linux 2.4.15

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Jupz, hij werd eergisteren al verwacht, maar hij is er sinds gisternacht ofzo: De Linux kernel 2.4.15.

Changelog, met als misschien wel de voor veel mensen interessantste nieuwigheid: standaard ext3 support.

Verder is de 2.5 tree gestart, waardoor de 2.4 tree wat zou moeten gaan stabiliseren (het mag onderhand ook wel).

Uiteraard te downloaden op kernel.org, of als je kernel.org wilt ontlasten een van de mirrors of ftp://galileo.luon.net/linux/kernel .

[ Voor 3% gewijzigd door deadinspace op 28-03-2004 04:21 ]

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Kewl, een verse linux kernel :)
Maar met 2.4.14 kon je toch ook ext3 ?

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ja, met een patch :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Op vrijdag 23 november 2001 11:10 schreef RooT het volgende:
Kewl, een verse linux kernel :)
Maar met 2.4.14 kon je toch ook ext3 ?
Door patches te downloaden en te applyen ja, maar het zit nu standaard in de kernel.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Op vrijdag 23 november 2001 11:24 was Jotti 3 nanoseconden eerder dan Deadinspace
Doesnie! :P

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Sorry :Y)

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik had ook al zelf 2.4.14 compiled, maar kan ik de dir /usr/src/linux nu gewoon weggooien en de 2.4.15 kernel daarin uitpakken?

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:23

Sjonny

Fratser

of je haalt de patch-2.4.15 en je patched je "oude" 2.4.14? scheelt veel downloaden en uitpak tijd :)

beter trouwens dat die 2.5 gestart is :)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Weddenschapje doen ... hoe lang duurt het voordat 2.4 stabieler is dan 2.5 :o :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Zolang Linus veel blijft kloten in de 2.4 tree, zal dat nog wel ff duren denk ik.

• MAZZA
  • Laatst online: 17-08 14:00

MAZZA

Barbie is er weer!

Op vrijdag 23 november 2001 12:10 schreef Jotti het volgende:
Zolang Linus veel blijft kloten in de 2.4 tree, zal dat nog wel ff duren denk ik.
Dat doet ie niet meer.. Hij is nu toch overgestapt op de 2.5 tree? Ik geloof dat de 2.4 kernel nu overgenomen is door Alan Cox..

Verwijderd

ik plak ff een stukje van linuxtoday.com:

"Marcelo Tosatti, 18 years of age and a developer at Conectiva, was chosen by Linus Torvalds and Alan Cox to be the new maintainer of the Linux kernel. Beginning at the end of November, he well occupy this position in place of Cox, the current maintainer.
Tosatti will have the responsibility for deciding on the path of the 2.4 version of the Linux kernel, selecting corrections that can be implemented or not in the next version of the system. In addition, work on updates related to the compatability of Linux with new machines and peripheral devices that enter the market.

The responsibility is great. His decisions will affect thousands of people and companies that utilize the 2.4 version of Linux. Cox is confident in his choice, as affirmed in his diary, "Marcelo accepted the chance to become 2.4 maintainer. This is good news because Marcelo is bright, keen and as he is working for a vendor has an understanding of QA issues. This should work out well."

• Aaargh!
  • Laatst online: 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

heb net 2.4.15 met ext3 een half uurtje draaien, tot zover gaat ie lekker :)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:22

Edd

Als je natuurlijk een beetje op cijfertjes kickt, kan je ook al 2.5.0 downen, deze is hetzelfde 2.4.15, maarja je kan wel zeggen dat je al 2.5.0 hebt :)

-

• Xanthorax
  • Niet online
LOL
2.4.15-greased-turkey

• _cyclops_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-03-2025
ext3 is goed stabiel, en anders mount je um toch gewoon weer als ext2? (Ooooooooooohhhhhhhhhhhhh linux heerst :P)

• Aaargh!
  • Laatst online: 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op vrijdag 23 november 2001 16:06 schreef Xanthorax het volgende:
LOL
2.4.15-greased-turkey
ja, waar komt die naam vandaan ?

edit:

die naam komt omdat 't Thanksgiving is

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Op vrijdag 23 november 2001 16:04 schreef Edd het volgende:
Als je natuurlijk een beetje op cijfertjes kickt, kan je ook al 2.5.0 downen, deze is hetzelfde 2.4.15, maarja je kan wel zeggen dat je al 2.5.0 hebt :)
Houdt er rekening mee dat de 2.5 tree (net als alle andere oneven minor versies) zwaar expirmenteel wordt.

