Toon posts:

Linux intranet server in novell 5.x

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op ons werk willen we een linux server gaan inzetten als eenvoudige intranet server, dus voor een lokale homepage. Daar we op ip draaien was het een fluitje van een cent mbv Apache. Op basis van ip zien we binnen ons Novell 5.x netwerk die pagina.
Nu willen we graag dat lokale gebruikers op bep schijfruimte van die Linux bak kunnen komen zodat zij het onderhoud kunnen doen aan de pagina's Iemand een idee hoe dat het beste aan te pakken?
Zelf kunnen we die server nog helemaal niet benaderen vanuit Novel mbv shares, en weten ook (nog) niet hoe we dat zouden moeten aanpakken....? :?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
hier kun je prima samba voor gebruiken (=een pakketje dat voor filesharing zorgt onder linux)

eventueel zou je zelfs je linux machine als netware doos kunnen emuleren (marsnwe) dan hoef je op je clients niks te veranderen, dit scheelt dus een hoop werk

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
klinkt goed die emulatie. Wat doet die precies?

Verwijderd

Je kunt linux gewoon die novell volumes laten mounten, moet je wel IPX/SPX draaien en REPLY NEAR SERVER (oid) aanhebben op je novell server.

Daarna kun je LDAP gebruiken voor authenticatie..

• Zwelgje
Op vrijdag 23 november 2001 16:39 schreef hezik het volgende:
Je kunt linux gewoon die novell volumes laten mounten, moet je wel IPX/SPX draaien en REPLY NEAR SERVER (oid) aanhebben op je novell server.

Daarna kun je LDAP gebruiken voor authenticatie..
tis 'reply get nearest server' overigens :)

die emulatie is overigens perfect, 3 jaar geleden had ik eens een netware 3.x server parkje onder beheer, daar moest toen ff goedkoop en tijdelijk een servertje bij, linux werdt het toen met marsnwe,

de machine doet net alsof ie een netware machine is (met bindery!!), werk echt super, alleen jammer dat het de laatste jaren niet meer verder ontwikkeld wordt

Verwijderd

't wordt toch wel verder ontwikkeld maar dan commercieel geloof ik?

Er is een distro (welke weet ik zo even niet) welke zeer veel novell-mogelijkheden in een commerciele versie heeft zitten..

Verwijderd

Topicstarter
[/quote]
de machine doet net alsof ie een netware machine is (met bindery!!), werk echt super, alleen jammer dat het de laatste jaren niet meer verder ontwikkeld wordt
[/quote]

Klink nog steeds goed, heb je echter ook ervaring met Novell 5.x ?? Als het al een tijdje niet door ontwikkeld is....

• Zwelgje
Op vrijdag 23 november 2001 16:47 schreef hezik het volgende:
't wordt toch wel verder ontwikkeld maar dan commercieel geloof ik?

Er is een distro (welke weet ik zo even niet) welke zeer veel novell-mogelijkheden in een commerciele versie heeft zitten..
klopt,

die was van caldera. Die hadden zelfs een netware emulator voor versie 4.x die had zelfs nds (testversie tot 5 gebruikers kon je toendertijd downloaden)

alleen zijn ze ook hier mee gestopt met ontwikkelen (heb daar toevalligerwijs enkele maanden geleden namelijk nog naar gezocht

helaas,

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 15:23

PolarWolf

Debian, of course.

Op vrijdag 23 november 2001 16:47 schreef hezik het volgende:
Dat zal Caldera wezen.

Undernet #linux, Undernet #ipsec

Verwijderd

Ooit een mogelijkheid gevonden om een Netware volume te mounten over IP?

(die zoek ik nl. al een tijdje)

Wat betreft NDS etc.. via LDAP kom je een heel eind..

• Zwelgje
Op vrijdag 23 november 2001 16:52 schreef hezik het volgende:

Wat betreft NDS etc.. via LDAP kom je een heel eind..
er is ook nds voor linux hoor!,

netwar volume over ip is ook niet zo moeilijk, gewoon samba op netware installeren... of anders netware 6.0 gebruiken met 'native file access'...

