Wat is sneller, files of database ? (data en code)

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:43

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
Ik ben bezig met het bouwen van een portal site, in PHP en MYSQL, nu zit ik met een vraagje waar ik niet zo veel over kan vinden, namelijk performance:

Alle aanvragen op de site worden naar een index.php geredirect, deze doet een heleboel, en kijkt onder andere uit welke onderdelen een pagina bestaat.

afhankelijk van de pagina die getoond wordt moeten er verschillende stukken code uitgevoerd worden die data klaarzetten voor de templates van de elementen.

Nu wil ik niet alle code uitvoeren, en eigenlijk ook niet alle code in functies zetten (is nogal veel) Ik kan dus verschillende include-files gebruiken, en die afhankelijk van de module's die op de site getoond moeten worden includen, of ik kan de code in de database zetten en met een eval() uitvoeren. De database query moet ik toch al doen om de titel en de andere instellingen van de module uit de database te halen.

Wat is nou slimmer? include(file); of eval(codeUitDatabase);

En met de templates heb ik eigenlijk de zelfde vraag: moet ik de uit de database lezen? of uit een template-file?

Alle hulp is welkom, alvast bedankt!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Alsjeblieft, geen eval() constructies. Je PHP code in de database opslaan vind ik zowiezo en erg lelijke oplossing (met include files is niets mis).

Wat betreft je templates, je geeft niet zo veel info. Heb je al ideeen over je templates, wat wil je er precies mee?

Misschien vind je dit een interessant topic:
[topic=215030/1/100]

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
Ben met Smarty bezig, dat gaat erg lekker, weet niet of ik al aan xml toe ben...

• tomato
  • Niet online
Martijn02: Ben met Smarty bezig, dat gaat erg lekker, weet niet of ik al aan xml toe ben...
Ik ken Smarty niet echt, maar die werkt toch gewoon met files en niet met een database (of kan het allebei?)?

XML en zeker XSL zul je je even in moeten verdiepen, maar het is erg mooi en zeker waar jij het voor kunt gebruiken is het een prachtige oplossing. Dus misschien wil je er nog even over nadenken? >:) ;)

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
ik weet niet zo veel van xsl, maar we hebben nu de standaard dat alles vanaf IE4 en NS 4.7 moet werken, verder testen we ook regelmatig op mac enzo, ik weet niet precies wat allemaal xml ondersteund, het ziet er wel leuk uit, maar ben bang dat het daar niet mee gaat lukken.

Smarty is een template engine, en die kan ook templates uit de database gebruiken, zo heb ik het nu, loopt als een trein. Smarty compileert het template in slimme PHP code, en bewaart die, hierdoor hoeven templates niet iedere keer opnieuw geparst te worden. verder kan hij ook caching doen (per template), maar dat is voor mij niet relevant

http://www.phpinsider.com/php/code/Smarty/docs/

• tomato
  • Niet online
Als je dan toch een custom template systeem gebruikt lijkt me Smarty inderdaad niet verkeerd.

Om nog even terug te komen op je compatibiliteits issues wat betreft XML/XSL. Je hebt gelijk dat dat nog niet in alle browsers goed werkt (en in IE/NS 4.* zal het nooit goed gaan werken ;)), maar je kunt de XSL processing ook server side doen. Dan merkt de client er niets van of je nou XML of PRODUCTX gebruikt, wat hij ontvangt is uiteindelijk gewone HTML.
En wanneer we wat verder zijn en iedere gangbare browser XSL processing goed ondersteunt kun je het natuurlijk vrij gemakkelijk client side laten doen (en dan wordt het echt leuk :)).

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
Niet iemand die hier nog meer inzicht in heeft? neem bijvoorbeeld de 'settings' van een webapplicatie, sla je die op in een bestand (ini file ofzo) of in de database ?

Verwijderd

Op maandag 26 november 2001 19:05 schreef Martijn02 het volgende:
Niet iemand die hier nog meer inzicht in heeft?
Meer dan tomato? Hmm, nee denk het niet :P
neem bijvoorbeeld de 'settings' van een webapplicatie, sla je die op in een bestand (ini file ofzo) of in de database ?
Ik zelf laat een settings.php her genereren elke keer als ik m'n settings (webbased aan pas), gewoon een php file met $settings[settingnaam] = "blabla"; wel zo snel en veilig :)
Pagina: 1