Toon posts:

Tips&Trucs voor snelheid wwwserver en dbserver?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog trucs of specialen instellingen die over het algemeen een aparte databaseserver met een aparte webserver een behoorlijke snelheidswinst kunnen geven?

Ik heb het dan niet over hardware uitbreidingen, maar bijvoorbeeld een bepaalde combinatie van instellingen/configuratie die de snelheid drastisch kan verhogen.

Waarom vraag ik dit. Ik heb nu thuis een webserver draaien, met een aparte databaseserver. Ze zijn verbonden via een 100mbit ethernetkaart (uiteraard tcp), waarbij de dbserver sqlserver 2000 draait en de webserver IIS5 onder Windows 2000 Advanced Server. Ik merk alleen op dat er een soort van vreemde vertraging is bij een databaserequest vanaf de webserver en vindt deze behoorlijk lang duren, +/- 2 a 3 sec.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zorgen dat de disk niet gefragmenteerd is, schijf naar NTFS converten (indien nog niet gedaan).

DB op een andere fysieke schijf als je OS. DB niet op dezelfde schijf als de SWAPFILE(S)

Eigenlijk een beetje het logische werk.

Tijd voor een nieuwe sig..

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zorg ervoor dat je "persistent" connecties gebruikt, zeker via het netwerk duurt het een stuk langer om een connectie naar de DB te openen (tov de "single server" oplossing).

Uiteraard moet je DB-server ook voldoende geheugen (en cpu-power) hebben, anders wordt het er ook niet sneller van.

Als de DB niks te doen heeft verder en voldoende hardware etc etc heeft, dan mag zoiets er inderdaad geen 2a3 seconden over doen, hooguit 50-500 ms.

Er zijn verder ook geen "netwerkproblemen" tussen de servers?

Verwijderd

controleer ff je netwerkbelasting...

we pas geleden ook zo'n probleem; 2 sec vertraging per request; na netwerkmonitor te hebben gebruikt bleek dat voordat een request werd afgehandeld er eerst iets werd gestuurd naar een openview server... en ging pas verder met request zodra dat afgehandeld was...
waarschijnlijk is dit niet van toepassing hier, maar een netwerkmonitor gebruiken kan iig geen kwaad!!!

slechte request kunnen natuurlijk ook de oorzaak zijn :) (ff met query analyser testen)

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-05 23:09

PanMan

Spun!

gebruik je het IP van de server om naar de dbserer te conencten, of de naam? kan me voorstellen dat er een DNS lookup voor een vertraging zorgt. 2-3 sec is wel heeel erg lang. localhost TCP db search duurt bij mij < 1/10 sec, en dat is incl. uitvoeren van de query.
OVer netwerk moet idd binnen 50 ms wel kunnen.
Probeer eens een heeel simpele query.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949