[RH7.2] NVidia driver module probleem...

Pagina: 1
Acties:

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik heb laatst een Geforce2 MX 400 gekocht voor mijn pc, en ik wilde eens kijken of ik de 3D accelleratie ook aan de gang kon krijgen onder linux. (wat ik het meeste gebruik, dan hoef ik ook niet meer te rebooten als ik Quake wil spelen ofzo :) )
Ik ben op de NVidia site gaan kijken, maar ze hadden nog geen drivers voor RH7.2, dus had ik het eerst geprobeerd met die van RH 7.1 . (even gewoon die kernel module verplaatst naar de goeie dir nadat ik de rpm's had geinstalleerd). Dat werkte niet, ik kreeg wat unresolved symbol errors toen hij de module probeerde te laden. Dit vond ik al vreemd... modules voor kernel 2.4.2-2 moeten toch wel met kernel 2.4.7-10 kunnen werken dacht ik?
Nou misschien dan niet... dus toen heb ik de source rpm gedownload, en deze zoals in de readme staat met rpm --rebuild gebuild tot een rpm voor mijn configuratie... deze geinstalleerd... kreeg ik weer unresolved symbol errors.
Toen de .tar.gz gedownload, gemake'd etc etc... je raad het al... unresolved symbol errors. :'(
code:
1
2
3
4
5
6
7
depmod: *** Unresolved symbols in /lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/video/NVdriver
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/video/NVdriver: unresolved symbol __global_cli
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/video/NVdriver: unresolved symbol tqueue_lock
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/video/NVdriver: unresolved symbol __global_save_flags
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/video/NVdriver: unresolved symbol __global_restore_flags
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/video/NVdriver: insmod /lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/video/NVdriver failed
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/video/NVdriver: insmod NVdriver failed

Ik heb al gesearched hier, maar ik kwam het niet tegen... heeft iemand al zijn NVidia kaart goed werkend met RedHat 7.2?
Of heeft iemand anders misschien nog een idee hoe dit op te lossen... ? :)

Please do not contact me telepathically.

Verwijderd

haal de tar.gz files en compileer ze zelf. Dat hele rpm gedoe heb je dan niet nodig. Wat je wel nodig hebt zijn kernel headers in /usr/src/linux/include .

• Squee
Als je mijn post nou gelezen had, had je gezien dat ik dat al gedaan had... >:)

Verwijderd

Ehh voor dat je een vingertje gaat wijzen naar iemand van "je leest niet" lees zelf de readme eens die bij die drivers zit. :Y)

Verwijderd

ah, dat laatste regeltje had ik gemist. Solly :)

• Squee
Ehh voor dat je een vingertje gaat wijzen naar iemand van "je leest niet" lees zelf de readme eens die bij die drivers zit.
De readme had ik al gelezen... die zegt, compile het zelf... dat heb ik toen dus ook gedaan... en dat werkt dus niet.

[edit: ff quote toegevoegd]

Verwijderd

path naar de juiste kernel headers aangegeven?
You can explicitly control what kernel header files
are used by building NVdriver from the NVIDIA_kernel tar file with:
'make install SYSINCLUDE=/path/to/kernel/headers'.

• Squee
Op zaterdag 24 november 2001 18:30 schreef Yarvieh het volgende:

path naar de juiste kernel headers aangegeven?

[..]
Dat had ik niet gedaan nee... maar als hij de kernel headers niet zou kunnen vinden, dan zou hij niet eens compilen.
Ik heb het voor de zekerheid nog even geprobeerd, en het maakt dus geen moer uit... bij het inserten van de module krijg ik dus unresolved symbol errors...

Verwijderd

we gaan door ;)
If the kernel module fails to load properly,
modprobe/insmod may be trying to load an older kernel module
(assuming you've upgraded). cd'ing into the directory with the new
kernel module and doing 'insmod ./NVdriver' may help.

• Squee
Op zaterdag 24 november 2001 18:38 schreef Yarvieh het volgende:

we gaan door ;)

[..]
Ik heb maar een kernel geinstalleerd staan... dus dit hielp ook niet...

• Squee
Hij geeft overigens wel twee keer een warning tijdens het compilen... maar het lijkt me sterk dat het daar aan ligt:
code:
1
/lib/modules/2.4.7-10/build/include/linux/malloc.h:3:2: warning: #warning The Use of linux/malloc.h is deprecated, use linux/slab.h

Verwijderd

Daar gaat het niet om, je hebt eerst die rpm geinstaleerd, die heeft die module ergens gedropt, je hebt nu een nieuwe gemaakt en wellicht op een andere locatie gezet, als je nu een insmod doet insert ie de gene die het eerst vind, best kans dat dat niet de goede is..

Verwijderd

Daar ligt het idd niet aan.

Verwijderd

Okay dan geef ik het ook op ;)

• Squee
Ik heb natuurlijk wel weer eerst die rpm's ge-uninstalled... |:(
code:
1
2
# locate NVdriver
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/drivers/video/NVdriver

Dat zit wel goed dus...
(ja ik heb eerste even updatedb gedaan >:) )

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Just a hint:

Je moet wel de source hebben van de kernel die je op dat moment draait. Als je dus 2.4.7-9 draait, en je hebt de source van let's say 2.4.14 staan in /usr/src/linux, dan zal het niet gaan werken.

• Squee
Op zondag 25 november 2001 11:24 schreef Remenic het volgende:

Just a hint:

Je moet wel de source hebben van de kernel die je op dat moment draait. Als je dus 2.4.7-9 draait, en je hebt de source van let's say 2.4.14 staan in /usr/src/linux, dan zal het niet gaan werken.
Nee... dat zit wel goed hoor, ik heb de headers en de kernel source, en de kernel van 2.4.7-10 allemaal geinstalleerd.
code:
1
2
3
4
# rpm -qa |grep kernel
kernel-source-2.4.7-10
kernel-headers-2.4.7-10
kernel-2.4.7-10

Misschien anders maar mijn kernel upgraden en kijken of het wel met een nieuwere kernel werkt... want het is eigenlijk toch wel heel erg vreemd dat dit niet werkt volgens mij... :?

Zijn er nog mensen die wel de NVidia module werkend hebben op een Redhat 7.2 systeem? en welke kernel gebruiken jullie dan?

• Squee
Ik heb nog eens wat lopen googelen... en heb als search query een van die errors meegegeven...
Ik vond toen...

... een pagina in het pools.
... een pagina in het zweeds.
... een pagina in het engels, met ongeveer het zelfde probleem dat ik had, maar zonder antwoord

Nou dat gaat dan lekker dus...

Iemand hier goed in pools of zweeds? :P >:)

[Edit: oh ja URL-letjes]

Pools: http://linux.cgs.pl/linuxpl/2001-08/0011.html

Zweeds: http://www.h3msk.com/forum/showthread.php?threadid=15

• Squee
Jaaaa! Ik ben er uit, het probleem is opgelost! Althans... de module wil nu gewoon zonder gezeur in de kernel :)

Het bleek dus... dat de configuratie van de kernel source ingesteld stond met SMP support.. en dat hij daarom dus die driver ook voor SMP ging compileren... en dat het daarom dus niet werkt. (ik kwam op dit idee door een stukje wat over deze kaarten stond op tom's hardware guide)

Nou toch allemaal bedankt voor de moeite... en van mijn part kan deze nu dicht.

Of jullie moeten me allemaal nog willen feliciteren dat het gelukt is ;) :P >:)

Pagina: 1