Voor iedereen die ook bijzondere muziek luistert zal de naam Sopor Aeternus wel bekend in de oren klinken, en wellicht dit stukje tekst, afkomstig van Dead Lovers' Sarabande (Face Two) ook:
Ikzelf erger me altijd enorm aan 'ijdelheid in extremus', vooral bij vrouwen; mijn zusje is iedere ochtend altijd druk bezig om te zorgen dat ze haar wimpers goed verzorgt (met zo'n verleng ding) en dat overal de nodige make-up zit. Om me heen zie ik het ook heel vaak: zolang je er maar mooi uitziet telt er volgens sommige mensen echt niet veel meer. Hier walg ik dus van; in alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik echt niet val voor vrouwen die make-up of sieraden gebruiken, ik vind het een nutteloze verandering van het uiterlijk waarmee je geboren bent.
Ok, ik gebruik zelf wel haargel, maar dat heeft weinig met ijdelheid te maken in mijn ogen, dat is gewoon doorsnee uiterlijke verzorging; ik ben niet gefixeert op mijn uiterlijk noch ben ik er afhankelijk van.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zijn er nog anderen die zich eraan ergeren en waarom?
Voor de mensen die echt geen Duits kennen: het gaat er dus over dat ijdelheid dom is en dat het [lichaam] toch wel vergaat. Bovendien maakt het niet uit wat anderen van je denken, want er zijn ook nog dingen die écht belangrijk zijn.Va(r)nitas, vanitas... -omnia vanitas"
Oh, alles ist vergänglich
und existiert nur kurze Zeit,
wovor wir uns so fürchten,
ist meistens bloße Eitelkeit.
Was and're von uns glauben,
ist flüchtig, wie ein Furz im Wind.
Laß' sie denken, was sie wollen,
es gibt Dinge, die wirklich wichtig sind!
Komm', schließe Deine Augen
und sag' geschwind: WAS KANNST DU SEH'N?
Schaust Du mit off'nem Herzen,
werden selbt garst'ge Monster wunderschön...
("Beauty comes from the inside
and so does ugliness!
Yet, make-up is my armour, Dear,
and I must hide my face.
One and one is sometimes three,
sometimes nothing at all,
all is mortal, all is vain...-
and mortal things must fall!")
Ikzelf erger me altijd enorm aan 'ijdelheid in extremus', vooral bij vrouwen; mijn zusje is iedere ochtend altijd druk bezig om te zorgen dat ze haar wimpers goed verzorgt (met zo'n verleng ding) en dat overal de nodige make-up zit. Om me heen zie ik het ook heel vaak: zolang je er maar mooi uitziet telt er volgens sommige mensen echt niet veel meer. Hier walg ik dus van; in alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik echt niet val voor vrouwen die make-up of sieraden gebruiken, ik vind het een nutteloze verandering van het uiterlijk waarmee je geboren bent.
Ok, ik gebruik zelf wel haargel, maar dat heeft weinig met ijdelheid te maken in mijn ogen, dat is gewoon doorsnee uiterlijke verzorging; ik ben niet gefixeert op mijn uiterlijk noch ben ik er afhankelijk van.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zijn er nog anderen die zich eraan ergeren en waarom?