Newbie forum ipv. WOS?

Pagina: 1
Acties:

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

Topicstarter
Kan dit forum ipv WOS niet gewoon newbie forum genoemt gaan worden?
En zo nee, kan er dan een newbie forum komen?

Het begint nu toch echt idiote vormen aan te nemen, dit is toch niet per ongeluk het Computer Totaal of Vobis forum geworden toen ik even niet keek of zo?

De FAQ wordt duidelijk niet gelezen, de posting guidelines worden niet gelezen en god verhoede dat je de search gebruikt.

Kennis delen ben ik graag toe bereid maar er is een FAQ en een search waar beide veel tijd en energie in gestoken is, gebruik die nou gewoon VOOR je 'tigste 'Mijn dualboot werkt niet' topic post.

Als voor de admins niet teveel werk was zou ik zeggen dat ze alle topics die al in de FAQ staan gewoon op slot moeten gooien.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Over de FAQ gesproken... Dit hoort in [LA] Newbie?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-11 01:27

Brazza

Byte me!

:P beetje drastisch maar gelijk heb je

Verwijderd

Daar zou mee op gecontroleerd moeten worden ofzo, maar ja, wat kun je ervoor de rest aan doen iedereen gaan bannen lijkt me ook geen goede oplossing, want die dingen die wij hier lopen te tikken zijn ook niet echt gerelateerd.

Misschien is een newbie forum een oplossing, maar echte tweakers kijken daar dan niet meer in en dan krijgt niemand antwoord op zijn vragen.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Het is idd vervelend keer op keer dezelfde vragen te moeten lezen.
Het lijkt wel een trent te zijn van mensen die denken dat alles en iedereen hier op GoT een helpdesk is ofzo.

offtopic:
Maar waarom dit draadje in WOS en niet in LA? ;)

edit:

Ik moet sneller typen. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 22 november 2001 23:06 schreef Tijger het o.a. volgende:
....Als voor de admins niet teveel werk was zou ik zeggen dat ze alle topics die al in de FAQ staan gewoon op slot moeten gooien.
Dat gebeurt toch al? :? Alleen waarschijnlijk niet frequent genoeg... Ze kunnen niet allenmaal zoals HlpDsk 24/7 online zijn!

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

>LA

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Jep, ik ben helemaal op de hoogte van het probleem, maar ik weet er niet echt raad mee eerlijk gezegd, ik kan de topics wel blijven sluiten, maar mensen blijven ze ook openen...

Mja, wat kan je eraan doen? doorsturen naar forum.computeridee.nl is ook weer zoiets :{

Heeft iemand van jullie nog suggesties?

Ik heb hier overigens in het crewforum ook een topic over gestart.

Verwijderd

Wat ik in NOS (en in mindere mate in andere fora) met de meest eenvoudige vragen doe is, proberen om op subtiele wijze (althans das de bedoeling >:) ) de topicstarter aan te sporen om zelf wat eraan te doen.

Je kan best een beetje laten doorschemeren dat het een vraag is die wel erg makkelijk op te lossen is en die makkelijk opgelost had kunnen worden zonder daarvoor een topic te hoeven openen.
Vervolgens geef je wat oplossingtrajecten aan, zonder dat je zelf echt de oplossing post. Laat de betreffende persoon eerst maar eens zelf wat aktie ondernemen.

Meestal leert men daardoor heel goed, om voortaan even zelf te zoeken, voordat men nog een dergelijk topic opent.

Persoonlijk kan ik mij overigens niet echt ergeren aan topics die al meerdere keren voorbij gekomen zijn.
Je hoeft ze niet perse te beantwoorden immers ;)

• OProg
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Hierom is ook al enkele malen het voorstel geweest newbies een test af te laten leggen :)

• Buzzman
  • Niet online
Op vrijdag 23 november 2001 00:01 schreef OProg het volgende:
Hierom is ook al enkele malen het voorstel geweest newbies een test af te laten leggen :)
Hoe bedoel je dat? voor GoT algemeen?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:11

Crazy D

I think we should take a look.