Verwijderd

Hmzzz, kan /me z'n 2.4.14-pre8 er weer afgooien.
Je blijft bezig >:) .

Marcelo Tosatti is wel een jong broekie voor zo'n verantwoordelijkheid. Maar dat zal allemaal wel goed komen (tenminste dat mag ik hopen ;) )
Op vrijdag 23 november 2001 16:20 schreef _cyclops_ het volgende:
ext3 is goed stabiel, en anders mount je um toch gewoon weer als ext2? (Ooooooooooohhhhhhhhhhhhh linux heerst :P)
Yepz, ik moet zeggen, dat ik in de tijd dat ik ext3 draai absoluut geen problemen gehad heb :)

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:55
Ik moet nog even wachten op de xfs patch, dan kan ik 2.4.15 gaan compilen.

Verwijderd

Ik weet nog helemaal niets van Linux ik heb nu windows Xp heeft iemand een paar redenen om Linux te nemen werkt het fijn :? :? :?

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op vrijdag 23 november 2001 18:38 schreef De_Leon het volgende:
Ik weet nog helemaal niets van Linux ik heb nu windows Xp heeft iemand een paar redenen om Linux te nemen werkt het fijn :? :? :?
kijk hier ff.

hier staan een boel voor en na delen om linux te gebruiken of niet

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 18:38 schreef De_Leon het volgende:
Als jij XP fijn vindt werken en je mist er niks aan, dan is er geen enkele reden voor jou om over te stappen.

Mocht je aan Linux willen beginnen, bereid je er dan op voor, dat je al je windows kennis overboord kan gooien, aangezien je er helemaal niks aan hebt in Linux/Unix.

Je zal echt van het begin af aan moeten beginnen.
De leercurve van Linux/Unix is vele malen stijler dan die van Windows. Je zult dan dus ook een aardig doorzettingsvermogen moeten hebben en niet meteen op moeten geven.
Je zult heel veel documentatie moeten lezen (en blijven lezen), wil je een beetje thuis worden in Linux.

Tja de verschillen.
In Linux kan je alles, maar dan ook echt alles zelf instellen. Dit instellen gebeurt veelal in tekst-configuratie bestanden, wat er meteen voor zorgt, dat het niet echt heel erg newbie vriendelijk is, maar wel voor veel felxibiliteit oplevert.
Bijna alles dat onder Linux draait is gratis. Je kan zo dingen van internet af plukken, zonder dat je ook maar een cent behoeft te betalen. (okee kan met windows ook, alleen ben je dan veelal illegaal bezig ;) ).
Er zijn zeer goede alternatieven voor windows-apps onder linux.
Wil je een andere desktop omgeving. No problemo. Met ander desktopomgeving, bedoel ik dus ook een compleet andere dekstop omgeving (cq windowmanager); dus niet net zo als in XP een ander skinnetje (waar je ook nog eens voor moet betalen van MS :( )
Andere kernel erin, No problemo. etc etc.
Veregaande controle, veel cli, stabiliteit, diversiteit etc zijn allemaal punten die voor Linux spreken :)

Nogmaals: als je tevreden bent met XP moet je vooral niet overstappen. Ben je echter avontuurlijk ingesteld. Heb je zin om dingen uit te zoeken. Heb je doorzettingsvermogen. Wil je een keer iets anders, dan zou ik zeer zeker een keer Linux proberen.
Vooral RedHat en Mandrake zijn distributies waar een beginneling makkelijk(er) mee overweg kan.

Zie vooral ook [topic=163843] voor uitleg over verschillende distributies. Daar staat ook een link in naar het "welke distro topic". Handig als je wil gaan bepalen welke distro geschikt voor je is.

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 18:33 schreef Pc123 het volgende:
Ik moet nog even wachten op de xfs patch, dan kan ik 2.4.15 gaan compilen.
idd:

XFS is goed voor je!

