Ik ben 2 GB kwijt.....

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:09

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Ja, vaag verhaal.

Wat ging er aan vooraf ?

Ik was mijn Windows XP UK installatie aan het updaten, met wat nieuwe brnadprogjes enzo. Dit resulteerde erin dat mijn CD-Rom drives spontaan allemaal weg waren. ( 1X Pioneer DVD, 1X Plex 12/10/32S en 1X Plex 40 TSi, allemaal SCSI.)

Ik check dus mijn device manager, waar ze allemaal staan, met een uitroepteken erbij, omschrijving : "The driver for this device is succesfully loaded, but the device cannot be detected" daar was ik dus heel blij mee. ;)

Kortom, ik ga Win XP repairen, (niet de eerste optie die je op de CD krijgt met recovery console maar de tweede, dat je er een fresh copy _overheen_ installeerd.)

Dit resulteerde in een verbetering van 0%, geen verandering dus. Ikke balen. :(

Nou ja, dan maar een hele nieuwe installatie, maar ik wilde niet mijn documenten en zo kwijt raken, dus heb ik geen format gedaan. Nou, dat ging allemaal goed. CD's waren weer terug en werkten weer. Ikke blij. :)

Ga dus weer default progjes installeren (WinAce, Nero, Clonecd, enz) blijkt na een reboot dat _weer_ mijn CD-drives weg te zijn. :( Blijk allemaal te komen door de laatste versie van CloneCD (3.2.1.1), waardoor het bij mij chronisch mis gaat. Kortom, ik had het gezeik van her-installatie ook kunnen voorkomen door CloneCD 3.2.1.1. te uninstallen, daar was ik ook blij mee. |:(

Dat is een hint voor mij dat ik voortaan maar eens niet zoveel shit tegelijk moet installen zodat ik me kan herinneren wat de laatste handeling was voordat ik ga herinstallen... Beter troubleshooten dus.

Maar goed. Laat ik na dat verhaal eens toekomen aan mijn huidige probleem. ;)

Nu heb ik weer een werkende installatie, maar ik ben 2 GB aan diskspace kwijt.

Mijn C:\ partitie is 6.25 GB groot. Momenteel is _alle_ data op mijn C:\ samen : 2.67 GB. (Dat is dus inclusief alle shit in de root en de subdirs.)

Als ik kijk hoeveel ik nu nog vrij heb dan is dat : 1.7 GB.

Er ontbreekt dus zeg maar een goede 2 GB aan dataruimte op mijn C: die volgens Windows dus ergens in gebruik is, maar ik zie niet waar dan.

Disk compression staat uit. Error checking heb ik gedaan, defrag ook. Zelf een FixMBR in de recovery console van XP helpt niets.

Norton ziet geen fouten. _Niets_ ziet fouten, nix, noppes, nada.

Nog ff gecheckt of Partition Magic iets vaags ziet, ook niet.

Iemand enig idee wat dit verklaart ? Of een idee welk progje misschien wel iets ziet ?

Owh ja, ik heb ook gechecked in mijn SCSI Bios of het misschien 2 GB aan bad blocks waren ( AAaaaarghh !) maar dat was het (gelukkig) ook niet...

Eventuele verdere specs, hoewel ik niet in zie dat ze relevant zouden kunnen zijn, maar je weet maar nooit :

Abit VP6 (VIA Apollo pro 133A) met 2X P3-1Ghz, Adaptec 29160, 3X 36.4 Gb scsi disk en nog wat shit ;) op Win XP UK final.

Ben benieuwd wat hier uitkomt. :)

edit:

Tevens is mijn disk-acces op die partitie veel trager dan gewend, dus ik ben bang dat er wel degelijk iets niet fris is, maar voordat ik aan de format en weer ( :P ) aan de herinstall ga, ben ik benieuwd of iemand hier iets over te zeggen heeft. :)

[/edit]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Wat een lap text man... moet ik dat echt gaan lezen :?

edit:

Ik zal zo een zinnige reactie plaatsen als ik iets te zeggen heb...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zaterdag 24 november 2001 16:34 schreef mgfun het volgende:
Nee, maar reageer dan ook niet, wil je?

