Toon posts:

Wie van de drie

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een tweetal leuke achterspeakers: Tannoy mX1. Deze presteren voor hun prijs en grootte erg goed en kunnen ook best leuk als frontspeakers opgesteld worden.

Nu wil het geval, dat ik laatst op internet nog een tweetal speakers ben tegengekomen die er sprekend op lijken en toch enorme verschillen vertonen, namelijk in prijs :-)

Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://www.prijsindex.net/temp/wie_van_de_drie.jpg

1.
ATC SCM20SL
25 mm ? dome ; 130mm damped woven polyester
50 - 20.000 Hz
23 kg
+- Eur 2800

2.
Eltax Nexus Digital
25 mm soft dome ; 130 mm kevlar cone
50 - 20.000 Hz
4,45 kg
+- Eur ???

3.
Tannoy mX1
25mm soft dome ; 130mm ceramic coated paper cone
55 - 20.000 Hz
4 kg
+- Eur 125

De tweeters lijken allen hetzelfde te zijn, en ook de mid/laag-driver van 1 en 3 lijken sprekend, ware het niet dat ze een iets andere coating hebben.

Is het nou zo dat er hier dus veel dezelfde onderdelen zijn toegepast en dat de verschillen in kwaliteit hem zit in het filter, kastbouw, etc? Maar dat kan toch nooit een factor 20 schelen?!!?!

Verwijderd

Design, houtsoort, gebruikte kabels en filters scheelt ook zo veel.

Bovendien kunnen veel conussen op elkaar lijken, maar toch erg veel verschillen.

Verwijderd

Tannoy heeft me neef ook (in de huiskamer) zijn mooie speakertjez.....

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Idd speakers kunnen veel op elkaar lijken (heej die 3e lijkt verrekte veel op de JBL's LX2001 die ik heb staan ;) )

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zaterdag 24 november 2001 01:53 schreef ScorpionXX het volgende:

1.
ATC SCM20SL
25 mm ? dome ; 130mm damped woven polyester
50 - 20.000 Hz
23 kg
+- Eur 2800
23 kilo voor zo'n kastje? Is dat een tikfout of zit er een goudstaaf in?
Overgens speaker units kunnen aan de buitenkant best veel op elkaar lijken. Een Dynaudio Esotec dome van 880 ziet er echt niet veel anders uit dan een Visaton van 80.

Maar 2800 euro is wel een beetje erg pittig

edit: yet another typo

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Als ik moest kiezen uit die 3 speakers zou ik voor de Tannoy's gaan. Mooie speaker om te zien en het geluid is ook niet verkeerd.

Greetz

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 08:13

pvr

Heb je geen intresse in de dm-303: http://www.tweakers.net/reviews/260/7

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Volgens mij heeft ie al die tannoy's gekocht.

Voor mensen die nog zoeken: de B&W 303, de Cyrus CLS70, maar vooral de Dynaudio Audience 42 zijn absolute aanraders.

Verwijderd

Topicstarter
>23 kilo voor zo'n kastje? Is dat een tikfout of zit er een goudstaaf in?<

Read and weap:

"The enclosure here is pretty substantial, combining 18mm and 36mm MDF, but that doesn't explain a weight of 23kg - as much as most of the floorstanders in this group.

It's all down to the 7-inch main driver and its massive motor assembly, noteworthy in adopting a 'long-gap/short-coil' approach (so linearity is retained even under large excursion). A large 75mm voice coil has massive thermal power handling and drives the 130mm damped woven polyester diaphragm at its cone/dome junction."

>Maar 2800 euro is wel een beetje erg pittig<

So very true, voor dat geld zou ik nooit zo'n klein speakertje kopen. Als je zoveel geld hebt zit je echt niet om je ruimte verlegen, en grote speakers hebben nou eenmaal beter de mogelijkheid om beter te klinken, ja toch?

