Toon posts:

Kleurenleer

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand waar ik meer kan vinden over kleurenleer? Ik ben natuurlijk al bekend met de site van Xangadix: http://www.xangadix.net/verstandigkleurgebruik

Reden hiervoor is dat ik eens wat meer wil weten over het juiste gebruik van meer dan 2 kleuren. Dingen als kleurencirkel en complementaire kleuren weet ik nog wel maar hier is ongetwijfeld meer over te lezen en zien.

Als je een eigen theorie met voorbeelden hebt... graag

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:49
hier staan een aantal aardige linkjes tussen.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:28
Op donderdag 22 november 2001 23:53 schreef PyroDaan het volgende:
Als je een eigen theorie met voorbeelden hebt... graag
Wat wil je weten ?

Heb een jaar natuurkunde gevolgd in dit vak, en het komt toevalligerwijs in mijn huidige opleiding ook terug, so ask me :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

* oh,when? heeft enkele boeken gelezen en zijn tip is:

The elements of Color, by John Itten

:)

"You're only as good, as what you did last week."

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:23

Pelle

🚴‍♂️

Die heeft Pelle ook. Wil je wat duns en handzaams, dan moet je hier maar eens even naar kijken: 'Kleur, een handleiding over kleur en kleuren mengen'.

Wordt in het kort op de theorieen van Itten ingegaan, en is verder vooral praktisch. Kan even geen linkje vinden, maar het boekje is van Koninklijke Talens (verffabrikant) uit Apeldoorn.

Misschien dat ze je het wel gratis opsturen als je ze even aanschrijft: Postbus 74, 7300 AA Apeldoorn.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

Designing for the Color Blind :D Het meeste daarvan zou ik zelf niet eens doen, en ik BEN kleurenblind :P

Maar kleurenleer is idd wel handig, ik moet ook ooit nog eens wat paletjes verzamelen van dingen die bij elkaar passen.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-09 08:50

s3mt3x

I choose not to know...

Ja, in mijn hoofd...maar ja ik ben tijdens mijn opleiding natuurlijk dood gegooid met kleur (Design Academy). Itten, Munsell, RGB, CMYK, RAL en aan de andere kant natuurlijk "all painters known to man" (kunst dus).
Maar Itten is een aardig begin om de werking van kleur te doorgronden, ja. Doorgronden is wat anders dan combipaletjes verzamelen...no flame intended.

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

op naar het museum en gaan kijken naar de impressionisten :)

http://www.artchive.com/artchive/impressionism.html

Afbeeldingslocatie: http://a1598.g.akamai.net/7/1598/2199/85120a0363713b/www.barewalls.com/images/closeup/mon010c.jpg

(zucht) je moet ze eigenlijk in het echt zien

* XangadiX zag deze in London (naar hij meende) en hij is ZO mooi

maar hier kun je dus leren hoe je donkere groen en oker tinten moet combineren met blauwen en zelfs paarsen

Stoer; Marduq

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

combo's van kleuren in schilderijen hoeven natuurlijk niet te betekenen dat je ze in een site ook zomaar bij elkaar kan gebruiken. Een natuur scene als die, of een andere, heeft van zichzelf natuurlijk al allerhande kleuren (met name bloemen) die je, juist omdat het om een stuk natuur gaat, bij elkaar vindt passen, simpelweg omdat je dit zo niet anders kent, wazig gekleurde bloemen in een landschap.

Ik heb totaal geen gevoel voor wat voor kleuren bij elkaar passen, dus misschien dat dat een onzin-opmerking is :D Ik weet iig wel dat ik het vaak erg moeilijk heb met kleurkeuze en combinaties, daarom zijn de meesten van mijn sites ook altijd blauwig geweest.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Van de meeste gerenommeerde schilders kun je verwachten dat ze weten hoe en wat er allemaal met kleur ken ( en niet kan)
Ik vind het nog steeds een enorm goed idee om, als je zelf niet veel kaas heb gegeten van kleurenleer of er domweg geen gevoel voor hebt (dat kan namelijk ook nog), gewoon bestaande schilderijen van meesters uit elkaar te plukken en te analyseren wat voor kleuren erin gebruikt worden. Welke combinaties waar en waarom, etc.
Met die combinaties zit je in een site altijd goed; kleur is voor zover ik weet altijd nog universeel.

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Pagina: 1