GameOver: als je in de Disk Manager kijkt, heb je dan ook geen stukje "unpartioned space"? Tis wel een vaag verhaal zeg...

Virussen? Scan ze hier!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 16:35 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Nee, maar reageer dan ook niet, wil je?

GameOver: als je in de Disk Manager kijkt, heb je dan ook geen stukje "unpartioned space"? Tis wel een vaag verhaal zeg...
Ja, dat heb ik al gechecked, dat is niet zo. De partitie is dus ook echt 6.25 GB groot... Geen unpartioned space voor de rest op die schijf.

dat is juist het vage, de partitie heeft daadwerkelijk die grootte, maar die 2 GB is daar gewoon, maar ik vind hem niet. Ook als ik in bijvoorbeeld het window van defrag kijk, zie je dat die data er schijnbaar echt is. (hoeveelheid gebruikte disk) Maar waar ? :?

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 16:34 schreef mgfun het volgende:

edit:

Ik zal zo een zinnige reactie plaatsen als ik iets te zeggen heb...
:P Doet er eens een keertje iemand fatsoenlijk research voordat hij iets post, is het nog niet goed.

Tevens geef ik ook nog eens de mensen de nuttige tip om op te passen met CloneCD 3.2.1.1 dus het hele verhaal. Tja.

Aannames zijn fataal.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-03 09:07

Arno

PF5A

Doe eens een chkdsk /f en reboot eens :)

Mogelijk zijn het verloren clusters

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Eerst had je dus wel meer vrije ruimte?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 16:42 schreef Traag het volgende:
Doe eens een chkdsk /f en reboot eens :)

Mogelijk zijn het verloren clusters
Ik had al wel geprobeerd een repair te schedulen via windows, dat doet hij dan bij de reboot, maar dat heeft niet geholpen. Is dit niet hetzelfde ?

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Heb je ook een virus check gedaan ? die kans lijk me zeer klein maar je weet het maar nooit tegenwoordig.

Welke HD is het ? als je een Maxtor hebt check hem dan eens met MaxBlast... die kan je precies vertellen of je HD stuk is (ook een kleine kans).
edit:
Zie dat het scsi disks zijn.

Je kunt ook eens proberen Partition magic te starten... en kijken wat die er van zegt.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 16:43 schreef dev het volgende:
Eerst had je dus wel meer vrije ruimte?
Ja, iets van 3.5 GB. (i.p.v. 1.7 nu)

Dus ik denk dan ook dat het op de één of andere manier de resten van mijn oude installatie van Win XP + program files is... (komt wel aan de 2 GB dan)

Dit omdat ik geen format had gedaan. (kon anders niet bij mijn Data komen, NTFS partitie)

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 16:44 schreef mgfun het volgende:
Heb je ook een virus check gedaan ? die kans lijk me zeer klein maar je weet het maar nooit tegenwoordig.
Ja, geen last van virussen.
Welke HD is het ? als je een Maxtor hebt check hem dan eens met MaxBlast... die kan je precies vertellen of je HD stuk is (ook een kleine kans).
edit:
Zie dat het scsi disks zijn.
;)
Je kunt ook eens proberen Partition magic te starten... en kijken wat die er van zegt.
Ook al gedaan. ;)

Aannames zijn fataal.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-03 09:07

Arno

PF5A

Op zaterdag 24 november 2001 16:43 schreef GaMeOvEr het volgende:
Is dit niet hetzelfde ?
Yup :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 17:00 schreef Traag het volgende:

Yup :)
Net gedaan. Het resultaat is ook hetzelfde als de windows variant. Niets aan fouten gevonden dus. :{

Ik denk dat ik overga tot de format + herinstall variant, want mijn diskperformance is erg brak.

Aannames zijn fataal.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

NTFS heb je zie ik.

