Toon posts:

Zelfbouw AD en DA converter als multikabel

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie heeft schema's van AD en DA converters om bijvoorbeeld 16 kanalen symetrisch via een simpel coax of glasvezel kabel te verzenden?

Willem

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

1. DAC's en ADC's kun je kant-en-klaar kopen. Je kunt ze per 4 ofzo op een ic-tje krijgen of anders los.
2. Om meerdere signalen over één kabel te sturen heb je ook nog een multiplexer nodig en een klok om de hele bende aan te sturen, dat wordt volgens mij behoorlijk ingewikkeld.

De ADC0808 is bijvoorbeeld een 8-bits a/d converter met ingebouwde 8 kanaals multiplexer. Kijk eens in een datasheet van dit soort IC's, ze zullen er ook wel in 16 of 24 bit zijn. Maar je kan er ook twee of drie samen gebruiken, dat wordt wel lastiger.

Verwijderd

heb er alleen maar gebouwd om me laser's mee te sturen
maar dit moet ook kunne

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet alleen een kwestie van de juiste IC'tjes, maar het geluid moet ook nog goed overkomen. Ik denk dat er meer bij komt kijken.

Ik ben dus benieuwd of iemand hier schema's van heeft.

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Jep, met wat adc's, dac's en (de)multiplexers zou het moeten kunnen lijkt me, maar ik denk dat je nog wel wat meer electronica nodig zult hebben. Je kunt (meestal)moeilijk een signaal van 150v (ik noem zomaar wat) je AD converter ingooien. Maar dat staat allemaal in de datasheets. zoals TheLemon al aangaf. Heb er vandaag alleen geen zin meer in om daar nog over na te denken :z

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Wat wil je nou precies multikabelen? Geluid? Line-level of mics?

Laten we iig uitgaan van geluid. Je wilt bij voorkeur CD kwaliteit, neem ik aan. Voor spraak kun je ook wel toe met minder, trouwens.

CD kwaliteit uncompressed PCM audio is 44k1 Hz samples van 16 bits, stereo, is 1.411 Mbit. Dit is dan ook waar S/PDIF op gemaakt is. Een klein beetje meer kan, DTS fullrate is 1536 kbit, maar de maximale lengte wordt wel korter, en als je veel sneller gaat veel korter (optisch spdif kan maximaal 10 meter aan).

Eventueel zou je iets kunnen doen met realtime compression/decompression, maar dan moet je wel hele sterke CPUs aan de einden van de kabel zetten.

Zonder compressie zou je eigenlijk iets moeten fabrieken met een 100 Mbit ethernet driver chip (100 Mbit/1.411 * 0.9 (voor overhead) * 2 (want stereo) ~= 128 kanalen). Zelfs als je een wat minder efficiente aansturingsmethode gebruikt moet je wel 16 kanalen uit Cat5 kunnen persen.

Maar whatever, iig, er is maar een moeilijk stuk aan zo'n schakeling, en dat is de transmissie. DAC/ADCs, mic amps, microcontroller met progje, etc, das allemaal relatief straightforward. Overigens ook niet helemaal zomakkelijk dat je het opbouwt op een stukkie gaatjesprint, of goedkoop, of snel, overigens.

Koop maar gewoon een paar stukken echt multikabel, en soldeer eventueel zelf de terminatordoosjes, dat is al heeeel veel goedkoper dan een complete unit kopen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05

Jag

Ik zou niet zo moeilijk doen en gewoon een normale multikabel kopen. Volgens mij is dat een stuk goedkoper, beter, makkelijker en vooral sneller om te maken.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Het idee is niet nieuw.

Ik weet van een bedrijf in Eindhoven (Eela) dat concertgebouwen heeft ingericht waarbij de multikabel vervangen was door een AD/DA oplossing over een glasvezel.

Er zijn trouwens nog meer bedrijven die zoiets doen.

Specs? Zie ondertitel...

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Er zijn standaart oplossingen voor je idee alleen allemaal wat prijzig.

Bijvoorbeeld het Rave systeem van QSC (hiero)en dan Rave kiezen
Pagina: 1