Grafische kaart met 128 Mb

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Namoh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 20:08
Ik heb ooit ergens gehoord dat een grafische kaart maar 64Mb kan verwerken/aanspreken of iets dergelijks!
Betekend dit dat we nooit grafische kaarten met 128Mb zullen tegenkomen. :?
Of als ze wel komen we eigenlijk totaal geen profijt hebben van die extra 64Mb? |:(

Kloppen deze geruchten of is dit onzin?

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
sis had toch 1 met 128mb??

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:26
Op vrijdag 23 november 2001 09:08 schreef Namoh het volgende:
Ik heb ooit ergens gehoord dat een grafische kaart maar 64Mb kan verwerken/aanspreken of iets dergelijks!
Betekend dit dat we nooit grafische kaarten met 128Mb zullen tegenkomen. :?
Of als ze wel komen we eigenlijk totaal geen profijt hebben van die extra 64Mb? |:(

Kloppen deze geruchten of is dit onzin?
is onzin :) Elke grafische chip is anders opgebouwt, oude kaarten konden maar 16 MB aanspreken, nieuwe kaarten meer. Het ligt er dus aan hoe de chip ontworpen is.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-06 10:54
Laaten ze eerst maar eens games gaan ontwerpen die de 64mb voor 100% benut.

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 19:17
die 3dlabs oxygen is toch 128mb?

• Artcore
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voodoo 5 6000 heeft 128 mb :)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Er bestaat ook een GeForce 2'tje (ik dacht MX) ergens in het Verre Oosten met 128 MB

Verwijderd

SiS 315 heeft 128mb sdram, klinkt allemaal leuk maar de performance is nog ver te zoeken.

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
vraag me af in hoeverre dat nuttig is..

Maar ja, zeg altijd maar zo, over een jaar heeft iedere alber heijn computer 128mb videoram.

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op vrijdag 23 november 2001 09:28 schreef wzzrd het volgende:
Er bestaat ook een GeForce 2'tje (ik dacht MX) ergens in het Verre Oosten met 128 MB
Ik dacht dat de MX niet meer dan 32/64Meg aan kon :?
Overkill, of verbeterd ?

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

128MB heeft alleen zin wanneer de bandreedte van het geheugen ruim genoeg is om 128MB effectief te kunnen gebruiken. Voor bijvoorbeeld GF2MX kaarten is 32MB meer dan genoeg, hoewel ze ook in 64MB te krijgen zijn. Helaas is het zo dat wanneer er meer dan 32MB nodig is op een dergelijke kaart je amper performance winst haalt doordat de geheugenbandbreedte te laag (64bits DDR i.p.v. 128bits) is waardoor de winst van 64MB lokaal geheugen wordt vernietigd.
Voor kaarten met 128MB geldt min of meer hetzelfde. Een GF3 is met 64MB prima in balans. Meer geheugen zou niet veel toevoegen (behalve de prijs) omdat je dan wederom in het bandbreedte probleem verzijld raakt.
Wat de SIS kaart betreft, het gaat daarbij om SDR geheugen en is dan ook alleen maar marketing technisch met 128MB uitgerust. Het voegt niks toe boven bijvoorbeeld 32MB SDR.

De Voodoo 5 6000 is een verhaal apart. Deze kan bandbreedte splitsen voor vier processors, echter door de digitale vorm van Sli die wordt toegepast gaat een grootdeel van het geheugen verloren door het 4 voudig aanwezig zijn van dezelfde textures. (het is niet 4x32MB zoals veel mensen altijd beweren) Wat daarna overblijft kan gebruikt worden voor famebuffer e.d. die niet 4x aanwezig hoeft te zijn.

Het heeft pas zin om vanaf Kyro 2, Radeon 7500 en GF2 Ti200 64MB kaarten te kopen.

• CyberTijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:00
Hmm ik denk niet dat je echt iets zal hebben aan videokaarten met 128MB, nu in ieder geval niet.
Er is altijd wel een bottleneck aanwezig wat ervoor zorgt dat je die 128MB niet optimaal kan gebruiken.

