PC ziet maar 32 GB ipv 80 GB

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

• DaRKoNe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
Goedemiddag! ;)

Ik heb gister dus een bezoekje gebracht aan de HCC en heb me daar een Maxtor 80 GB HD gekocht (7200 rpm UDMA133) :9~
Alleen nu heb ik een probleem:

Mijn PC ziet maar 32 GB ipv 80 GB :(
Nu dacht ik dat ik mijn BIOS moest updaten, maar de LiveBIOS update werkte niet omdat er geen nieuwere BIOS gevonden kon worden. Dus heb ik t maar handmatig gedaan:
BIOS update gedownload, Opstartdiskette gemaakt (op een Win98 PC), BIOS update uitgepakt naar de diskette en met de diskette geboot.
Alleen.. de PC slaat helemaal vast op t punt dat hij de BIOS gaat flashen. Dus die optie viel voor mij al af. ;(

Daarna heb ik geprobeerd om met PM 7 de HD opnieuw te partitioneren, dat lukte dus niet, want hij gaf een foutmelding. Toen is mij verteld dat ik een tooltje van Maxtor moest downloaden. Zo gezegd zo gedaan... Ik MaxBlastPlus gedownload op diskette gezet en m'n PC ermee geboot.
Tot zover ging het goed de partitie instellingen goedzetten, en beginnen met partitioneren.
Niet dus! Foutmelding bootrecord dat fout in dat kortom kan niet partitioneren. :'(

Ik heb geen idee hoe ik nu verder moet. Fdisk kan naar mijn weten alleen schijven van max. 30 GB aan... Dus Fdisken valt ook al af.

Mijn moederbord is een: MSI K7T Turbo met BIOS versie 2.5

Plz help me, ik ben ten einde raad.
Alvast bedankt.

Verwijderd

Das eigenlijk wel vaag dattie in de eerste plaats al niet werkt. Mijn MSI K7T Turbo heeft op het moment een 60GB IBM en een 80GB maxtor... zero problemos. Ook fdisk doet het wel goed hoor. Tenminste, bij hd's groter dan 64GB heb je een interne overflow waardoor je de grootte niet meer in aantal MB maar in % van de schijf in moet typen om goede partities te krijgen. Maar als je dat doet werkt hij verder wel goed.

Controleer anders de jumperinstellingen op je schijf eens. Op moderne schijven zit namelijk ook een jumpertje waarmee je de grootte kan limiteren tot 32GB. Dit is voor computers die er echt niet overweg mee kunnen en gelijk al vastlopen op die grootte voordat je het softwarematig op kunt lossen :)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zit er niet zo'n jumperinstelling op je harddisk dat je 'm kan limiteren tot x cilinders en daardoor maar 32 GB krijgt? Kijk je jumpers ff na op je harddisk..
edit:
btj laat

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Shadowzon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-04 19:17
Op zaterdag 24 november 2001 12:23 schreef blackd het volgende:
Zit er niet zo'n jumperinstelling op je harddisk dat je 'm kan limiteren tot x cilinders en daardoor maar 32 GB krijgt? Kijk je jumpers ff na op je harddisk..
edit:
btj laat
Yups Maxtor heeft dat op de schijven zitten.. ff in de handleiding kijken ennuh jumper anders instellen :) en je 80 gig doet 't had ik eerst ook last van met m'n 40 gig :)

• DaRKoNe
Waar vind ik die jumpers ?? zitten die onder op de HD ??
Ik heb namelijk alleen t jumpertje van Master/Slave/CS gezien.. :P

Verwijderd

Op zaterdag 24 november 2001 12:25 schreef DaRKoNe het volgende:
Waar vind ik die jumpers ?? zitten die onder op de HD ??
Ik heb namelijk alleen t jumpertje van Master/Slave/CS gezien.. :P
In dat rijtje zit hij ook. Kijk maar ff op de site van Maxtor welke jumpercombinaties voor jouw hd allemaal mogelijk zijn... Er is ook een kans trouwes dat maxtor gewoon een jumper te weinig erbij heeft gedaan, dat heb ik ook al 2x gehad. Dan staat hij bijvoorbeeld op CS (cable select) met de 32GB limiet aan |:(

• DaRKoNe
Op zaterdag 24 november 2001 12:36 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

In dat rijtje zit hij ook. Kijk maar ff op de site van Maxtor welke jumpercombinaties voor jouw hd allemaal mogelijk zijn... Er is ook een kans trouwes dat maxtor gewoon een jumper te weinig erbij heeft gedaan, dat heb ik ook al 2x gehad. Dan staat hij bijvoorbeeld op CS (cable select) met de 32GB limiet aan |:(
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/darkonewarez/hddjumpers.jpg

Nu ben ik van plan toch alleen die 80 GB op de primary te gaan zetten dus ik kan dat ene jumpertje dat ik heb (en kennelijk niet 2 :( ) gewoon op die AC zetten?!

