Toon posts:

clusteren (NT5) en storage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat hebben we nodig ? het is niet de bedoeling mega snelheden te halen , dus fibre en SAN laten we al liggen wegens te dure oplossing (het bedrijfje is nog niet groot genoeg voor zo een investering)

Kan dit ook met een externe kast vol met harde schijven (dus eentje met twee aansluitingen) en 2 servers met een raid kaart ?

Iemand ervaring met zo een oplossing om een hdd pool te sharen ??? op win2000 server ?

Bedoeling is een RAID5 samen te stellen van 200-300GB en twee compaq proliant 3000R met een PIII500.
Doel is webhosting.

thx

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Ik heb er niet veel verstand van maar 't lijkt me een goed id om van een van de servers een soort fileserver te maken, en de andere daar gebruik van te laten maken dmv nfs oid.
Desnoods koppel je ze met meerdere 100 mbit kaarten of zelfs een gigabit kaartje aan elkaar.. Er staat me iets bij dat t.net dit in 't begin ook zo deed maar dat weet 'k nie zeker..

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

Kan met external storage opgelost worden.

Je hebt 2 globale keuzes, Direct Attached Storage or Network Attached Storage.

Direct (je snapt hem al denk ik) is gewoon met externe SCSI connect naar een bak met schijven die al dan niet als RAID geconfigureerd zijn.
Niet goedkoop maar ruimschoots beschikbaar bij Dell, Compaq, HP enz.

NAS is ook een optie, dan hang je een bak met een OS'je (meestal een stripped linux kernel) aan je netwerk met Gigabit of Fast Ethernet (sommigen hebben dubbele 100Mbit poorten), je geeft het een IP en via NFS kun je de storage gebruiken, managen is meestal met een webinterface.
Er zijn leuke oplossingen voor te vinden als je zoekt, VA Linux heeft een niet al te duur systeem oa. maar er zijn voor de echte budget oplossingen ook IDE RAID NAS'en te vinden.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

Verwijderd

Dit kan je op meerdere manieren doen. De goedkoopste manier is via een externe SCSI oplossing. Je sluit gewoon beide machines aan op 1 SCSI chain met daaraan je harddisks. De ene machine zet je op SCSI ID 7 en de andere op 6. Om echt serieus te clusteren moet je eigenlijk 2 SCSI kaarten per machine hebben anders is je SCSI kaart je SPOF. Dan heb je dus al 4 ID's in gebruik en nog 11 over voor HD's.
Een andere optie is fibrechannel ipv SCSI dan zit je niet met die SCSI limit.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op zondag 25 november 2001 06:57 schreef Maurice het volgende:
Dit kan je op meerdere manieren doen. De goedkoopste manier is via een externe SCSI oplossing. Je sluit gewoon beide machines aan op 1 SCSI chain met daaraan je harddisks. De ene machine zet je op SCSI ID 7 en de andere op 6.
zo simpel werkt dat in de praktijk niet, (tenminste niet bij mijn weten)

de clusters die ik heb ingericht in mijn leven (veelal compaq servertjes) hebben speciale scsi apparatuur erin om disken in een cabinet te 'sharen' (ze kosten niet voor niks klauwen vol met geld...) dit gaat simpelweg niet met een 'huis-tuin-keuken' scsi controllertje :)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Ja natuurlijk moet de SCSI kaart dit wel ondersteunen. Een goedkope SCSI kaart zal de SCSI bus resetten zodra je de server aanzet en daardoor valt vervolgens de andere server om.
Het principe blijft wel hetzelfde en het is de goedkoopste oplossing, wat natuurlijk niet wil zeggen dat deze oplossing niet veel kost :-)

Verwijderd

Topicstarter
het feit weinig kosten doet er niet echt toe, maar fiber is een beetje ver gezocht we hadden gedacht aan mylex maar we hebben geen 9 terrabyte vn doen vandaar :)

Volgens mij moet die DAS werken, maar met raid controllers, niet met een huis, tuin en keuken ding... zeker geen adaptec UW kaartjes:)

Ik heb persoonlijk deze controllertje liggen :

AMI Enterprise UW 1200 (Triple channel) en 2 externe ports
Adaptec 2400A (IDE) cool
Adaptec AAA-131U2 single channel
Mylex 150

Allemaal voor weinig geld op de kop getikt draai nu de AAA-131 in een enlight 8950 met 3 keer cheetah U2W in raid 5 ;)

Dus ik heb stock genoeg voor van die experimentjes :)

Verwijderd

Ik gebruik een Dell PowerVault 210S Rack ( http://www.euro.dell.com/countries/nl/nld/edu/products/model_scsis_2_scsis_210s.htm ) zij het met een gesplitte backplane ( 2x6 ). Het omzetten van een jumpertje geeft je de mogelijkheid het volledige Rack aan te spreken met 2 Controllers voor bv Clusters. Voor ondersteuning & support voor jouw specifieke omgeving zou ik toch even contact opnemen met bv Dell......
Pagina: 1