Toon posts:

Wacom advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een graphic design/student en ik ga een Wacom Intuos2 kopen, maar ik twijfel sterk tussen een A6 en een A5 vanwege de prijs.
Mijn vraag: is het zo veel keer beter die A5? Zal ik niet genoeg 'aan mijn trekken' komen met een 'goedkope' A6?
Ik word echt gek van de dilemma, want ik weet ook wel: hoe groter hoe beter, maar geld he...

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:17
Ik weet niet hoe groot het prijsverschil is, maar als je bedenkt hoe lang je er waarschijnlijk mee gaat doen (heeft iemand ooit een kapotte wacom gezien?) zou ik diegene kieze die je het prettigst vindt werken. Welke dat is is heel persoonlijk, maar ik zou voor de grootste gaan (gezien mijn eigen ervaringen met de A4 :) ).

Verwijderd

Kheb een wacom graphire a6, dat is de cheapste die wacom maar produceerd, ondanks dat is het als ik em gebruik genoeg qua size. maarja, liever wil je een grotere denk ik, probeer het eens ergens in een winkel oid.
als je het ding echt veel gaat gebruiken, tja dan een mooie intuos a4 (ff doorsparen)

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:56

Pelle

🚴‍♂️

Hier zijn al heeeeel veel topics over geweest.

* Pelle heeft twee Graphire's (A6 dus)

Bevalt prima, zelfs op hele hoge resoluties (op m'n werk nu 2400*1200 (ja, dat kan, als je een matrox dualhead hebt :)).

Ik zie geen reden ooit een groter formaat aan te schaffen, dit is echt groot zat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem de A6 vanwege de prijs. Zal ik de Intuos nemen of de Graphire? Gezien vanuit een standpunt dat ik geen thuisgebruiker ben, ik wil het gebruiken voor grafische vormgeving (Photoshop masking, tekenen in Flash/Freehand, tekenen in Illustrator, schilderen in Painter enzovoorts)
Mijn gevoel zegt Intuos2, omdat het veel lekkerder is, maar mijn verstand zegt: ???

Verwijderd

Als je zelf al zegt dat ie lekkerder is... tja dan zou ik niet lang denken .... :)

• Charango
  • Laatst online: 09:17
Als het enige merkbare verschil de prijs is, zou ik het wel weten...
Ik betwijfel of je het verschil tussen 512 en 1024 drukniveaus merkt. Zijn er nog andere verschillen?

edit:

de menustrip, tiltfunctie en de resolutie, zie ik. de resolutie van de graphire lijkt hoog genoeg (1015 dpi), de menustrip gebruik ik niet maar ik kan me voorstellen dat mensen die handig vinden.
Pelle, heb jij ervaring met de tiltfunctie?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zijn er mensen die ervaring hebben met de Graphire en de Intuos?

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

* XangadiX heeft ook een graphire en dat bevalt prima hoor...

Ik had vroeger een A3 Acecad, maar dat vond ik echt veels te groot...

Stoer; Marduq

• Tobiaz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

ehm wat is een wacom?

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

Verwijderd

Ik ben zelf in het bezit van de volgende Wacom's:

- Penpartner (A6 formaat) en 256 dpi
- Graphire, eveneens A6 formaat en 512 dpi
- Intuos A3, deze is 1024 dpi

Je merkt als je heel nauwkeurige bewerkingen doet, zoals met de lasso in photoshop, wanneer je zelf een nauwkeurige selectie in elkaar aan het knutselen bent, dat de Intuos toch het fijnste werkt. Maar dat is mijn mening!
Ik heb zelf bij een vorige werkgever circa 1,5 jaar gewerkt met een Intuos A5 en dat vind ik eigenlijk het mooiste formaat.

Ik heb laatst de A3 zeer goedkoop op de kop kunnen tikken, maar jezus wat is het eigenlijk een bakbeest! ;)

Wat ik wil zeggen is, probeer het tablet met de hoogste gevoeligheid (lees dpi ;) ) aan te schaffen, het formaat is sterk afhankelijk van je eigen teken/schilderstijl.
Werk je met lange armbewegingen, je schildert graag bijvb dan is een groter tablet prettiger. Maar teken je alleen en voornamelijk uit je pols dan is een kleiner tablet weer prettiger.

Met het oog op het tracen van knipsels, tekeningen en foto's kun je natuurlijk ook beter een grotere hebben!

Bottom line is dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft, probeer als het kan eens verschillende wacom's uit.

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Op vrijdag 23 november 2001 13:10 schreef Tobiaz het volgende:
ehm wat is een wacom?
http://www.wacom.com/

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• Tobiaz
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

ah! Een soort digitaal teken velletje dus :D

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op vrijdag 23 november 2001 14:34 schreef Tobiaz het volgende:
ah! Een soort digitaal teken velletje dus :D
Min of meer ja :)
Sommige mensen gebruiken 'm alleen voor Photoshop (of andere grafische pakketten), maar ik vind het als algehele vervanger van de muis ook perfect werken.

Je wordt verplicht wat grotere bewegingen te maken met je onderarm, en bij mij heeft het in ieder geval een merkbare verbetering teweeggebracht in rsi-klachten in m'n pols. Soms is een muis handiger (gamen), maar dit krengen zijn USB dus je kunt er gewoon een PS/2 muis naast blijven gebruiken.