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Je hebt eigenlijk alleen wat aan kaarten met 64 of 128Mb als je veel 3D rendering programma's gebruikt. Of voor programmeren van 3D applicaties. Maar voor spellen heb je meer dan genoeg aan 32Mb, hoewel er tegenwoordig enkele spellen zijn die 64Mb ondersteunen.

Signature

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 09:42

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Ik dacht dat de MX niet meer dan 32/64Meg aan kon
Overkill, of verbeterd
Vermoedelijk hebben ze dan 2 GeForce2MX GPU's op 1 kaartje gepropt... Misschien heeft die fabrikant er een soort van interleaving op kunnen steken waardoor de ene GPU de even lijnen en de 2de de oneven lijnen tekent ofzo... Lijkt mij wel vrij sterk als ze dat hebben kunnen presteren.

Een gelijkaardige techniek werd indertijd gebruikt op de kaarten van 3Dfx. De VooDoo2 was in feite niets meer dan een kaart met 2 VooDoo1 chips erop...

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

2 gefore 2 mxjes dan , wat heeft da voor nut dan gaat de prijs ook naar boven en dan kunde beter nen gf2 gts kopen voor da geld, en btw wrom 128mb geheugen als 64 mb nu nog maar net deftig gebruikt wordt in een gf3

Mja da zal aan de Chineesjes liggen die altijd willen experimenteren :)

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 11:23 schreef apa het volgende:

[..]

Vermoedelijk hebben ze dan 2 GeForce2MX GPU's op 1 kaartje gepropt... Misschien heeft die fabrikant er een soort van interleaving op kunnen steken waardoor de ene GPU de even lijnen en de 2de de oneven lijnen tekent ofzo... Lijkt mij wel vrij sterk als ze dat hebben kunnen presteren.

Een gelijkaardige techniek werd indertijd gebruikt op de kaarten van 3Dfx. De VooDoo2 was in feite niets meer dan een kaart met 2 VooDoo1 chips erop...
Lijkt mij een hoax. De MX kan idd maar 64MB adresseren, en werkt niet in interleaving modus ofzo.

Verder lijkt het mij erg nutteloos, zo'n MX met 128MB

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op vrijdag 23 november 2001 11:23 schreef apa het volgende:

Klinkt op zich aardig, maarreuh.. een monitor en beeldlijnen :?
* brammus dacht altijd dat dat alleen voor TV gold, naja, weer wat geleerd... ;)

PC-Specs

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:26
volgens mij werken nVidia chips niet samen op één kaart. nVidia's strategie is juist om 1 chip per kaart te houden om zo de kosten te drukken.

En als dat al waar was, dan was het vast wel op t.net geweest, ooit.

En als er dan toch 128 MB opzit, dan is het gewoon een marketingstunt ws.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Een chip moet hardwarematig zo ontworpen zijn om geschikt te zijn voor meervoudige samenwerking. Aangezien nVidia dat idee verwerpt zal een Geforce chip ook niet instaat zijn om in Sli (of welke andere techniek dan ook) te werken.
Dus een stel tweakende oosterlingen zullen dat nooit en te nimmer kunnen realiseren omdat die functionaliteit niet in de chip zit ingebakken. Daarnaast moeten ze ook nog eens over de source code (en dat is zwaar geheim) van de detonator drivers beschikken en instaat zijn nieuwe drivers te ontwikkelen.
Dus een dual GF2mx is absolute onzin....

• Namoh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 20:08
Oftewel, 128Mb is (nog) alleen een marketingstruuk. :r
Het heeft dus geen toegevoegde waarde qua snelheid.

Maar tijdens een verjaardag is het wel lekker opscheppen!

