Probleem partitioneren met maxblast

Pagina: 1
Acties:

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Medetweakerts,

Ik heb dus het systeempje dat in m'n sig staat weer eens onder handen genomen. Deze keer is er een 40gb 7200rpm maxtor bijin gekomen. Probleem is echter dat m'n bios hem niet herkent. Dus maxblast gedownd en geboot op die flop. Alleen: ik heb dus al een harde schijf, de pri.master, die ik in twee stukken heb gepartitioneerd. Die is dus al C: en D:. Als ik nou die nieuwe hd wil partitioneren met maxblast, ook in 2 stukken, wil hij er D: en F: van maken!! Dit zou inhouden dat de huidige D: E: zou worden. Maar dat wil ik dus niet. Hoe krijg ik het nou zo voor elkaar dat maxblast de nieuwe hd in E: en F: partitioneerd??

• bart1234
Niemand??

• bart1234
Valt me toch tegen van jullie....

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Heb zelf ook een Maxtor 40 gig (d740x) en werdt ook niet herkend in de BIOS. Met Max Blast heb ik EZ-BIOS geinstalleerd (onder de geavanceerde opties), en nu werkt hij wel, maar nu is ie ook e:, en mijn cd-rom is d:. Ik heb hem gewoon gepartitioneerd met PM 7

Juist

• bart1234
Ik heb geen PM, kan d'r ook zo niet aankomen. Ik heb ondertussen EZ-BIOS ook geinstalled, maar dat helpt niet. Dat wil zeggen: hij blijft m'n letters door elkaar gooien. Heb al even FDISK geprobeerd, maar die ziet hem niet... :'(

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 22:03
Windows 2000 of XP gebruiken, dan kun je achteraf de schijfletters wijzigen.

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

De eerste partitie op hd 1 woordt drive C:
De eerste partitie op hd 2 woordt drive D:
De tweede partitie op hd 1 woordt drive e:
De derde partitie op hd 1 woordt drive F:
De tweede partitie op hd 2 woordt drive G:
De derde partitie op hd 2 woordt drive H:

Onder 9x kan je er verder niet aan veranderen onder nt kan je de drive letter wel vervangen

• bart1234
Op zondag 25 november 2001 16:55 schreef RazorJansen het volgende:
De eerste partitie op hd 1 woordt drive C:
De eerste partitie op hd 2 woordt drive D:
De tweede partitie op hd 1 woordt drive e:
De derde partitie op hd 1 woordt drive F:
De tweede partitie op hd 2 woordt drive G:
De derde partitie op hd 2 woordt drive H:

Onder 9x kan je er verder niet aan veranderen onder nt kan je de drive letter wel vervangen
Ik neem aan dat je zes keer over dezelfde typo gemaakt hebt?? :+

Het grootste probleem is eigenlijk nog, dat ik win98 en XP als dualboot wil draaien. Daarvoor wil ik m'n originele hd gebruiken, de 12,6gb Seagate. Ik ga dus eerst met fdisk de eerste hd partitioneren, in C: en D:, dan win98 op C:, XP op D:. Dan Max Blast draaien en hem vrolijk de letters door elkaar laten gooien. Dan in XP booten en de letters terugzetten. Ik vrees dan alleen dat ik dan niet meer in XP kom omdat die opeens in E: komt te staan ipv D: :? Gaat dat werken zoals ik het wil :?

• bart1234
Ok, me schopt hem even :)
Ik heb voor de gein eens op de '-' gedrukt in de bios ipv de '+' om de bovenste van de 3 waardes in te stellen (de andere 2 staan op 16 en 63). Dan springt hij naar een bepaald getal en onderaan, in het vakje 'size in MB': 33*** maw 32gb. Wil dit inhouden dat mijn bios niet hoger dan 32gb aankan?
Is er dan verder iemand die weet of ik er zo een andere bios in kan flashen van award, die op een mobo hoort met dezelfde chipset en die niet de 32gb grens heeft? Of misschien een aangepaste die die grens niet heeft? Ik heb de laatste bios die op de HP zeit te vinden is er al in zitten overigens :) Voor zover ik kan zien zitten er namelijk geen speciale HP features in, behalve dat mooie blauwe logo dat ik uit heb gezet :)
En dan nog iets: ik heb gehoord dat W2K de bios negeert en dus in mijn geval de volle 40gb kan zien. Doet XP dat ook? En zo ja, kan ik dan, nadat ik in XP de hap heb gepartitioneerd en geformatteerd, de drive ook benaderen vanuit 98? Het is namelijk nogsteeds de bedoeling om er een dualboot sysje van te maken :)

