Toon posts:

[Delphi] Vraagje over databases

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een newbie op het gebied van databases en heb een paar vragen:

Als ik nu op 1 pc een programma heb draaien dat gebruik maakt van een Interbase database, heb ik dan zowel de Interbase client als de Interbase server nodig? (alles draait dus op 1 pc)

Tevens moet de BDE geinstalleerd staan of er moet gebruik worden gemaakt van speciale componenten?

Verwijderd

De IB client heb je niet nodig, maar IB server natuurlijk wel. In jouw geval kan dat de 'local InterBase' versie zijn, maar dat maakt niet zoveel uit...

Je kunt de BDE gebruiken, maar wanneer je alleen IB gebruikt, dan zou ik IB Objects nemen, of de IBExpress componenten die bij Delphi (vanaf versie 5) zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag, maar als ik de client versie alleen installeer en alle tools niet, dan zie ik eigenlijk niks wat geinstalleerd is. Alleen een paar help files en een licentie bestandje.

Kortom wat is precies dat client programma en waar staat het?

Verwijderd

tokkie:
Kortom wat is precies dat client programma en waar staat het?
Goeie vraag, weet ik zo ook niet. :) Ik dacht dat de client alle tools (Server Manager, wISQL, etc.) installeerde zonder de server te installeren...

Maar nodig heb je 't in ieder geval niet, anders had ik 't onderhand (met zo'n 200 klanten die met IB werken) wel moeten merken. :)
Als belangrijkste tool voor IB gebruik ik trouwens Marathon, vele malen krachtiger en handiger dan de tools die IB meelevert, en sinds een tijdje Open Source, dus gratis. Absoluut een aanrader wanneer je InterBase gebruikt!