Toon posts:

[Debian] tftp-tool voor upgraden firmware

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een tftp-programma om de firmware van mijn kersverse Draytek Vigor 2200E router te upgraden. De tools die meegeleverd worden voor het upgraden van de software werken alleen onder Windows en MacOS, maar ik ben toch niet van plan om hier een Windowsbak neer te zetten om mijn router te upgraden.
"apt-cache search tftp" leverde mij verschillende programma's op (atftp en tftp) maar aangezien ik geen flauw idee heb wat tftp is, weet ik ook niet of ik deze tools daarvoor mag gebruiken. Omdat de (verder uitstekende) handleiding van Draytek hier geen informatie over geeft, ben ik benieuwd of iemand dit al eerder gedaan heeft.
Het lijkt me een beetje zonde om m'n router gelijk te verknallen met een mislukte firmware-upgrade ;)
Ik werk met Woody (maar dat was misschien al opgevallen).

Verwijderd

Mij lijkt eerlijk gezegd dat elk tftp programma daarvoor geschikt is.

Het is al lang geleden dat ik voor het laatst met tftp gewerkt heb.
Ik gok niet dat veel mensen ervaring met zoiets hebben.
Het lijkt mij dan ook het verstandigste dat je even contact opneemt met de fabrikant ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 23 november 2001 22:48 schreef nelske het volgende:
Mij lijkt eerlijk gezegd dat elk tftp programma daarvoor geschikt is.

Het is al lang geleden dat ik voor het laatst met tftp gewerkt heb.
Ik gok niet dat veel mensen ervaring met zoiets hebben.
Het lijkt mij dan ook het verstandigste dat je even contact opneemt met de fabrikant ;)
Ik ben bang dat dat niet werkt, omdat de fabrikant geen support levert voor Linux. Da's niet zo heel erg, want ik kom er verder wel uit. Kun je me misschien wel uitleggen wat tftp is ? Is het een speciaal ftp-protocol ofzo ? Of zijn het uitgebreidere clients ? De handleiding schrijft gewoon over 3rd party tftp-software en dat dat zou moeten werken, maar voordat ik die gok waag wil ik eerst wel even weten wat tftp uberhaupt is :)

Verwijderd

tftp kan je eigenlijk een beetje vergelijken met ftp.
Het is inderdaad een file transfer protocol.
Ik zou de precieze naam even op moeten zoeken.

Het heeft echter bijvoorbeeld geen validatie zoals ftp wel heeft.
Ofwel iedereen kan verbinden met een tftp server >:)

Het gebruikt ook gewoon get en put commando's net als ftp.

Ik heb het toen nodig gehad voor een PXE netwerkkaart om vanaf een netwerk te kunnen booten. De files worden dan overgepompt via tftp :)

B.t.w. ik zou de fabrikant toch echt een mailtje sturen als ik jou was.
Niet geschoten is altijd mis ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 23 november 2001 22:56 schreef nelske het volgende:
tftp kan je eigenlijk een beetje vergelijken met ftp.
Het is inderdaad een file transfer protocol.
Ik zou de precieze naam even op moeten zoeken.
t = trivial (ik doe mijn huiswerk voor ik post :) )
Het heeft echter bijvoorbeeld geen validatie zoals ftp wel heeft.
Ofwel iedereen kan verbinden met een tftp server >:)

Het gebruikt ook gewoon get en put commando's net als ftp.

Ik heb het toen nodig gehad voor een PXE netwerkkaart om vanaf een netwerk te kunnen booten. De files worden dan overgepompt via tftp :)
Dus dan wordt in feite de nieuwe firmware gewoon geupload, de router wordt gereboot en het moet draaien ? Mmmm, klinkt al een stuk duidelijker :)
B.t.w. ik zou de fabrikant toch echt een mailtje sturen als ik jou was.
Niet geschoten is altijd mis ;)
Da's waar, dat gaan we dan morgen maar even doen. Bedankt voor 't meedenken.

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 23:02 schreef Sprits het volgende:
t = trivial (ik doe mijn huiswerk voor ik post :) )
:D zouden meer mensen moeten doen ;)
Dus dan wordt in feite de nieuwe firmware gewoon geupload, de router wordt gereboot en het moet draaien ? Mmmm, klinkt al een stuk duidelijker :)
Yep, daarom moet het volgens mij ook gewoon werken.
Het moet in principe niet uitmaken welk tftp progje je gebruikt. Het tftp protocol is gewoon vastgelegd. Alle progjes moeten ook gewoon aan die standaard voldoen. tftp wordt eigenlijk ook bijna alleen maar voor switches, routers etc gebruikt. Het zou me verbazen als het met een linux tftp prog niet zou werken in ieder geval.

Maar ja ik kan me voorstellen dat je de gok niet zo één, twee, drie durft te maken met zo'n mooie spliksplinternieuwe router.
Da's waar, dat gaan we dan morgen maar even doen. Bedankt voor 't meedenken.
:) you're welcome.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
tftp wordt niet alleen voor switches en routers gebruikt, ook bijvoorbeeld voor diskless workstations die vanaf het netwerk booten.

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 23:16 schreef blaataaps het volgende:
tftp wordt niet alleen voor switches en routers gebruikt, ook bijvoorbeeld voor diskless workstations die vanaf het netwerk booten.
Je hebt het draadje ook gelezen? :D ;)

Verwijderd

Topicstarter
Na lang zoeken vond ik in een document op de ftp-server van Draytek in Taiwan het volgende :
code:
1
2
3
4
5
 Using Firmware Upgrade Utility:

Firmware Upgrade Utility is a TFTP client software. Before upgrading your router,
      its TFTP srever should be enabled in advance and then the utility could send new 
      firmware file to the router.

edit:
Kleine aanvulling

met tftp lukte het niet, maar met atftp (advanced trivial ftp-client) ging het perfect. Het is inderdaad een kwestie van verbinden met
code:
1
2
atftp 192.168.1.1
put <firmware>

Even 30 seconden wachten, in de tussentijd zie je dat de router al uit de upgrade stand komt, en dan terug naar het main menu van je webbased configuratieschermen. Et voila, daar prijkt de nieuwe firmware versie :+

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:02

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Haal de firmware (de executable versie) op bij Draytek,
login op de Draytek router,

Kies de optie ">> Firmware Upgrade (TFTP Server)"

Vervolgens firmware executable opstarten,
IP adres van de router invullen (mocht ie hem zelf niet vinden), hit "updaten" en... voila, klaar!

It's so simple ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 08:24 schreef buzzlightyear het volgende:
Haal de firmware (de executable versie) op bij Draytek,
login op de Draytek router,

Kies de optie ">> Firmware Upgrade (TFTP Server)"

Vervolgens firmware executable opstarten,
IP adres van de router invullen (mocht ie hem zelf niet vinden), hit "updaten" en... voila, klaar!

It's so simple ;-)
Als jij mij verteld waar de "executable" voor Linux staat, dan zal ik het de volgende keer op jouw manier doen ;)
Pagina: 1