Toon posts:

440lx specs + bios vraagje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik mijn comp alleen gebruik voor muziek te maken en wat photoshop en internet, heb ik dus geen supersnel systeem nodig. Nou wil ik over een half jaar wel eens radicaal gaan upgraden, maar ik wou tot die tijd nog ff uit de huidige config halen wat eruit valt te halen. En dat is:

Abit mobo
440lx chipset
CeleronA 333@416mhz
320mb sdram

Nou las ik hier een tijdje geleden dat de CeleronA een perfect model CPU is voor over te clocken, dus ben ik eens aan de slag gegaan.
Op het moment is het zo dat 5x83mhz (416) volledig stabiel loopt en 4.5x100 (450) een aantal uren, maar dan hangt-ie ook. Zet ik hem op 5x100 (het maximum wat ik in het bios kan instellen) dan geeft de benchmark een FSB aan van 94 mhz en dan komt dan neer op 481 mhz. Dit gaat een 20 minuten goed en dan is het feest voorbij...
Nou hoorde ik dat het verstandig kon zijn mijn bios eens te updaten, zodat ik een hogere multiplier kan instellen en het voltage aan kan passen (en bv. 0.1v omhoogzetten).

Dus dat heb ik geprobeerd, maar tijdens de daarop volgende reboot krijg ik een 'checksum error - restoring defaults' en staat alles weer op default, behalve dan dat de cpu op 233 mhz staat en 'unworkable' is geworden. Dat schiet dus niet echt op...
Ik heb een mailtje gestuurd naar Abit met mijn prob en volgens die kerel is het bios nou gewoon ge-update...maar de datum is hetzelfde en alle opties ook.

Ik kan nergens terugvinden wat de temp van mijn processor is, maar hij wordt volgens mij niet echt warm (ben ik vrij zeker van) dus dan zou wat extra boost geen kwaad moeten kunnen, wel?

Mijn vraag dus: Wat zou een 440lx chipset maximaal aan moeten kunnen wat betreft multiplier en FSB en hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat ik dat ook in kan stellen?
En als het nodig is om het voltage een beetje te verhogen, waar zou ik dat in kunnen stellen...of moet ik pinnetjes af gaan plakken?

Bij voorbaat dank...

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Een lx die gaat max tot 83 fsb dacht ik :?
Volgens mij zit je toch echt met een BX hoor...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• mcp20366
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04-2025
klopt. De LX kan maximaal 83MHz aan. 100 kan ie wel genereren, maar aangezien de divider 3 blijft, gaan de pci en agp ver buiten hun specificaties.

75 is nog verstandig, 83 is wel echt het uiterste.

Intel Z97, i5-4670K, 8GB Corsair DDR3@1600, nVidia 780Ti, SSD M2 256GB, Obsidion 250D Case, K95

Verwijderd

Topicstarter
En de multiplier? Is 5x het maximum? Btw...nog een reden waarom ik mijn bios wilde updaten is omdat de 'memory test' bij het booten extreem langzaam gaat. Ik heb dus 320 mb sdram en daar is die een halve minuut mee bezig...vaak begint-ie dan ook weer opnieuw (320--->0,1,2). Het geheugen heb ik nog niet zo lang en volgens SiSoft Sandra is er ook helemaal niks mis mee. Ik heb er trouwens ook nooit problemen mee gehad, behalve dat dit een beetje vaag is dan. Ik heb 'Quick power on self test' zowel aan- als uit gehad staan, maar het verschil is miniem. Vreemd....?

• mr_a
  • Laatst online: 23-05-2023
de multiplier vande Intel CPU's zit sinds de Pentium II vast. Dat wil zeggen jouw 333 heeft een multiplier van 333/66 ofwel 5. Ook al kan je in het BIOS iets anders instellen, dat zal niet resulteren in een andere snelheid.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• mr_a
  • Laatst online: 23-05-2023
83 MHz werkt vaak prima tenzij je "moeilijke" PCI/AGP devices hebt zoals oude VGA kaarten/netwerkkaarten of Maxtor IDE HD's.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Topicstarter
Uuuh...ik heb dus een Maxtor hdd waar ik inderdaad flink wat gezeik mee heb (bad sectors ed)...schijf is pas een half jaar oud. Dat komt dus daardoor?!

Dus zou het eigenlijk verstandig zijn het gebeuren weer op de originele snelheid terug te zetten? Maar dat is maar 333 mhz...volgens de kerel van een compwinkel hier in de buurt moet een 667mhz cpu nog kunnen op dit moederbord. Hoe krijg ik dat in godsnaam voor mekaar met deze beperkingen van de multiplier en FSB?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

• Speedy-J
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Beste Kerel ,Sinds Intel is begonnen met cpu te bakken boven de 333mhz is de multiplier sindsdien "gelocked"
Iedere In-tel steld zich zelf in zodra je de cpu instaleerd,dus daar hoef je je eigen niet echt druk om te maken.
Zorg alleen voor de meest recente bios update die er is !
oke ?
Enne stop er aub geen Copperminne cpu in want dat lukt een LX chipsetje niet om die bij te benen met de mirco code die in de bios moet zitten.

In het kort uitgelegt KOOP een NIEUW mobo Intel/AMD oid ,en doe niet moelijk :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

De laatste bios voor een LX chipset is van augustus 1998 dacht ik, ik weet niet welke datum die van jouw heeft.
en wat betreft de lange tijd van de memorycheck, dat kan je met "Esc" gewoon overslaan. ;)

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
memmory check in je bios uit zetten.
Pagina: 1