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 18:54 schreef nelske het volgende:

[..]

Als jij XP fijn vindt werken en je mist er niks aan, dan is er geen enkele reden voor jou om over te stappen.

Mocht je aan Linux willen beginnen, bereid je er dan op voor, dat je al je windows kennis overboord kan gooien, aangezien je er helemaal niks aan hebt in Linux/Unix.

De leercurve van Linux/Unix is vele malen stijler dan die van Windows. Je zult dan dus ook een aardig doorzettingsvermogen moeten hebben en niet meteen op moeten geven.
Je zult heel veel documentatie moeten lezen (en blijven lezen), wil je een beetje thuis worden in Linux.

Tja de verschillen.
In Linux kan je alles, maar dan ook echt alles zelf instellen. Dit instellen gebeurt veelal in tekst-configuratie bestanden, wat er meteen voor zorgt, dat het niet echt heel erg newbie vriendelijk is, maar wel voor veel felxibiliteit oplevert.
Bijna alles dat onder Linux draait is gratis. Je kan zo dingen van internet af plukken, zonder dat je ook maar een cent behoeft te betalen. (okee kan met windows ook, alleen ben je dan veelal illegaal bezig ;) ).
Wil je een andere desktop omgeving. No problemo. Met ander desktopomgeving, bedoel ik dus ook een compleet andere dekstop omgeving (cq windowmanager); dus niet net zo als in XP een ander skinnetje (waar je ook nog eens voor moet betalen van MS :( )
Veregaande controle, veel cli, stabiliteit, diversiteit etc zijn allemaal punten die voor Linux spreken :)

Nogmaals: als je tevreden bent met XP moet je vooral niet overstappen. Ben je echter avontuurlijk ingesteld. Heb je zin om dingen uit te zoeken. Heb je doorzettingsvermogen. Wil je een keer iets anders, dan zou ik zeer zeker een keer Linux proberen.
Vooral RedHat en Mandrake zijn distributies waar een beginneling makkelijk(er) mee overweg kan.

Zie vooral ook [topic=163843] voor uitleg over verschillende distributies. Daar staat ook een link in naar het "welke distro topic". Handig als je wil gaan bepalen welke distro geschikt voor je is.
Dat is onze Nelske:

Recht doorzee met een hart van sourcecode!

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 22:18 schreef SiR_pr0zaQ het volgende:

[..]

Dat is onze Nelske:

Recht doorzee met een hart van sourcecode!
Ghehehe ROFLOL :D

Het is dat er geen ruimte in mijn sig is, ander was het gegarandeerd "cp quote /dev/sign" geweest ;)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Heb mijn eigen server overgezet, meer gaan er volgen :) Na lang te hebben gewacht en veel te hebben gelezen (grimlord deed dat ;) ) zijn we tot deze kernel gekomen :)

Dit gaat 'm worden! :)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:56
Als ik modprobe doe kan ie geen modules vinden, met insmod wel.
Kzal wel iets fout gedaan hebben ;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Op zaterdag 24 november 2001 00:14 schreef FatalError het volgende:
Als ik modprobe doe kan ie geen modules vinden, met insmod wel.
Kzal wel iets fout gedaan hebben ;)
depmod -a ?

Verwijderd

FS Corruption in 2.4.15/2.4.15-pre9
Re: 2.4.15 + fs corruption.
Van:Alexander Viro <viro@math.psu.edu>
Aan:war <war@starband.net>
Cc: linux-kernel@vger.kernel.org
Datum:Fri, 23 Nov 2001 17:56:43 -0500 (EST)

On Fri, 23 Nov 2001, war wrote:

> Is 2.4.15 ok to use?
> Many people are experiencing filesystem corruption?
>
> As long as you patch the kernel with Al Viro's patch it should be ok,
> right?

In theory. Again, as a workaround - sync before umount (and don't boot
unpatched 2.4.15/2.4.15-pre9 again, obviously).

Breakage happens when you umount filesystem (_any_ local filesystem, be
it ext2, reiserfs, whatever) that still has dirty inodes.