Maar 't gaat denk ik niet zozeer om een kennisniveau, maar om bereidheid om zelf eerst ff die zo oh moeilijk te bedienen :P zoekmachines te gebruiken.
Iedereen is newbie op 1 of ander vlak, alleen bij een hoop mensen valt dat niet op omdat ze zelf eerst ff een beetje moeite doen, en 't pas vragen als ze niks kunnen vinden, of er echt geen ene moer van snappen. En dat soort mensen wil je denk ik niet kwijt.
Wel de mensen die onder hun F1 knop de "new topic" link hebben hangen :)

[edit]
Misschien een googletest :P Dat je een aantal dingen moet opzoeken :) En dan is het op zich niet zo erg als je niet het echt juiste antwoord vind, als je zoekqueries maar wel van een bepaald niveau zijn :) (en dan kun je ook een diploma uitreiken (net zoals je strikdiploma), een zoekdiploma :+)

Exact expert nodig?

• Buzzman
  • Niet online
Op vrijdag 23 november 2001 00:16 schreef Crazy_D het volgende:

[..]

Maar 't gaat denk ik niet zozeer om een kennisniveau, maar om bereidheid om zelf eerst ff die zo oh moeilijk te bedienen :P zoekmachines te gebruiken.
Iedereen is newbie op 1 of ander vlak, alleen bij een hoop mensen valt dat niet op omdat ze zelf eerst ff een beetje moeite doen, en 't pas vragen als ze niks kunnen vinden, of er echt geen ene moer van snappen. En dat soort mensen wil je denk ik niet kwijt.
Wel de mensen die onder hun F1 knop de "new topic" link hebben hangen :)
Juistem, komt eigenlijk op hetzelfde neer als wat nelske zegt :)

maargoed, hoe zet ik dan al die mensen aan het searchen? :)

Overal een reactie tikken zoals nelske beschrijft was ik eigenlijk toch niet van plan, dat kost me gewoon teveel tijd :)

Verwijderd

Weg is de gebruikersvriendelijkheid van heel GoT i.m.o.

Ik vind het persoonlijk wel een erg drastische maatregel.
Wel een maatregel die het bijna gegarandeerd op zal lossen, maar om zoiets te verlangen van mensen? Ik heb daar mijn twijfels over.

Wat wil je verder testen? Op kennis testen wordt een beetje lastig he ;)
Niet iedereen weet alles. Tja een zoektest, vind ik ook tamelijk ver gaan. Ik denk dat een erg duidelijk welkomst boodschap waarin heel duidelijk wordt uitgelegd dat men eerst moet zoeken voordat men een topic opent ook veel wonderen zal doen.

Tja de bereidheid van mensen om zelf dingen uit te zoeken, kan je helaas heel erg moeilijk testen. Als die bereidheid er zou zijn, dan zou dit hele probleem er niet eens zijn.

Toch wel opvallend dat ik weet ik hoeveel posts gemaakt heb hier op GoT, zonder dat er ook maar 1 tech-vraag van mij tussen zit. Wat ik duidelijk wil maken, dat het ook een stukje mentaliteit en doorzettings vermogen van de persoon zelf is.
Daar kan je alleen op gewezen worden. Veranderen zal de persoon echt zelf moeten doen.

• OProg

OProg

Molletje

Dat het drastisch is wil ik niet onkennen hoor. Ik zie het ook nooit gebeuren maar het geeft wel aan det meer mensen zich er aan storen...

Zo hoorde ik ook iemand voorstellen een newbie pas toestemming te geven tot het openen van een topic na een X-aantal posts (25 of zo)

• senater
  • Registratie: September 2001

senater

De zak van sinterklaas!

kan er ook nie een forum voor zeikers komen
voor dit soort mensen :)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:11

Crazy D

I think we should take a look.

Op vrijdag 23 november 2001 00:20 schreef Buzzman het volgende:
Juistem, komt eigenlijk op hetzelfde neer als wat nelske zegt :)
Hehe uhh ja nu je het zegt :P :D
Overal een reactie tikken zoals nelske beschrijft was ik eigenlijk toch niet van plan, dat kost me gewoon teveel tijd :)
Ik zat ook meer aan een copy-pastebaar iets te denken :) Is het alleen ff een mooi tekstje daarvoor in elkaar knutselen...
Ejj... ja sorry dit is toch echt wel beneden ieder niveau... in iedere beginnerstutorial staat dit beschreven, begin daar eerst eens mee :)
Hmm misschien ben ik niet zo geschikt om zo'n tekstje te schrijven :P
Is misschien wel annoying, maar met een beetje netjes tekstje, waarin gewoon heel kort nog even wordt uitgelegt dat vragen welkom zijn, maar dat eigen initiatief toch wel een vereiste is (en dan wel _voor_ het posten van de vraag), lijkt me toch wel vrij duidelijk. En tjah als dat wat users afschrikt, jammer dan. Ik denk/hoop dat zoiets de ergste luilakken (:P) duidelijk maakt dat ze of moeten zoeken, of lekker computer idee lastig gaan vallen, en de wat mindere newbie of degenen die wel eerst hebben gezocht, zullen zich denk ik niet zo snel aangevallen worden door zoiets.
Zeker niet als er ook gewoon eerlijk en netjes een topic heropent kan worden, als het toch niet zo'n heel erge luilak bleek te zijn...