Verwijderd

Zoals ik het begrijp moet je dus een jumpertje op die meest rechter positie plaatsen als je de capacity limitation aan wilt zetten. Maar dat wil je dus juist niet! Ik had juist verwacht dat hij daar per ongeluk op stond... maar als dat niet het geval is zou ik ook zo 1-2-3 niet weten waar het dan aan ligt.

• DaRKoNe
Ik heb net ff wat geprobeerd met die jumpertjes en it worked!! ik heb nu de volle 80 GB !! :)

Thnx for all the help!
You've been great!!

Heel erg bedankt...

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-04 21:58

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zaterdag 24 november 2001 12:52 schreef DaRKoNe het volgende:

[..]

[afbeelding]

Nu ben ik van plan toch alleen die 80 GB op de primary te gaan zetten dus ik kan dat ene jumpertje dat ik heb (en kennelijk niet 2 :( ) gewoon op die AC zetten?!
werkt dit ook voor 40 gig ik heb namelijk zo'n D740X maar hij ziet hem maar als 37Gb geloof ik, of zou dit komen omdat mator weer met 1000 heeft gerekend ipv 1024B per MB

Verwijderd

Op zaterdag 24 november 2001 13:38 schreef memendo het volgende:

[..]

werkt dit ook voor 40 gig ik heb namelijk zo'n D740X maar hij ziet hem maar als 37Gb geloof ik, of zou dit komen omdat mator weer met 1000 heeft gerekend ipv 1024B per MB
Dat is idd gewoon omdat (alle) hd fabrikanten zo rekenen en je nog wat ruimte kwijtraakt bij het formatteren. Tis niet anders... van m'n 80GB hou ik maar iets van 76GB over...

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 08:11
Zou je ven de correcte jumper settings kunne posten?
Ik heb namelijk ook maar 32gig met mijn 40 gig maxtor.

Verwijderd

Wat betreft dat BIOS flashen, ik heb zelf ook nog zo'n K7T Turbootje gehad, en meen te weten dat je in BIOS een setting had om flashen te blokkeren... BIOS versie 2.5 is echt niet meer van deze tijd, je mist zo een heleboel tweaks, o.a. 4way interleaving :)

en voor Memendo: Bij jou staat ie ook op AC, want als je eventjes gaat rekenen zul je merken dat dat 1024 alsnog hoger uitkomt! De jumpersettings op het plaatje zijn onduidelijk, en waarschijnlijkheb je precies dezelfde fout gemaakt. (net als ik paar weekjes geleden)

Verwijderd

Op zaterdag 24 november 2001 18:45 schreef Eggplant het volgende:

en voor Memendo: Bij jou staat ie ook op AC, want als je eventjes gaat rekenen zul je merken dat dat 1024 alsnog hoger uitkomt! De jumpersettings op het plaatje zijn onduidelijk, en waarschijnlijkheb je precies dezelfde fout gemaakt. (net als ik paar weekjes geleden)
Dat betwijfel ik... als de capaciteit met de jumper gelimiteerd is heb je echt 32GB en geen byte meer. Maar als je eens gaat rekenen: 40x1000x1000/1024/1024 kom je uit op 38GB... nog een beetje ruimte verloren door het partitioneren en formatteren en het klopt precies.

Verwijderd

je zegt dat je al een bios update hebt gedaan en daarna zeg je dat je bios versie 2.5 hebt, maar de nieuwste versie die er is voor jou plank ik de 3.1
zie deze site
http://www.msi.com.tw/support/bios/bios.php?model=MS-6330+V3.0
ik hoop dat je er wat aan hebt

Verwijderd

LET OP!

In de volledige manual van de Maxtor 80Gb schijf (en volgens mij ook op de bovenkant van de HD) staan de jumper instellingen ONDERSTEBOVEN aangegeven. Daarom worden er zoveel fouten met die jumpers gemaakt en gaat al die capaciteit verloren.

In de "Quickspecs" op de Maxtor website worden de jumper instellingen wel correct weergegeven.

Opletten dus..

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Bedankt voor de mededeling, maar dit topic is al een half jaar oud..

Ik sluit het topic nu (uit voorzorg). voordat er weer reacties gaan komen op oude vragen..

Maar misschien is het een mooie opmerking voor in de FAQ ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.