IOW, if you are running 2.4.15 - build a patched kernel, install it and
do the following:
* switch to single-user
* sync
* umount everything non-busy
* remount the rest read-only
* turn the thing off
* boot with patched kernel or with anything before 2.4.15-pre9
en de patch
[PATCH][CFT] Re: 2.4.15-pre9 breakage (inode.c)
Van:Alexander Viro <viro@math.psu.edu>
Aan:linux-kernel@vger.kernel.org
Cc: Linus Torvalds <torvalds@transmeta.com>, Marcelo Tosatti <marcelo@conectiva.com.br>
Datum:Fri, 23 Nov 2001 16:51:03 -0500 (EST)

Untested fix follows. And please, pass the brown paperbag... ;-/

diff -urN S15/fs/inode.c S15-fix/fs/inode.c
--- S15/fs/inode.c Fri Nov 23 06:45:43 2001
+++ S15-fix/fs/inode.c Fri Nov 23 16:33:33 2001
@@ -1065,24 +1065,27 @@
if (inode->i_state != I_CLEAR)
BUG();
} else {
- if (!list_empty(&inode->i_hash) && sb && sb->s_root) {
+ if (!list_empty(&inode->i_hash) {
if (!(inode->i_state & (I_DIRTY|I_LOCK))) {
list_del(&inode->i_list);
list_add(&inode->i_list, &inode_unused);
}
inodes_stat.nr_unused++;
spin_unlock(&inode_lock);
- return;
- } else {
- list_del_init(&inode->i_list);
+ if (!sb || sb->s_flags & MS_ACTIVE))
+ return;
+ write_inode_now(inode);
+ spin_lock(&inode_lock);
+ inodes_stat.nr_unused--;
list_del_init(&inode->i_hash);
- inode->i_state|=I_FREEING;
- inodes_stat.nr_inodes--;
- spin_unlock(&inode_lock);
- if (inode->i_data.nrpages)
- truncate_inode_pages(&inode->i_data, 0);
- clear_inode(inode);
}
+ list_del_init(&inode->i_list);
+ inode->i_state|=I_FREEING;
+ inodes_stat.nr_inodes--;
+ spin_unlock(&inode_lock);
+ if (inode->i_data.nrpages)
+ truncate_inode_pages(&inode->i_data, 0);
+ clear_inode(inode);
}
destroy_inode(inode);
}
diff -urN S15/fs/super.c S15-fix/fs/super.c
--- S15/fs/super.c Fri Nov 23 06:45:43 2001
+++ S15-fix/fs/super.c Fri Nov 23 16:26:18 2001
@@ -462,6 +462,7 @@
lock_super(s);
if (!type->read_super(s, data, flags & MS_VERBOSE ? 1 : 0))
goto out_fail;
+ s->s_flags |= MS_ACTIVE;
unlock_super(s);
/* tell bdcache that we are going to keep this one */
if (bdev)
@@ -614,6 +615,7 @@
lock_super(s);
if (!fs_type->read_super(s, data, flags & MS_VERBOSE ? 1 : 0))
goto out_fail;
unlock_super(s);
get_filesystem(fs_type);
path_release(&nd);
@@ -695,6 +697,7 @@
lock_super(s);
if (!fs_type->read_super(s, data, flags & MS_VERBOSE ? 1 : 0))
goto out_fail;
unlock_super(s);
get_filesystem(fs_type);
return s;
@@ -739,6 +742,7 @@
dput(root);
fsync_super(sb);
lock_super(sb);
+ sb->s_flags &= ~MS_ACTIVE;
invalidate_inodes(sb); /* bad name - it should be evict_inodes() */
if (sop) {
if (sop->write_super && sb->s_dirt)
diff -urN S15/include/linux/fs.h S15-fix/include/linux/fs.h
--- S15/include/linux/fs.h Fri Nov 23 06:45:44 2001
+++ S15-fix/include/linux/fs.h Fri Nov 23 16:24:44 2001
@@ -110,6 +110,7 @@
#define MS_BIND 4096
#define MS_REC 16384
#define MS_VERBOSE 32768
+#define MS_ACTIVE (1<<30)
#define MS_NOUSER (1<<31)

/*
:( :( :(
- bleek een fout in de patch te zitten, ff geupdate

Verwijderd

Hmzz, ik moet zeggen, dat het de laatste tijd wel raak is met aardige foutjes in reeds gereleaste kernels :(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
*zucht*... not again...

