Kwaliteit te snel gebrande CD's op lange termijn

Pagina: 1
Acties:

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Topicstarter
Voordat ik dit postte heb ik uiteraard de search gebruikt, met termen als '24 speed CD' '24 speed' etc. en de results doorgezocht, maar ik kwam een dergelijk topic nog niet tegen. Mocht dit al aan bod zijn gekomen, dan is een linkje ook welkom.

Mijn Philips CDD3610 is twee weken geleden eindelijk overleden, dus had ik een goed excuus om een nieuwe brander te kopen. Omdat die 2 speed me behoorlijk m'n strot uit kwam ben ik maar meteen voor de LiteOn LTR-24102B (24/10/40) gegaan en het is echt een fijn brandertje.

Omdat ik nog een vrachtwagenlading Imation (max. 8 speed) en Kodak Silver/Gold (max. 12 speed) had liggen heb ik vrolijk zitten experimenteren met het branden met 24 speed op die dingen. Daarbij vielen me een paar dingen op:
- Data-CD's zijn gewoon diffuus/mat geworden waar er met 24 speed op geschreven is.
- Audio-CD's zijn na het schrijven met 24 speed in het midden diffuus en aan de buitenkant vrijwel helemaal helder, alsof ze nog niet beschreven zijn.
- Alle CD's die ik geprobeerd heb kwamen zonder problemen door Nero's data verification en ze werken ook perfect in andere CD-drives, ook in een autoradio etc.

Daarom vraag ik me dus af of deze CD's op de langere termijn ook nog goed blijven, of kan ik over een paar maanden een onleesbare CD verwachten? Heeft iemand hier wel eens tests mee gedaan?

Aangezien ik goede ervaringen heb met Imation's en Kodak's, die ook nog eens relatief goedkoop zijn, heb ik weinig zin om de duurdere Ritek 24 speed te kopen, vooral ook omdat mijn ervaringen met Ritek in het verleden niet echt fijn waren. En zijn 24 speed certified CD's na het schrijven van audio met 24 speed eigenlijk wel diffuus?

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als cdeetjes te snel gebrand worden dan zijn de putjes en heuveltjes, dus het fysieke gedeelte van de cd, niet meer goed te lezen.
Het zal dus moeilijker zijn om deze cds te lezen met sommige cdromspelers.

3000e post

Verwijderd

Ik vind dit wel een interessante vraag. Ben benieuwd of er mensen zijn die hier WERKELIJK het fijne van weten!

Verwijderd

Tja er valt nog niet echt op de lange termijn te kijken, omdat die heerlijk snelle fikkers nog niet zo lang op de markt zijn. Wel is mijn ervaring dat goede merkCD's goed leesbaar blijven. En die noname dingen na een jaartje zijn weg te gooien omdat het niet meer te lezen valt.

Verwijderd

Als je maar genoeg geduld hebt kom je er vanzelf wel achter.... >:)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik weet niet of de chemische samenstelling van de cdr verandert is. Als deze dezelfde is als 'vroeger' dan moet ze even lang meegaan. Maar ik denk dat de chemische samenstelling van een 24x cdr anders is als een 8x cdr van een jaar geleden. Bij een lage snelheid blijft de laser langer een op een bepaalde plaats (t.o.v een 24x) Het kan dus zijn dat de cd minder goed bestraald werd met als het gevolg van een kortere levensduur

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Op zondag 25 november 2001 00:34 schreef exter het volgende:
Als je maar genoeg geduld hebt kom je er vanzelf wel achter.... >:)
mwah jah is al een aardige redenering.
ik brand sowieso bij voorkeur maar gewoon op 16x... tov 24x is dat toch maar een verschil van hooguit een minuut dus dat is niet zo erg. net nog (mijn eerste met dit nieuwe apparaatje) een CD-tje op 16x gebrand (Nashua waar tot 8x op staat nog!). Ging prima, prima te lezen in mijn 40x plextor SCSI ook.