NTFS stopt kleine bestandjes IN de FAT (of hoe heet dat geval, waar de verwijzingen naar bestanden staat). Vandaar dat je met een NTFS filesystem soms hele grote fat-tabellen hebt, verspreid over de disk.

Ik denk zelf, dat je vroeger een hele stapel kleine bestandjes hebt gehad, die nu weg zijn. De schijfruimte daarvan is dus FAT geworden. Als je nieuwe kleine bestandjes aanmaakt, kan het best wezen dat die dus geen nieuwe diskspace innemen, maar weer netjes in de vrije ruimte in de FAT worden gezet.

Ik *dacht* dat diskeeper dit kon oplossen, maar 't is alweer jaren geleden dat ik NTFS gebruikte :?

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

kan je niet gewoon alle mappen af en kijken hoe groot ze zijn? :?
Dan kom je er toch redelijk snel achter welke zo groot is.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 17:10 schreef paulus_ het volgende:
kan je niet gewoon alle mappen af en kijken hoe groot ze zijn? :?
Dan kom je er toch redelijk snel achter welke zo groot is.
Whehehehe :D

Lees mijn startpost eens. ;)

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 17:08 schreef Varienaja het volgende:

Ik *dacht* dat diskeeper dit kon oplossen, maar 't is alweer jaren geleden dat ik NTFS gebruikte :?
Hmz, Diskkeeper heb ik, zal ik eens installen. (Wordt anders toch new-installatie, dus kan ik wel wat crap installeren. ;) )

Tevens ga ik gelijk al mijn shit op de server bewaren, je weet maar nooit in de toekomst.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

De partitie totaal is te klein aan gegeven?

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:20
ook handig (maar ben je nu eignelijk al te laat mee):
Norton Ghost

Je maakt een ghost, installeert iets erbij, werkt het niet, gooi je die ghost eroverheen. netzolang (wel de oude ghosts steeds weggooien) totdat het weer werkt (duurt wel lang maar zou moeten werken)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 17:12 schreef paulus_ het volgende:
De partitie totaal is te klein aan gegeven?
Nee, de partitie is 6.25 GB groot, er staat in totaal in _alle_ mappen 2.67 GB, maar ik heb nog maar 1.7 Gb vrij. Dus _ergens_ staat er 2 GB aan data, die je echter niet kunt vinden.

Aannames zijn fataal.

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Staan je systeem bestanden als hidden?

Die telt ie soms namelijk niet mee.
Je SWAP file is makkelijk 500 tot 1000mb daar komt dan nog hibernation bij (256mb) en system recovery.

Zet eerst in folder options aan dat je _alle_ systeem bestanden wilt zien.
Dan zet je hibernation uit evenals system recovery (er van uit gaande dat je ze niet gebruikt).

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 17:13 schreef PASware het volgende:
ook handig (maar ben je nu eignelijk al te laat mee):
Norton Ghost

Je maakt een ghost, installeert iets erbij, werkt het niet, gooi je die ghost eroverheen. netzolang (wel de oude ghosts steeds weggooien) totdat het weer werkt (duurt wel lang maar zou moeten werken)
Ja, die wilde ik ook gaan maken, maar je kent het wel... "Ohw wacht, dit progje wil ik er ook nog bij..."

Tja, dan loopt het soms een beetje uit... ;)

Aannames zijn fataal.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op zaterdag 24 november 2001 17:14 schreef GaMeOvEr het volgende:
Nee, de partitie is 6.25 GB groot, er staat in totaal in _alle_ mappen 2.67 GB, maar ik heb nog maar 1.7 Gb vrij. Dus _ergens_ staat er 2 GB aan data, die je echter niet kunt vinden.
Start even een defragje, gewoon degene die in je OS zit ingebakken. Check dan even of je misschien heel veel groen (=system files) erin hebt zitten.