Verwijderd

De oorzaak dat je nieuw schijf D: wordt, ligt aan het feit dat primaire partities altijd als eerste door DOS (dus ook Windows 9x) een driveletter krijgen. De rest zijn altijd logische stations in een extended partitie.
In windows 9x kan je geen tweede primaire partitie aanmaken, maar met Partition Magic of Windows NT/2000/XP wel.

Wat je dan zou kunnen doen is de tweede partitie met Partition Magic converteren naar een primaire partitie.
Dan blijven de twee partities van je oude harddisk altijd C: en D:. Je moet wel even kijken of Windows 98 twee primaire partities wel goed vind, maar ik geloof niet dat je daar problemen mee zal krijgen.

Op die manier krijg je het volgende:
Oude harddisk partitie 1: C: [primary, active]
Oude harddisk partitie 2: D: [primary]
Nieuwe hardisk partitie 1: E: [primary]
Nieuwe hardisk partitie 2: -- [Extended partition]
Nieuwe hardisk partitie 3: F: [Logical drive]
Nieuwe hardisk partitie 4: G: [Logical drive]
...etc.

Persoonlijk zou ik zelf eerst ff een kopie van je oude disk naar je nieuwe maken, voor het geval je PC crashed tijdens Partition Magic of als je een fout maakt... :)

je nieuwe harddisk zou je ook kunnen configureren met een extended partitie van maximale grootte en vervolgens daarin alleen logische partities maken. Het nadeel is dat je dan nooit van je nieuwe harddisk kan opstarten, omdat alleen primaire partities active gemaakt kunnen worden.

Op die manier krijg je het volgende:
Oude harddisk partitie 1: C: [primary, active]
Oude harddisk partitie 2: -- [Extended partition]
Oude harddisk partitie 2: D: [Logical drive]
Nieuwe hardisk partitie 1: -- [Extended partition]
Nieuwe hardisk partitie 2: E: [Logical drive]
Nieuwe hardisk partitie 3: F: [Logical drive]
...etc.

Succes

• bart1234
Conclusie: starks lekker m'n oude hd fdisken naar 2x 6.xgb, op C: windhoos 98 installen, op D: XP, en dan in XP de nieuwe hd formatten :)
Voor de duidelijkheid: m'n bios lust hem niet, en hij is ook niet te zien onder win98 nu... De vraag is dus of ie dat wel doet na bovenstaande actie :)

Nog een vraagje: gaat Win98 hem wel vinden dan? Ik bedoel: de bios vind hem totaal niet. XP negeert het bios en zoekt hem zelf. Die gaat hem dus wel vinden neem ik aan... :?

• bart1234
Ok, de volgende ontwikkelingen: als ik de detect op manual zet, dus zeg dat er een hd op dat kanaal hangt, maar verder UDMA en PIO en Acces Mode ofzoiets wel op auto laat staan, komt er in het bios menu zelf wél een maxtor disk te staan. Als ik dan save en de pc opnieuw start, is de maxtor níét te zien in de IDE detected devices list :? Ook windhoos vind hem niet :( Ha! Fdisk vind hem dan wél. Maar wel 2x :( Hij zegt dat er 3 hd's in hangen, terwijl dat er maar 2 zijn, waarvan de 1e opgedeeld in 2 partities :)

Verwijderd

Ik heb hier ook eens over na zitten denken hoe je dit kan oplossen.

Wat mij een idee lijkt is op de 2de schijf zo'n klein mogelijke partitie maken en deze met pation magic op HIDE zetten. dan komt de rest van de harde schijf na je eerste schijf!
Het enigste nadeel is dat je wat ruimte van je hd verliest.
Pagina: 1