Evengoed leuk voor de heb, de mogelijk tot 24x... stel je hebt nog eens ECHT haast ofzo :)

Verwijderd

Is het niet zo dat die 24X fikkers zich gaan afstellen naar de kwaliteit van je CD-r , dus dat als ie max 8X kan de fikker ook maar 8X doet ...

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Topicstarter
Op zondag 25 november 2001 02:42 schreef real_raichu70 het volgende:
Is het niet zo dat die 24X fikkers zich gaan afstellen naar de kwaliteit van je CD-r , dus dat als ie max 8X kan de fikker ook maar 8X doet ...
De 24x brander die ik heb kijkt inderdaad naar de specificatie die de ATIP van de CD aangeeft en brandt niet sneller dan de waarde die daar staat. Maar het leuke is dus dat veel CD's daar geen gebruik van maken, zodat de brander niet weet wat voor certification de CD heeft en gewoon vrolijk op 24x aan de gang gaat.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Op zaterdag 24 november 2001 15:39 schreef bramvrzt het volgende:

Aangezien ik goede ervaringen heb met Imation's en Kodak's, die ook nog eens relatief goedkoop zijn, heb ik weinig zin om de duurdere Ritek 24 speed te kopen, vooral ook omdat mijn ervaringen met Ritek in het verleden niet echt fijn waren. En zijn 24 speed certified CD's na het schrijven van audio met 24 speed eigenlijk wel diffuus?
Ritek cdr's zijn niet van goede kwaliteit.
Kodak en Imation juist wel!
Zie deze site: http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_quality.shtml#CD-R%20Quality%20Results

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 23:08

Ronnie_T

Shangri-La

Op zondag 25 november 2001 14:14 schreef QuaSi het volgende:

[..]

Ritek cdr's zijn niet van goede kwaliteit.
Kodak en Imation juist wel!
Zie deze site: http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_quality.shtml#CD-R%20Quality%20Results
Die pagina is al meer dan een jaar niet bijgewerkt, Ritek maar sinds kort juist wel ZEER GOEDE kwaliteit cd's, raar maar waar

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

Verwijderd

Op zondag 25 november 2001 14:24 schreef Ronnie_T het volgende:

[..]

Die pagina is al meer dan een jaar niet bijgewerkt, Ritek maar sinds kort juist wel ZEER GOEDE kwaliteit cd's, raar maar waar
Oh dat wist ik niet.

Weet je misschien een site met een test van Ritek?

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 23:08

Ronnie_T

Shangri-La

Op zondag 25 november 2001 15:19 schreef QuaSi het volgende:

[..]

Oh dat wist ik niet.

Weet je misschien een site met een test van Ritek?
Het pc-active nummer van october 2001
daarin kwamen de cd's uit de ritek fabriek (onder een andere naam) goed uit de test. 1e werd TDK

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

• hives
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-04-2023
Ik heb zelf TDK Cd's gebruikt maar ik heb toch 100 x liever de platinum cd's veel betere kwaliteit als ik een cd in de cd-speler doe.
En ik weet cker dat de platinum cd's langer meegaan dan de TDK's.

Toch denk ik als je over lange termijnen kijkt dat echte goede merk cd's het heel lang blijven doen en goed leesbaar blijven daaraantegen zullen er ook natuurlijk wat slechtere cd's komen die niet goed zijn, en niet goed leesbaar meer worden.

Maar wie zaait moet ook oogsten, dus ik betaal liever wat meer voor een goede CD dan een slechte CD en dan zullen we vanzelf wel zien of de 24 x cd's er goed uitkomen en of de duurdere cd's het langer houden dan de goedkopere cd's.

AMD XP 3000+ , Asus A7v333 Raid , 3 x maxtor 40 gb 7200 rpm , asus nvidia geforce FX 5950 Ultra 256 MB, 1024 Kingston DDR PC-2700, Creative Audigy 2 ZS , Pioneer 106s 16 x 40 x , Lite-on 52 x 32 x , 52 x, Sony DVD Writer 4x Extern , Ilyama HM204DT 22 Inch

Pagina: 1