Siditamentis astuentis pactum.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 17:15 schreef Peewee het volgende:
Staan je systeem bestanden als hidden?
Nee, ik zie alle bestanden. (eerste optie die ik aanpas na de installatie. ;) )
Die telt ie soms namelijk niet mee.
Je SWAP file is makkelijk 500 tot 1000mb daar komt dan nog hibernation bij (256mb) en system recovery.
Swap file staat op een andere disk, system restore staat uit.
Zet eerst in folder options aan dat je _alle_ systeem bestanden wilt zien.
Staat dus al zo. :)
Dan zet je hibernation uit evenals system recovery (er van uit gaande dat je ze niet gebruikt).
Die staan ook uit. :)

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 17:17 schreef Varienaja het volgende:

Start even een defragje, gewoon degene die in je OS zit ingebakken. Check dan even of je misschien heel veel groen (=system files) erin hebt zitten.
Mja, bij mij geeft hij niet aan dat groen system files zijn. Zit ook geen groen tussen. in 9x was dat wel zo ja volgens mij, maar in 2K/XP ?

Aannames zijn fataal.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Joh, ik ga wel een format doen, zovaal staat er toch nog niet op. Binnen een uur of 3 ben ik wel weer klaar en dan maak ik gelijk ff een ghost. :)

Aannames zijn fataal.

• BlauweFles
  • Niet online
Ik denk idd dat dat de enige oplossing is. Brand je belangrijke proggies/docs anders eerst ff op een RW.

Ben je iig niet nog meer kwijt :)

• HermeS
  • Laatst online: 02-03 15:52
probeer eens

mkdir _root_troep.

vervolgens dir enkijk eens of hij ernog bijstaat?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 17:34 schreef HermeS het volgende:
probeer eens

mkdir _root_troep.

vervolgens dir enkijk eens of hij ernog bijstaat?
Die snap ik niet...

Maar goed, ik ben nu klaar met mijn herinstall, ik heb mijn Outlook files en de Mydocuments folder naar mijn server verplaatst (kan ik er nog eens bij als mijn bak het niet meer doet, is ook handig. :) ) dus ik ga nu een ghostje maken.

En ja, nu is mijn diskspace weer zoals het hoort. ;)

Aannames zijn fataal.

• HermeS
  • Laatst online: 02-03 15:52
Op zaterdag 24 november 2001 21:36 schreef GaMeOvEr het volgende:

[..]

Die snap ik niet...

Maar goed, ik ben nu klaar met mijn herinstall, ik heb mijn Outlook files en de Mydocuments folder naar mijn server verplaatst (kan ik er nog eens bij als mijn bak het niet meer doet, is ook handig. :) ) dus ik ga nu een ghostje maken.

En ja, nu is mijn diskspace weer zoals het hoort. ;)
een heuse rootkit voor nt. >:)

je kunt de file's dus niet zien die beginnen met _root_ (dus als je er eentje aanmaakt en hij verdwijnt dan ben je gehacked), of hij ze dan ook niet meetelt bij de bestandsgrote durf ik niet met zekerheid tezeggen. Maar omdat er al behoorlijk wat dingen gedaan zijn, ga je het onmogelijke uitsluiten he :) .

• afterburn
  • Laatst online: 22:32

afterburn

No more...

Tot nu toe heb ik nog niet veel zinnige opmerkingen gezien in deze thread. |:(

GaMeOvEr: voordat je nou om de paar dagen gaat formateren, XP heeft zoiets als System Restore. Deze claimt op mijn harde schijf van default 12% ruimte. De ruimte die daadwerkelijk gebruikt wordt, zie je niet terug in normale file/directories. Je kan dit uiteraard uit zetten, maar ik raad het je af. Dit is een van de features die zo vreselijk makkelijk zijn, en die GEEN resources of snelheid vreet om aan te hebben staan. Het heeft mijn installatie toch al een paar keer gered toen een stukje incompatible software het nodig vond om de boel te verziekstralen. Klikje op een restore point, restore klaar en weg is de rommel en alles werkt weer zoals het hoort.

Suc6

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

Ga eens kijken wat er in de map System Volume Information staat, dit kan de boosdoener wel eens zijn.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

Pagina: 1