Toon posts:

Zware problemen met Asus K7M

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:

Tijdens draaien van 3d applicaties crasht m'n bak terug naar
windows desktop of het scherm bevriest.
Dit gebeurt na een bepaalde tijd draaien.
(meestal rond 20 min)

Vreemd!: Wanneer ik PnP bios uitzet, crasht ie ook op de desktop.

Systeem specs:

Asus K7M
Athlon 650 MHz
256 MB ECC RAM
AOpen 300 Watt Case
Maxtor 7200 rpm HD (30 GB)
SB 128 PCI
Creative Annihilator Pro 256 (Geforce DDR)
Adaptec AIC-7850

Bios v1009
Laatste detonator 3 drivers
I/O voltage op 3.31v
Alle bios settings zijn hoogst waarschijnlijk correct:
heb namelijk van allerlei faqs doorgenomen en de settings
overgenomen.
PCI Slot 1 & 5 vrij gemaakt (ivm IRQ sharing met AGP)
AGP op 1x gezet.
Laatste miniport drivers

Ik hoop dat jullie suggesties hebben.

Thx,

Cyrex

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nog wilde toevoegen:

Ik heb m'n Geforce kaart voor een Geforce 2 MX van een vriend van me omgeruild en nog steeds hetzelfde probleem.

Ik heb m'n geheugen omgeruild voor een andere 256 MB DIMM -> geen resultaat.

Ik heb alle kaarten verwijderd behalve m'n geluidskaart en grafische kaart. -> geen resultaat.

Dat was 't volgens mij zo'n beetje... :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat crashen op de desktop komt niet door PnP OS in bios maar door agp wizard, heb ik vandaag uitgevonden.

Maar kent iemand dit probleem? Ik MOET weten of dit op te lossen is, anders ben ik namelijk gedwongen een nieuw moederbord te kopen.

HELP! :)

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
ECC ram is toch buffered ??
je moet voor K7M iig unbuffered ram hebben.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

Topicstarter
Heb 't voor de zekerheid nog ff nagekeken, maar m'n DIMM is niet gebufferd. Dus daar ligt het helaas niet aan.

• Tinkerer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Ik had een vergelijkbaar probleem: Alles werkte maar in 3D spelletjes (oops applicaties:)) crashte ik terug naar de desktop, soms na 30 minuten soms na 15 minuten. Eerste verdachte was m'n video kaart (Matrox G400), maar daar had usenet geen mededelingen over. Tenslotte hele systeem onder de microscoop gelegd. Geheugen werd automatisch geconfigureert voor CAS 2. Uit de SPD specs bleek het geheugen van een van de banken tot slechts 83Mhz CAS 2. Werkte vroeger wel, maar met de laatste Dimm (die ECHT CAS 2 is) niet meer. Geheugen specs met de hand op CAS 3 gezet. Probleem opgelost..

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 't geheugen gechecked.. no prob.
(CAS Latency is 3).

Verder wat betreft windows update... alle updates heb ik reeds geinstalleerd.

Zou een nieuw mobo, geheugen en proc een oplossing zijn?

• sc5000
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-01-2025
Hoi,

Ik heb ook zon bord, en heb er al heel wat problemen mee gehad. Ook de video, ik heb een V7700 van asus. Na een aantal weken ernaar gezocht te hebben heb ik begrepen dat het bord eigenlijk helemaal geen agp 2x ondersteunt. Een mailtje van asus bevestigde dat.

Om het probleem op te lossen moet je de kaart terug 'tweaken' naar agp 1x. De andere dingen als sideband addressing kun je ook maar beter uitzetten, want ook dat is niet bevordelijk voor de stabiliteit van het bord.

Voor dat tweaken gebruik ik nvmax. Je moet dan wel de detonater drivers van nvidia erop hebben staan.

Ik heb echter nu ook nog (draaiende inmiddels op windows xp) problemen met de stabiliteit van het bord. Als ik bijvoorbeeld een 3d spel speel knalt hij er nog wel ns uit na een uur of 1 à 1œ. Ik weet niet wat dit is, maar ik denk dat ik dat ook maar moet toeschrijven aan de gemiddeld slechte stabiliteit van het bord. Misschien dat iemand mij er nog eens een keer een tip over kan geven.

Ik hoop dat het probleem van 10 minuten zo in ieder geval opgelost is.

Succes !!!

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Je kunt ook proberen om super-bypass uit te zetten (in het BIOS)

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
sinds wanneer heb je deze probs ?
al een reinstall gedaan?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• sc5000
Hoi,

Ik heb die super-bypass uitgezet, en hij lijkt inderdaad stabieler. Ik heb ergens gezien hier op het forum dat het bord wel op 4x agp kan draaien. Dit staat ook op de site van ASUS (?), maar volgens mij maken ze echt een fout. Weet iemand misschien of het bord het wel aankan ??? zowiezo heb ik al problemen als ik hem op 2x agp heb staan (heb hem nu ook op agp 1x staan), dus laat staan op agp 4x.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 13:28

EaS

Oudere revisies van de AMD-750 chipset hebben ruis in het northbridge signaal, vooral met de oude Geforce kaarten leverde dit problemen op, waardoor -als je zo'n Geforce 256 hebt - de Nvidia drivers de AGP modus automatisch naar 1x zetten.
Of die problemen opgelost zijn met latere Geforce kaarten (2 en verder), weet ik niet.

Het is dus geen probleem met je videokaart, maar een probleem met je chipset. Duw er een TNT-2 in of een Radeon en je zult dat probleem (heel waarschijnlijk) niet meer hebben.

Verwijderd

probeer je bios te updaten,
en daarna een clean install van je OS.

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 10:36
Ik heb dus exact hetzelfde probleem met mijn MSI K7 mainbord (AMD 750/756 chip als ik me niet vergis) De problemen zijn begonnen sinds ik mijn TNT2-U vervangen heb door een Hercules GeForce2 Ti.

Heb er niet veel meer naar gekeken, aangezien ik in de loop van deze maand een mobo + CPU + RAM upgrade ga doen, en dan aanneem dat deze problemen verleden tijd zijn.

Verwijderd

Hoi

Ik heb hier een K7M met een Asus 7700 videokaart en vergelijkbare symptomen. Komt inderdaad door problemen met de Irongate chipset. Met een diamond Viper 2 liep het perfect, ook met AGP 2x. Mijn conclusie is dat je op Geforce gebaseerde videokaarten moet vermijden als je een Irongate chipset hebt.

Marco

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Hetzelfde met een TNT2M64 en een Asus K7M gezien. (PC van m'n oma ;))

You can't have everything. Where would you put it?

• sc5000
Weet iemand dan een patch te vinden die het een en ander veraderd waardoor die irongate chipset beter ondersteunt wordt. Ik heb een aantal dingen gevonden op de site van asus, maar niet voor windows XP, en als iemand dat weet, welke patches moet ik hebben, chipset, AGP miniport ???
Pagina: 1