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Dat bedoelde ik dus met 'kloten' :(

• jep

jep

ggggggggggodver, handig voor mn server dit ;)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Jaaaa, Linux nadert Windows op steeds meer punten :(

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
riant:~$ uname -a
Linux riant 2.2.20 #1 Sat Nov 10 09:14:22 CET 2001 i686 unknown
riant:~$
Pfieuw!

Verwijderd

Zo'n ramp is het allemaal niet toch? Zolang het maar gefixxed wordt. Je gaat sowieso toch niet de allerlaatste kernel + ext3 etc gebruiken op ene productieserver, althans niet binnen een paar dagen na uitkomen.

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 18:54 schreef nelske het volgende:

[..]

Tja de verschillen.

Okee heel erg bedankt *D

• Pc123
Hopelijk komt die filesystem corruptie fix ook in de xfs patch, ik vrees dat die 2 patches anders niet goed samen gaan. De xfs patch is er nog steeds niet dus ik kan m nog niet compilen.

Verwijderd

Ik zou maar wachten met 2.4.15. Ik heb er geen goed gevoel over. :)
[edit] ftp://ftp.kernel.org/pub/linux/kernel/people/andrea/kernels/v2.4/2.4.15aa1.bz2 staat een Andrea Arcangeli patch voor probs met fs

Verwijderd

final versie 2.4.15 is corrupt(o.a fs problemen)! Dus zou lekker wachten op 2.4.16. :(

• Pc123
Dit is de 2.4.15aa1 patch:

ftp://ftp.us.kernel.org/pub/linux/kernel/people/andrea/kernels/v2.4/2.4.15aa1.bz2

Dit moet het filesystem corruptie probleem oplossen.

De xfs patch is er nog steeds niet :(

Verwijderd

Op zaterdag 24 november 2001 13:13 schreef g.krist het volgende:

final versie 2.4.15 is corrupt(o.a fs problemen)! Dus zou lekker wachten op 2.4.16. :(
Corrupt? Moet het dan niet Windows 2.4.15 heten?? >:)

Verwijderd

Linux 2.4.16-pre1
Van:Marcelo Tosatti <marcelo@conectiva.com.br>
Aan:lkml <linux-kernel@vger.kernel.org>
Cc: Linus Torvalds <torvalds@transmeta.com>
Datum:Sat, 24 Nov 2001 16:39:15 -0200 (BRST)

Hi,

So here it goes 2.4.16-pre1. Obviously the most important fix is the
iput() one, which probably fixes the filesystem corruption problem people
have been seeing.

Please, people who have been experiencing the fs corruption problems test
this and tell me its now working so I can release a final 2.4.16 ASAP.

- Correctly sync inodes in iput() (Alexander Viro)
- Make pagecache readahead size tunable via /proc (was in -ac tree)
- Fix PPC kernel compilation problems (Paul Mackerras)
[edit] bash-2.05$ uname -a
Linux nert 2.4.15-greased-turkey #1 Sat Nov 24 23:48:07 CET 2001 i686 unknown. Hij is vergeten de versie string aan te passen :)

Verwijderd

Op zaterdag 24 november 2001 23:36 schreef janjanjansen het volgende:

[snip]

[edit] bash-2.05$ uname -a
Linux nert 2.4.15-greased-turkey #1 Sat Nov 24 23:48:07 CET 2001 i686 unknown. Hij is vergeten de versie string aan te passen :)
Hier niet hoor... of hij heeft hem inmiddels geupdate, of jij bent iets vergeten bij/na het compilen :)
(patch goed aangebracht? make clean, make dep ?)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
diff -Nur linux-2.4.15/Makefile linux/Makefile
--- linux-2.4.15/Makefile    Thu Nov 22 17:22:58 2001
+++ linux/Makefile  Sat Nov 24 16:21:53 2001
@@ -1,7 +1,7 @@
 VERSION = 2
 PATCHLEVEL = 4
-SUBLEVEL = 15
-EXTRAVERSION =-greased-turkey
+SUBLEVEL = 16
+EXTRAVERSION =-pre1

