen worden. Niks is echt nutteloos lijkt me (roken misschien, daarvan mis ik nog steeds het punt :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27440

Op zaterdag 24 november 2001 18:51 schreef effex het volgende:

over smaak valt nu eenmaal niet te twisten
Youp van t 'hek
Over smaak valt niet te twisten, zegt de lafbek. Maar als je ergens over moet blijven twisten, je leven lang, dan is het wel over smaak! dat is ook het eerste wat mijn vrouw en ik deden toen we elkaar ontmoetten, twisten over smaak! wat vind jij mooi, wat vind ik mooi? ik vond haar heel mooi, en zij vond dat het wel meeviel. zij vond mij heel lelijk, en ik dacht nou, dat gaat nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41487

soms heb je gewoon de drang om heel veel geld uit te geven. teminste daar heb ik wel eens last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29310

Op dinsdag 27 november 2001 15:29 schreef Misty het volgende:
soms heb je gewoon de drang om heel veel geld uit te geven. teminste daar heb ik wel eens last van :)
Wie niet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX

DarkX

Ik?

Op dinsdag 27 november 2001 15:29 schreef Misty het volgende:
En in hoe verre is dat relevant in deze discussie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Op zondag 25 november 2001 00:28 schreef Diadem het volgende:

[..]

Het is nou niet helemaal mijn dagelijkse bezigheid nummers van Madonna uit te kleden. Dit is de enige regel die ik eruit ken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31392

Is leuker dan nuttige dingen :)
Ik ben nog nooit blij geweest met nieuwe sokken... of ben ik dan een verwend kereltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37392

Op zaterdag 24 november 2001 18:47 schreef NukeZz het volgende:
Waarom geven mensen eigenlijk zoveen geld uit aan dingen die ze niet nodig hebben?

Zo hebben veel mensen tattoo's. Kost veel geld. En waar heb je het eigenlijk voor nodig? Ja, het is mooi, maar wat heb je er verder aan?

En piercings. Ik heb een tongpiercing. Kostte me 150 gulden. Heb er zelfs geld van me ouders voor geleend. Maar waarom eigenlijk? Ik heb um nu, ik vind um mooi, maar ook hier heb ik verder weinig aan.

En zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen. Een nieuwe bank terwijl je net een nieuwe hebt? Waterkoelling terwijl je pc wel goed gekoeld is? etc.

Waarom niet?

Ik heb ook piercings en tattoo's! En ja! Dat vind ik leuk. Ik heb er dus wel degelijk wat aan---> Plezier.

En laat dat nu belangrijk zijn in mijn leven.

Ik vind het nuttelozer om geld op te potten en dood te gaan met 3 ton op de bank.

Anoniem: 41642

een ding wat me opvalt is dat de discussie gaat over hoe je je geld zo efficient mogelijk kunt uitgeven om er zelf zo goed mogelijk van te worden

van een cdbrander kan een heel gezin in de derde wereld een jaar eten

oke je hebt dat een brander die 24x ipv 16x brandt, dat scheelt je 1,5 minuut
nuttig

denk dat we met zn allen een stuk gelukkiger zouden zijn als we de helft minder geld te besteden hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Op donderdag 29 november 2001 23:12 schreef hanspul het volgende:
een ding wat me opvalt is dat de discussie gaat over hoe je je geld zo efficient mogelijk kunt uitgeven om er zelf zo goed mogelijk van te worden

van een cdbrander kan een heel gezin in de derde wereld een jaar eten

oke je hebt dat een brander die 24x ipv 16x brandt, dat scheelt je 1,5 minuut
nuttig

denk dat we met zn allen een stuk gelukkiger zouden zijn als we de helft minder geld te besteden hadden
Denk dat dit aardig klopt.
Is iemand met miljoenen en miljoenen gelukkig? Volgens mij niet want die wil alleen maar meer en meer geld verdienen en weet niet waar ie het aan moet uitgeven.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19284

Op dinsdag 27 november 2001 16:31 schreef Eggplant het volgende:
Ik ben nog nooit blij geweest met nieuwe sokken...
of ben ik dan een verwend kereltje?
Nee hoor Eggplant... ;) ;
alleen heb je nog nooit maandenlang op blote voeten
door de sneeuw hoeven lopen vermoed ik, want dan zou je
niks anders wensen dan sokken... :?

We kopen dingen om behoeften te bevredigen ook al
beleven we die behoeften niet bewust.
Zolang je geen weet hebt van koude voeten voel
je niet de noodzaak tot het kopen van sokken.

Onbewuste behoeftes leven nog veel sterker en
-mag ik het zo uitdrukken- 'sluipender' dan bewuste.. :?

Is een tatoe nou echt zo mooi?

Dat is nog maar de vraag... :?

Persoonlijk ken ik mooiere 'schilderingen' maar
omdat het kennelijk een behoefte bevredigt zoals
'het-erbij-willen-horen' of het hebben van die tatoe
behoed je ervoor 'door-de-groep-buitengesloten-te-worden',
tja dan dekt die behoefte aan (in dit geval)
een tatoe inderdaad een 'levensbedreigende' onbewuste behoefte...

Het is niks meer en minder dan behoeftebevrediging en
ben je je niet zo bewust van 'die behoefte' dan maakt
de reclame je je daar wel attent op.

Zie je een MARS dan weten we allemaal dat die veel
te veel calorieën bevat en in wezen volkomen onnodig
is om 'in te nemen'; zelfs schadelijk, maar daar is
'ie dan ook niet voor... :?

"Hij-geeft-ons-energie...!!" (blaat);

Geloof je het zelf?
We hebben wel -onbewust- een behoefte aan (meer)
energie want dat maakt fitter
en fitter maakt aantrekkelijker en de reclame
leerde ons reeds dat aantrekkelijker tevens
succesvoller betekent... :?

En zo zitten we in een vicieuze cirkel van behoeftes
en hun bevrediging en heeft de commercie ons in de houdgreep.

Natuurlijk heb je genoeg aan een basispakket wat
voeding aangaat en kun je rijden in elk
willekeurige voertuig zonder die rits aan accessoires...;
maar durf je dat ook?

Dat is de vraag... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26232

Op zaterdag 24 november 2001 23:37 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:

[..]

Inderdaad. Het is goed om een spaarpotje te hebben voor noodgevallen of voor als het een tijdje minder goed gaat - ik ben helemaal door mijn spaarcentjes heen nu en dat voelt niet echt prettig als de bodem elke maand weer in zicht komt...
Tja ik ken ook een aantal mensen die altijd spaarden en een dodelijke ziekte kregen of een ongeval kregen. Dan heb je vrij weinig aan je spaargeld. Ik geef het liever nu uit.. Sparen is niets voor mij, ik leef niet later ik leef nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41642

Op vrijdag 30 november 2001 03:44 schreef koekoeksjong het volgende:

En zo zitten we in een vicieuze cirkel van behoeftes
en hun bevrediging en heeft de commercie ons in de houdgreep.
en wij maar denken dat de commercie ons aanbiedt wat wij willen... ;)
Pagina: 1