• Willem
  • Laatst online: 15-09 20:28
Op vrijdag 23 november 2001 13:10 schreef Tobiaz het volgende:
ehm wat is een wacom?
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meinesz/graphics/got/wacom.jpg

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Willem
Op vrijdag 23 november 2001 14:40 schreef Pelle het volgende:

[..]

Soms is een muis handiger (gamen), maar dit edit deze krengen zijn USB dus je kunt er gewoon een PS/2 muis naast blijven gebruiken.
Sorry ik kon het niet laten ;)

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Op donderdag 22 november 2001 23:20 schreef Cool_Duck het volgende:
want ik weet ook wel: hoe groter hoe beter
Mijn vriendin zegt dat dat wel mee valt :D

* DeFeCt is ook heel blij met zijn muisvervanger: graphire A6

Flickr

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op vrijdag 23 november 2001 14:45 schreef willem169 het volgende:
Sorry ik kon het niet laten ;)
Sssst!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:22

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op vrijdag 23 november 2001 15:42 schreef Prammenhanger het volgende:
t*ring, die krengen zijn duur! :o
Duur ??

tweehonderd en nog wat knikkers voor een gegarandeerde uitstelling van RSI, duur? Welnee Een GeForce voor die paar miljoen polygonen meer, das pas duur!

Flickr

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:22

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op vrijdag 23 november 2001 15:53 schreef DeFeCt het volgende:
Duur ??
tweehonderd en nog wat knikkers voor een gegarandeerde uitstelling van RSI, duur? Welnee Een GeForce voor die paar miljoen polygonen meer, das pas duur!
Intuos a-3:
USB: FL. 1704,84
dit is EU. 773,62

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Op vrijdag 23 november 2001 15:55 schreef Prammenhanger het volgende:

[..]

Intuos a-3:
USB: FL. 1704,84
dit is EU. 773,62
Ja je hebt wacoms en wacoms :)

Flickr

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 14:56 schreef DeFeCt het volgende:

[..]
* DeFeCt is ook heel blij met zijn muisvervanger: graphire A6
Gebruik je 'm ook echt als muisvervanger?? Waarom? :?

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op vrijdag 23 november 2001 16:11 schreef Agijsbro het volgende:
Ik denk vanwege dezelfde reden als ik (zie mijn post hierboven): het werkt lekkerder, je hebt veeeel minder polsklachten en ben je er eenmaal aan gewend, dan wil je niet anders :)

/edit
Het werkt lekkerder omdat de beweging die je maakt veel natuurlijker is. Een muis vasthouden blijft een geforceerde positie van je hand, hoe ergonomisch dat ding ook is.

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Ik heb dus op mijn werk een A3 wacom en zoals je op de afbeelding kunt zien gebruik ik hem heel veel :)
Maar als ik hem ooit gebruik is het wel fijn, vooral als ik plaatjes moet overtrekken, dat lijkt me best wel lastig op een A6 wacom, want dan moet je elke keer met de afbeelding gaan liggen slepen.
Verder is zo'n A3 wacom ideaal om al je troep op te leggen en het grappige is dat er een of andere 'adhesion switch' op zit en als je die aan zet blijven je blaadjes op een of andere wazige manier aan dat ding plakken :).
Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.nl/pics/EREOMAOPHHE

• Willem

[..]

* Willem :

* Gebruikt 'em naast m'n Trackman Marble Wheel. Die 2 afwisselen om het 'mogelijke-RSI' te voorkomen. (/end blaat)
* En ten tweede zitten mijn monitor, toetsenbord en dus ook die TMW aan een Omni Cube die vervolgens aan mijn Macintosh zit.

Dus voor mij niet echt een vervanger, danwel een leuke afwisseling :)

Verwijderd

ik gebruik de wacoms ook als muis alternatief.
Thuis heb ik nu de A3 met daarnaast een
edit:
Wheel mouse optical
en een Logitech Trackball Marble+.
Lekker switchen en hopen dat ik niet met een brakke pols/arm naar de dokter moet! ;)

• TangLeFuzZ
  • Laatst online: 23-08 15:45
Ik wil er misschien ook een halen, maar dan niet als muisvervanger, maar puur om makkelijker/beter te kunnen tekenen in Illustrator en Photoshop, daar is hij toch ook eigenlijk voor niet?

Welke zou ik voor dat doel het best kunnen halen?

• TangLeFuzZ
  • Laatst online: 23-08 15:45
Ik twijfel dus tussen een Graphire 2 en een Intuos.
Het prijsverschil is best groot, maar ik vraag me af of een Graphire voldoende is om met Photoshop en Illustrator te kunnen werken...

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

[..]

Ja en eigenlijk om dezelfde redenen als Pelle, dus ehm.. zie vorige pagina :)

Ik moet er trouwens wel heel erg op letten, vaak zit ik toch stiekem te muizen zonder dat ik het door heb.. ik pen links en muis rechts namelijk...

Kan ik iedereen nog aanraden om Quake met een wacom te spelen...

Want wees eerlijk: ook jij mist niet dat er een breakdance engine in Quake zat.

Vette windmills in combi met een rocketlauncher... woooha!

Flickr

Pagina: 1