KERNELRELEASE=$(VERSION).$(PATCHLEVEL).$(SUBLEVEL)$(EXTRAVERSION)

(hij staat nu te compilen hier, zal zo ff kijken wat ie zegt)

[edit]
code:
1
2
aed@wintermute:~> uname -a
Linux wintermute 2.4.16-pre1 #4 Sun Nov 25 12:32:42 CET 2001 i686 unknown

Hij klopt echt hoor :)

Verwijderd

Dat is raar. Ik zal nog eens kijken of ik niks verkeerds heb gedaan. Mijn version.h bevat idd nog steeds greased turkey. Ik zal mm dan ook nog maar eens opnieuw bakken, want ik vertrouw dit niet, stel je dat ik echt met een 2,4,15 kernel zit :(

[edit] - Blijkt dat ie op een of andere wijze niet goed omgaat met de symlink /usr/src/linux. Die wijst naar /usr/src/linux-2.4.16-pre1 maar als ik een make dep etc. doe na een make menuconfig vanuit /usr/src/linux wordt de kernel gemaakt in 2.4.15 ipv 2.4.16-pre1. Lokaal probleempje zo te zien en eenvoudig op te lossen. Maar dus wel 2.4.15 :(

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Doordat de 2.5 tree is gestart, wordt 2.4 stabieler. Deze redenering klopt niet echt.
Het zal eerder zijn dat de 2.4 steeds stabieler wordt waardoor het mogelijk is dat de 2.5 tree nu start.

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op zondag 25 november 2001 12:57 schreef Theodoor het volgende:
Doordat de 2.5 tree is gestart, wordt 2.4 stabieler. Deze redenering klopt niet echt.
Het zal eerder zijn dat de 2.4 steeds stabieler wordt waardoor het mogelijk is dat de 2.5 tree nu start.
Doordat 2.5 is gestart, zal daar het meeste in getest worden ipv in 2.4. Dus 2.4 wordt wel degelijk stabieler.

• jep

jep

Heeft iemand die filesystem corruption gehad?

Ik weet dus niet of ik remote een nieuwe kernel kan booten, of eerst naar mijn server toe moet om hem veilig te kunnen rebooten.

Iemand enig idee?

Wel verrot dit, 2.4.15 zou 't volgens die mailing list worden.. ga je naar je server om 'm te booten en wat te upgraden... krijgen we dit! :D

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Remote upgraden van de kernel is geen probleem hoor. Tenzij de nieuwe kernel gaat hangen tijdens het booten..........

• jep

jep

Dus geen corrupt filesystem als hij bij de reboot gaat umounten? ;)

Dat risico wil ik namelijk niet lopen. Dan moet ik erbij zijn :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 25 november 2001 18:36 schreef j3p het volgende:
Dus geen corrupt filesystem als hij bij de reboot gaat umounten? ;)
Slashdot.org, news for nerds, stuff that matters , oftewel, linkje :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• jep

jep

Ja, ik heb 't zo door gelezen, maar het zegt allemaal alleen dat je er niet aan beginnen. Ik ben er aan begonnen.. en wil er goed vanaf komen :D

Verwijderd

Zo lang je je systeem maar niet reboot of uitzet is er niks aan de hand. De corruptie doet zich met name voor met afsluiten als de cached data niet wordt teruggeschreven naar harde schijf
IOW, if you are running 2.4.15 - build a patched kernel, install it and
do the following:
* switch to single-user
* sync
* umount everything non-busy
* remount the rest read-only
* turn the thing off
* boot with patched kernel or with anything before 2.4.15-pre9
2.4.16-pre1 kan ook , en ja ik had dus problemen met mijn schijf/filesystem.

• jep

jep

Kan ik dus niet remote ;)

Gewoon bakken en rebooten gaat niet werken :? Ook niet na stevig fsck'n? ;)

* jep koopt maar vast een trein kaartje

Verwijderd

Daar ontkom je denk ik niet aan. Je zult ook je schijven met het handje moeten checken. Daarvoor is het toch handig dat je achter die bak zit. Lekker laten draaien en rustig voorbereiden.
[edit]
Zit eens te denken, als je kunt regelen dat je filesystems bij de volgende opstart worden gechecked en gecleaned (maar dus zonder een prompt)zou het volgens mij wel moeten kunnen. Als dan je nieuwe / andere kernel als default is ingesteld.
Ipv init 1 zoveel mogelijk processen killen? In ieder geval die die naar schijf schrijven.