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

Op vrijdag 23 november 2001 16:50 schreef zwelgje2 het volgende:

[..]
klopt,

die was van caldera. Die hadden zelfs een netware emulator voor versie 4.x die had zelfs nds (testversie tot 5 gebruikers kon je toendertijd downloaden)
NDS voor linux (nu eDirectory) kun je downloaden van novell.com (trial versie, natuurlijk).
Werkt als een tierelier, hoewel ik *nix accounts nog werkend moet zien te krijgen.
Je kan er helaas geen linux/unix ACLs mee beheren.

Nu moet ik me alleen nog m'n wachtwoord voor de NDS admin herinneren...

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

D'r is een kernel module die toegang tot netware volumes regelt...'k weet de naam even niet meer, probeer es een googletje.

• Zwelgje
Op vrijdag 23 november 2001 16:57 schreef PolarWolf het volgende:

[..]

D'r is een kernel module die toegang tot netware volumes regelt...'k weet de naam even niet meer, probeer es een googletje.
klopt ook, alleen dat is over IPX, niet over IP...

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

Op vrijdag 23 november 2001 16:58 schreef zwelgje2 het volgende:

[..]

klopt ook, alleen dat is over IPX, niet over IP...
Bugger, 'k wist dat het niet zo makkelijk kon zijn :-)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ncpfs ondersteunt gewoon IP.
Op vrijdag 23 november 2001 16:54 schreef zwelgje2 het volgende:
netwar volume over ip is ook niet zo moeilijk, gewoon samba op netware installeren...
'Gewoon' even ja.. en waar haal je samba voor NetWare vandaan? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 23 november 2001 16:55 schreef PolarWolf het volgende:

[..]

NDS voor linux (nu eDirectory) kun je downloaden van novell.com (trial versie, natuurlijk).
Werkt als een tierelier, hoewel ik *nix accounts nog werkend moet zien te krijgen.
Je kan er helaas geen linux/unix ACLs mee beheren.

Nu moet ik me alleen nog m'n wachtwoord voor de NDS admin herinneren...
En wat werkt dan? Zie vanuit Novell die linux bak? Zodat ik Novell clients files kan laten zetten op deze server?

• PolarWolf

PolarWolf

Debian, of course.

Op vrijdag 23 november 2001 18:04 schreef Boenie het volgende:

[..]

En wat werkt dan? Zie vanuit Novell die linux bak? Zodat ik Novell clients files kan laten zetten op deze server?
't is een NDS server.
Zoals ik al aangaf, *nix ACLs kunnen niet worden geheerd (diverse redenen), dus zullen novell clients ook geen bestanden op de Novell doos kwijt kunnen.

Misschien ergens in de toekomst wanneer er een bestandssysteem wordt gekozen wat enigzins compatible ACL ondersteuning biedt die NDS het ook snapt...

http://www.novell.com/nds/

• Zwelgje
Op vrijdag 23 november 2001 17:45 schreef Onno het volgende:

[..]

ncpfs ondersteunt gewoon IP.
[..]

'Gewoon' even ja.. en waar haal je samba voor NetWare vandaan? :)
hiero :)

http://www.gurdon.com/novell/netware4/samba/

en ook op de samba.org website (onder binary's)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op vrijdag 23 november 2001 20:56 schreef zwelgje2 het volgende:

[..]

hiero :)
Ik vreesde al dat je die versie bedoelde.. heb je naar de datum gekeken? :)

Verwijderd

Je kunt eventueel iets met NFS doen ( http://www.novell.com/documentation/lg/nfs30/index.html ), en je linux webdirs als NFS aanbieden aan Netware die op zijn beurt dit weer doorbeamt naar je clients. Het vereist wel wat studie om hiermee een _beheersbaar_ systeem te maken......
Verder heeft Onno een aantal dagen geleden al uitgelegd in dit forum wat NDS voor Linux wel en _niet_ kan.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 01:22 schreef Rosink het volgende:
Je kunt eventueel iets met NFS doen ( http://www.novell.com/documentation/lg/nfs30/index.html ), en je linux webdirs als NFS aanbieden aan Netware die op zijn beurt dit weer doorbeamt naar je clients. Het vereist wel wat studie om hiermee een _beheersbaar_ systeem te maken......
Verder heeft Onno een aantal dagen geleden al uitgelegd in dit forum wat NDS voor Linux wel en _niet_ kan.
Bedankt voor alle tips. Dat van Onno ga ik even zoeken en bestuderen. Mijn konklusie is dat het laten draaien van een Linux webserver eenvoudig is, het beheer niet. (8>
Pagina: 1