Toon posts:

[3com netwerkkaart] PNP uitzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb thuis een tcp/ip netwerk met een officeconect 8 ports hub en in de server een 3com 905c TX netwerkkaart. Ik kan mijn loopback en eigen ip wel pingen. Maar andere computers niet. Nu heb ik vernomen dat dit ligt aan dat de kaart in pnp mode staat.

Daar houdt linux niet van. Aangezien ik als ik windows instaleer geen problemen heb met het pingen van de andere computers.

Mijn vraag is nu hoe moet ik pnp uitzetten.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Bij de ouwe (509) kan dat met een dos util (3c5x9cfg.exe) die op disk 2 van de driver staat.
De nieuwe kaarten kunnen NIET van PnP af, heel kut met ouwe moederborden...

de betaler vervuilt

• mr_daTA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

Nou volgens mij ligt het echt niet aan de PNP hoor. Ik heb hier twee linux servers aan een 3Com officeconnect switch hangen (ok het is geen hub) maar ik kan prima pingen. En ook de rest van het netwerkverkeer gaat prima.

Die linux servers draaien SuSe 7.0 met een 2.4 kernel.

Chance favors the prepared mind

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dan snap ik echt niet wat er verder aan de hand zou kunnen zijn.

Ik heb een dual intel BX moederbord. Als ik windows installeer met precies dezelfde installingen gaat het prima. Maar als ik debian installeer kan ik niet pingen. De hub begint wel te flikkeren, maar ik krijg 100 % packet los.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik maar eens ga kijken naar 2.2.20 en daarna naar 2.4.15.

Ik vindt het echt heel raar dat het niet werkt. Met mijn oude netwerk realtek 8029 pci kaart met ingebouwde hub liep het prima.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op zaterdag 24 november 2001 18:20 schreef eenprobleempje het volgende:
en in de server een 3com 905c TX netwerkkaart.

[...]

Mijn vraag is nu hoe moet ik pnp uitzetten.
Eh, de 905c is toch een PCI kaart? PCI is altijd plug & play, elke kaart, en in elk OS. (je hebt dus ook geen PnP mode ofzo) En dat werkt ook prima in Linux. Het enige waarbij je PnP uit zou kunnen willen zetten zijn ISA kaarten.

Verwijderd

Topicstarter
OH, Dan weet ik dat ook weer.

Dan zal ik verder moeten zoeken. Ik heb nu kernel 2.2.19.
Heeft iemand nog tips waar ik moet zoeken?

• Onno
  • Niet online
Doe eens 'ifconfig' en 'route -n', en plak de uitvoer hier?

Verwijderd

Topicstarter
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:04:76:9E:EF:3D
inet addr:192.168.192.1 Bcast:192.168.192.255 Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:100
Interrupt:11 Base address:0xe400

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:3924 Metric:1
RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0

Kernel IP routing table

Destination Gateway Genmask
192.168.192.0 0.0.0.0 255.255.255.0

Flags Metric Ref Use Iface
U 0 0 0 eth0

• Onno
  • Niet online
Hm, dat ziet er verder wel gezond uit.. je andere computers hebben ook allemaal een 192.168.192.x IP adres?

Wat trouwens ook niet werkt in combinatie met een hub, is als je netwerkkaart op full-duplex staat. Maar ik weet zo 1-2-3 niet hoe je dat in Linux kunt configgen. Ik neem eigenlijk aan dat een 3c905 dat wel zelf goed herkent. :)

Verwijderd

Topicstarter
Het laatste wat me te binnen schiet is plug & play support in de kernel. Dat dat uit staat.

Maar met de standaard 2.2.18 kernel die er bij debian in zit. Werkt het ook niet. Staat plug & play support in de standaard kernel bij debian ook uit? De modules voor de kaart worden wel goed geladen.

Verwijderd

Topicstarter
Plug & Play OS heb ik in de bios uit gezet. En ik ga nu kernel 2.2.20 compileren. Kijken of het dan werkt.

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 22:58

gjs

Scoobydoobydoo

Er bestaat ook een config toeltje voor de 3c905
Je raadt het al die het 3c90xcfg.exe. Staat op de 2e disk.
Kijk dan even of full duplex uit staat, met een hub werkt dat niet, met een switch wel.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt. Bedankt allemaal voor jullie hulp.

Ik heb dat 3c90xcfg.exe tooltjes gedownload. Dit was nog een heel gezoek omdat ik namelijk een nieuwe versie van dat tooltje moest dowloaden die mijn kaart wel ondersteunde.

Ik heb kernel 2.2.20 gecompileerd en geinstalleerd en met het tooltje de kaart instellingen veranderd. En het werkt nu het lag inderdaad aan de full duplex mode. Je ziet nu dat de kernel expliciet aangeeft dat de kaart in half duplex mode staat. Dus of het aan het compileren van de kernel ligt of aan het toolje ik weet het niet. Dat ga ik nog even onderzoeken.
Pagina: 1