Verwijderd

Het zou remote moeten kunnen;
kernel bakken en installeren.
sync
'overbodige' filesystems umounten (eerst zoveel mogelijk processen killen (behalve je sshd natuurlijk :) ))
rest read-only remouten
voor de zekerheid nog een sync
rebooten
fscken

zo heb ik het hier lokaal gedaan, geen problemen gevonden gelukkig :)

• TheGhostInc
  • Niet online
Zou er eigenlijk niet meteen bij een stable release van een kernel een unstable release moeten komen:

Zodra 2.4 uitkomt meteen 2.5 starten, en als dadelijk 2.6 uit is 2.7 starten?

Verwijderd

shutdown -F zorgt voor een fsck bij boot.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Op zondag 25 november 2001 23:52 schreef TheGhostInc het volgende:
Zou er eigenlijk niet meteen bij een stable release van een kernel een unstable release moeten komen:

Zodra 2.4 uitkomt meteen 2.5 starten, en als dadelijk 2.6 uit is 2.7 starten?
Mjah, misschien niet meteen (een nieuwe ''stable'' kernel kan in het begin wel veel handen gebruiken lijkt me), maar 2.5 had imho wel eerder gestart mogen worden ja...

• jep

jep

Op zondag 25 november 2001 23:50 schreef Operations het volgende:
Het zou remote moeten kunnen;
kernel bakken en installeren.
sync
'overbodige' filesystems umounten (eerst zoveel mogelijk processen killen (behalve je sshd natuurlijk :) ))
rest read-only remouten
voor de zekerheid nog een sync
rebooten
fscken

zo heb ik het hier lokaal gedaan, geen problemen gevonden gelukkig :)
Voor dat fsck'n bel ik McVirusS dan wel O+

Verwijderd

OK, 2.4.16 is uit...

Verwijderd

Hier het begeleidend schrijven:
Hi,

Due to the corruption problems on 2.4.15, I'm releasing 2.4.16.

Changelog:

final:

- Fix 8139too oops (Philipp Matthias Hahn)

pre1:
- Correctly sync inodes in iput() (Alexander Viro)
- Make pagecache readahead size tunable via /proc (was in -ac tree)
- Fix PPC kernel compilation problems (Paul Mackerras)

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 21:13

Servowire

prutser:~#

Op zaterdag 24 november 2001 21:50 schreef Magio het volgende:

[..]

Corrupt? Moet het dan niet Windows 2.4.15 heten?? >:)
Nee Linux XP

met papier mache kun je alles maken!!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Als je zelf ff een scriptje schrijft dan moet je het remote kunnen afhandelen dacht ik zo! maar voor de zekerheid zou ik zorgen dat er iemand was

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• jep

jep

Die bug bij 't umounten van filesystems he..

Is het daarbij geen super handige workaround om alles te killen, de stekker eruit te trekken, de stekker er weer in te doen en even te fsck'n?

Snel en effectief lijkt me? :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
1)
Die bug bij het umounten was toch alleen als je dirty inodes had? (wat de hell dat ook mogen zijn)

2)
killall alles
sync
sync
reboot -f
?

(als het goed is, doet reboot -f niet umounten)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:32

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 27 november 2001 17:01 schreef deadinspace het volgende:
Die bug bij het umounten was toch alleen als je dirty inodes had? (wat de hell dat ook mogen zijn)
Bij mijn weten zijn 'dirty inodes' inodes die al wel in het geheugen (of beter: de inode hash table) zijn veranderd, maar nog niet weggeschreven naar de HD. Het commando 'sync' roept het systeemcommando 'sync' aan, wat - bij mijn weten - kijkt welke inodes (en superblocks) nog niet zijn weggeschreven (deze worden door de kernel in een tabel bijgehouden) en die vervolgens wegschrijft. Bij dit wegschrijven verdwijnt de 'dirty' flag. Naar je mag aannemen wordt er voor elke umount een sync uitgevoerd.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1