Wat is jitter?

Pagina: 1
Acties:
  • 561 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:10

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
Hi,

Kan iemand mij uitleggen wat "Jitter" is? Als het ff kan in normale mensen taal.

En weet iemand een link naar een goede site waar AV begrippen worden uitgelegd?

Verwijderd

Jitter
Het op negatieve wijze beinvloeden van het oorspronkelijke kloksignaal in digitale apparatuur

bron: www.hifi.nl

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

"Jitter" is ook een verstoring in de dataoverdracht bij switches.

* bazs2000 weet alleen niet meer precies hoe dat zat. :{

edit:

Sorry voor het OT antwoord van mij maar de vraag ging over "jitter" en ik gaf daar antwoord op.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:29

Oceria

I've been in between....

Jitter is een beetje te vergelijken met wow & flutter in oude, analoge opname en weergave apparatuur.
Het voert te ver om diep erop in te gaan, maar hier volgt een korte uitleg.
Stel je een geluidssignaal voor van een zuivere sinusvorm.
Een A/D converter neemt om de zoveel tijd een sample (kijkt wat de amplitude is en geeft dat een binaire waarde). Voor een CD speler is dat in principe 44.100 keer per seconde.
Om de sinewave weer foutloos terug te spelen moet de D/A converter niet alleen weten wat de waarde was van een sample (en da's eenvoudig: die wordt gegeven in de sample waarde), maar ook WANNEER deze waarde optrad in het originele signaal. Hiervoor moet je de DAC ook een signaal geven welke hem vertelt wanneer een sample te converteren.
Dit wordt met een ingebouwde klok gedaan. (ten minste: voor een deel, maar dat terzijde).

bv. als de DAC de waarde van de sample van de top te vroeg omzet zal de uitkomende sinewave een te steile opwaardse helling hebben.

Een CD speler werkt dus met een klok die een frequentie heeft van 44,1 kHz. De CD's worden ook op die frequentie gesampled. Helaas hebben goedkopere CD spelers een klok die niet zo precies zijn, waardoor ze de DAC vaak op het verkeerde moment vertellen een sample te converteren. Dit kun je horen als een soort van vervorming. Deze vervorming is echter heel moeilijk te meten (dCs slaagde er als eerste in en maak nu dan ook naar verluid de beste DAC's, ik heb er echter nooit eentje gehoord :().
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, zoniet, mail of ICQ maar ff. :)

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:10

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
Hi guys (girls? ;))

Thanks voor de info en de link, het is al een stuk duidelijker