>Volgens mij heeft ie al die tannoy's gekocht.<

Inderdaad, mijn set is nu eigenlijk (en eindelijk :-) ) klaar, nadat ik gisteren een Marantz cd speler heb gekocht (CD-50); hoewel, ik wil ook nog een tuner, nouja: bijna.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

A large 75mm voice coil has massive thermal power handling
Dat vind ik altijd zo triest als HiFi fabrikanten gaan opscheppen met de power handling. Dat is echt helemaal niet interessant voor HiFi speakers. En als je veel output wil krijgen door een hoge power handling moet ie wel erg hoog zijn (met bijbehorend versterkervermogen) om een beetje verschil te maken.
Bovendien heb je een 13 cm woofer echt zo kapot :P.

Het verschil in prijs is trouwens niet zo moeilijk te verklaren: drivers (zoals al gezegd) heb je heel goedkoop en heel duur.

Verwijderd

Topicstarter
>Dat vind ik altijd zo triest als HiFi fabrikanten gaan opscheppen met de power handling.<

Het kwam uit een review.

Hoe staat het eigenlijk met jouw set Jag?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op zondag 25 november 2001 00:53 schreef ScorpionXX het volgende:
>Dat vind ik altijd zo triest als HiFi fabrikanten gaan opscheppen met de power handling.<

Het kwam uit een review.

Hoe staat het eigenlijk met jouw set Jag?
Dat is nog erger :).

Hoe het met mijn set staat? Best goed, versterkers hangen in het rack. Daar komt een digitale crossover bij, ben alleen nog aan het nadenken hoe ik zo min mogelijk analoog - digitaal conversies en weer terug kan krijgen.
En daarna nog speakers erbij.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

digitaal mengtafel (bestaat dat? klinkt ranzig :o).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zaterdag 24 november 2001 16:21 schreef ScorpionXX het volgende:
Read and weap:

"The enclosure here is pretty substantial, combining 18mm and 36mm MDF, but that doesn't explain a weight of 23kg - as much as most of the floorstanders in this group.

It's all down to the 7-inch main driver and its massive motor assembly, noteworthy in adopting a 'long-gap/short-coil' approach (so linearity is retained even under large excursion). A large 75mm voice coil has massive thermal power handling and drives the 130mm damped woven polyester diaphragm at its cone/dome junction."
Toch blijf ik het gek vinden. Deze kast (van 44*25*31) weegt maar een paar kilo minder als mijn zelfbouw basboxen (van 70*36*45 + interne verstevingen), die zijn van 30mm MDF en wegen (zonder 25 cm Focal unit) ongeveer 25 Kilo (het midden en hoog zit in een aparte box, die erboven opstaat).
Zo'n 7" speaker kan toch niet meer wegen dan een kilo of 5?
Tel daarbij op 1,5 kilo voor de tweeter en 1 kilo voor het filter (spoel in filter kan nooit echt zwaar zijn, gezien de wisselfreqentie). Blijft over voor de lege kast 15,5 kilo. Wat is het soortelijk gewicht van MDF?
>Maar 2800 euro is wel een beetje erg pittig<

So very true, voor dat geld zou ik nooit zo'n klein speakertje kopen. Als je zoveel geld hebt zit je echt niet om je ruimte verlegen, en grote speakers hebben nou eenmaal beter de mogelijkheid om beter te klinken, ja toch?
...
Een kleine box heeft ook voordelen, meer ruimtelijkheid, kast resonanties ed makkelijker te beheersen. Goede kleine speakers kunnen verdomd mooi klinken (als je het laag onder de 60 Hz even vergeet). Als ik opnieuw kon beginnen dan zou ik kiezen voor een paar mooie compacte 2 weg speakers op voet, uitgebreid met een topklasse sub (Rel Stadium of zo). Die sub zou lang niet altijd aanstaan.
Goede muziekale versterker en (SA)CD speler erbij...
(tikfoutje)

Pagina: 1