Kennis: ik heb 128 Mb in mijn PC zitten.
Jij: Oh, 128 Mb, dat heb ik op m'n grafische kaart!! :P

Bedankt voor het ophelderen.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 23 november 2001 09:40 schreef Slashhead het volgende:
128MB heeft alleen zin wanneer de bandreedte van het geheugen ruim genoeg is om 128MB effectief te kunnen gebruiken.
Ook maar te dele waar want... local videomemory is nog altijd sneller dan AGP memory.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 23 november 2001 11:54 schreef brammus het volgende:
Klinkt op zich aardig, maarreuh.. een monitor en beeldlijnen :?
* brammus dacht altijd dat dat alleen voor TV gold, naja, weer wat geleerd... ;)
een normale CRT monitor werkt ten dele hetzelfde als een TV, de beelden worden ook in lijnen opgebouwd, en een bepaald aantal keer per sec.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op vrijdag 23 november 2001 15:12 schreef limoentje het volgende:

[..]

een normale CRT monitor werkt ten dele hetzelfde als een TV, de beelden worden ook in lijnen opgebouwd, en een bepaald aantal keer per sec.
Ach, ja...natuurlijk...het 'Duh'-gehalte is weer vrij hoog hier |:( :D

PC-Specs

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 15:09 schreef warp het volgende:

[..]

Ook maar te dele waar want... local videomemory is nog altijd sneller dan AGP memory.
Als je via de AGP bus data gaat versturen dan moet je ook switchen tussen lokaal en systeem geheugen dus gebruik je natuurlijk dezelfde bandbreedte + de vertraging van je AGP bus en het hele langzame systeem geheugen. Het zogenaamde texture swapping.

AGP texturing wordt helemaal niet gebruikt omdat dat niet meer in de drivers zit van nVidia. Texture swapping is sneller. Alleen de Intel videokaarten gebruiken AGP texturing.

Textur swapping: Minst gebruikte textuur wordt gewist waardoor er ruimte vrijkomt voor een nieuwe textuur.

• Liggie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-12-2022
De nieuwste kaart van Ati, de Fire GL 8800, heeft 128 Mb DDR geheugen.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 23 november 2001 15:58 schreef Slashhead het volgende:
Als je via de AGP bus data gaat versturen dan moet je ook switchen tussen lokaal en systeem geheugen dus gebruik je natuurlijk dezelfde bandbreedte + de vertraging van je AGP bus en het hele langzame systeem geheugen. Het zogenaamde texture swapping.
Yup, dat zei ik toch al :)

Verwijderd

Nog onzin. In de toekomst...vast niet.

Veel van het geheugen wordt gebruikt voor het opslaan van het uiteindelijke beeld (resolutie * aantal bitplanes). Een deel van het geheugen wordt gebruikt voor het opslaan van textures. (En d'r zal vast nog wel meer voor het een en ander gereserveerd worden.) Voorlopig is het nog zo dat bij de huidig gangbare resolutie en de gebruikte textures in games er voldoende geheugen beschikbaar is. Zodra de gangbare resolutie en/of complexiteit textures (=omvang) omhoog gaat zul je zien dat ook het geheugen op de kaart omhoog gaat.

Let op: De resolutie wordt (mede) bepaald door de grafische chip. Deze moet dat wel (snel genoeg) aankunnen en het beeldscherm dat de meeste mensen thuis hebben. Het zou wel eens kunnen dat vanwege het in opkomst komen van 15" TFT schermen deze eerder (voorlopig) omlaag dan omhoog gaat.

Bij textures speelt o.a. mee dat tegenwoordig texture compressing plaatsvindt. Tevens kunnen over de AGP poort deze textures 'snel' in normaal geheugen worden geplaatst
.

• MariG
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 13:40
Op vrijdag 23 november 2001 16:03 schreef Liggie het volgende:
De nieuwste kaart van Ati, de Fire GL 8800, heeft 128 Mb DDR geheugen.
als dat zo is.......
duuur duur duur

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Post die vraag volgend jaar nog eens ;)

Niet op voorraad.

Pagina: 1