Toon posts:

blauw scherm, probs met HD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Ik heb al gedurende enkele maanden een probleem met mijn computer:
Regelmatig krijg ik een blauw scherm, als ik reset vindt hij de harde schijf niet meer terug; waarna ik de computer volledig moet afsluiten en opnieuw opstarten. Daarna werkt alles weer normaal (tot de volgende crash).

Ik had het probleem al in win2000 en nu opnieuw in winXP
De harde schijf is van IBM en is al eens kapot geweest (slechte sectoren) na zo'n crash. Ik heb een nieuwe (van hetzelfde type) maar die crashes blijven dus duren.

Wat ook raar is, is dat het zeer onregelmatig is: soms gebeurt er gedurende 3 weken niks; soms is het 2 of 3 keer op een dag.

Aan wat zou dit kunnen liggen? De harde schijf (is een nieuwe) ? Andere hardware?

Dank bij voorbaat

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
al eens een ram test gedaan? misschien heb je bv 256MB en is het plaatsje 200 kapot zodat ie pas crasht als je 200MB gebruikt zodat dit niet altijd voorkomt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

doe eens scandisk/surface c: op je hdd, kijken of ie fouten vind.

Verwijderd

Topicstarter
Nu zijn der geen slechte sectoren op harde schijf.

Ivm die Ram: Ik heb er een tijd gelede es 128 bijgestoke (totaal 256) en toen was het probleem gedurende een maand ofzo weg; maar dan opeens weer opnieuw begonne (nu da kan ook toeval zijn)
Hij crasht ook als ik niks aan het doen ben (dus weinig ram verbruik)

Ik heb ook al verhalen gehoord ivm een kabel van de HD die niet goed is ofzoiets (ken de juiste technische termen ni :) )

Verwijderd

aan wat zou dit kunnen liggen?

euh, de controller van je HD die brak is,
of aan die IBM hd waar bijna iedereen al over geklaagd heeft,

verder schiet er haast niets meer over, maar misschien zijn er andere tweakers die dat ook al es gehad hebben.

• Kjev
  • Laatst online: 02-01-2024
<offtopic>
Ivm die Ram: Ik heb er een tijd gelede es 128 bijgestoke (totaal 256) en toen was het probleem gedurende een maand ofzo weg; maar dan opeens weer opnieuw begonne (nu da kan ook toeval zijn)
Hij crasht ook als ik niks aan het doen ben (dus weinig ram verbruik)
Probeer eens te denken aan een -n aan het eind van een werkwoord >:).
</offtopic>

Het moet iets met je harde schijf zijn, want anders zou hij die schijf wel terugvinden. Mogelijke punten:
- kabel
- schijf
- ide-controller

Als je een andere computer hebt staan, probeer dan eens:

- De IDE-kabel uit die computer in deze computer te gebruiken
- De schijf uit deze computer in die andere computer te zetten

En werk er eens een tijdje mee, dan weet je ongeveer waar het zit.

Verwijderd

Topicstarter
Thx

Kga es beginneN (;)) mee de IDE-kabel te vervangeN; es zien wat da geeft.
Wel ambetant dak da lang genoeg (paar weken) moet testen voor ik zeker ben dat het is opgelost (want nu werkt het soms ook een paar weken perfect)
Hopelijk is het dat want ik kan toch moeilijk een nieuw moederbord kopen (alleja, via mijn garantie :) )ask ni zeker weet dat het daaraan ligt?

• Kjev
  • Laatst online: 02-01-2024
Op zondag 25 november 2001 15:14 schreef Nebukadnessar het volgende:

Hopelijk is het dat want ik kan toch moeilijk een nieuw moederbord kopen (alleja, via mijn garantie :) )ask ni zeker weet dat het daaraan ligt?
Als het met een goeie IDE-kabel het doet, lijkt het me duidelijk waar het aan ligt. Doet de harde schijf het - met andere IDE-kabel - in een andere computer wel, dan ligt het dus aan de IDE-controller op het moederbord. Dan zul je er toch aan moeten.

Wat eventueel ook zou kunnen is dat het iets met het BIOS is oid? Daar weet ik niet zoveel van, misschien zou iemand anders daar iets van kunnen zeggen. Veel succes iig.
Op zondag 25 november 2001 15:14 schreef Nebukadnessar nog meer, en op basis daarvan liet * kevin een klein proestgeluidje uit zijn keel ontsnappen:
Kga es beginneN (;)) mee de IDE-kabel te vervangeN
Pagina: 1