Exact expert nodig?

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

Topicstarter
Sorry dat ik het in WOS gepost had maar dat lijkt het probleem nogal sterk de kop op te steken.

Begrijp best dat er veel mensen die van ME/9x afkomen nogal wat vragen over XP hebben maar het wordt een beetje te gek de laatste tijd.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

• Buzzman
  • Niet online
Op zaterdag 24 november 2001 21:59 schreef Tijger het volgende:
Sorry dat ik het in WOS gepost had maar dat lijkt het probleem nogal sterk de kop op te steken.

Begrijp best dat er veel mensen die van ME/9x afkomen nogal wat vragen over XP hebben maar het wordt een beetje te gek de laatste tijd.
Ik heb het probleem met Jotti besproken tijdens het natafelen van de HCC en wat de uitkomst daarvan is zal ik asap aan jullie mededelen :)

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Op donderdag 22 november 2001 23:50 schreef nelske het volgende:
Persoonlijk kan ik mij overigens niet echt ergeren aan topics die al meerdere keren voorbij gekomen zijn.
Maar dan onstaat het volgende dat een gebruiker gaat doen:
1.00 uur: Topic aangemaakt titel "HELP!!! hij doet het niet"
Inhoud bericht "Ik heb een film gedownload en nu wil mijn computer hem niet afspelen :( ik hem mijn pc al geformateerd maar nu doet hij het nog niet |:( HELP want het is echt een supergave film :+ greetz supertweaker"
1.07 uur: reply op eigen bericht "HALLO? is daar iemand :? :? :? :?"
1:20 uur: reply op eigen bericht "Wil niemand mij helpen????? :( :( :("
1:24 uur: reply op eigen bericht "Ik dacht dat jullie tweakers tof waren maar jullie zijn klootzakken want jullie helpen niet ik ga naar mijn echte vrienden die helpen mij wel :( :( :("

Dan kan je dus die gebruiker beter wijzen op de manieren waarop hij zelf zijn probleem kan oplossen.

Vraagje tussendoor: hoe ziet het Welkomsmailtje er tegenwoordig uit als je jezelf aanmeld voor Tweakers?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Buzzman
  • Niet online
Beste gebruikers, mag ik u met trots voorstellen aan de nieuwe !!! Beta !!! Policy:

<hr>

Dit is het 3-stappenplan voor het openen van een topic in [forum=11]. Dit topic is gemaakt omdat er veel commentaar was over het lage niveau van [forum=11]. Door middel van dit topic probeer ik hier verandering in te brengen, zodat het forum ook voor de wat betere WOS gebruikers interessant blijft.

Hieronder zie je dus het stappenplan. Het is dus niet meer de bedoeling dat je zomaar een topic opent zonder deze stappen uit te voeren. Doe je dit toch? Dan gaat je topic per direct op slot.

Het algemene idee hier achter is dat de simpele vragen hiermee eruit gefilterd worden. Het niveau zal hierdoor hopelijk gaan stijgen.

<font size=6>Stap 1</font>

Kijk in de [forum=11] faq's:<font size=6>Stap 2</font>

Ga eerst zelf op zoektocht of je vraag niet al beantwoord is:
  • Kijk in je windows help
  • Kijk in de Microsoft Knowledge Base Waar echt heel veel info te vinden is over de meest simpele onderwerpen
  • Kijk in de Search van GoT, omdat veel antwoorden daar al terug te vinden zijn
<font size=6>Stap 3</font>

Is je vraag niet beantwoord door bovenstaande hulpmiddelen, maak dan een topic aan.

Zet in je subject tussen haakjes "[]" om welke windows het gaat. Een paar voorbeelden:
  • [winXP] Hoe werkt de activering
  • [win2k] PC aanmelden op een domein, hoe werkt dit?
  • [WinME] Mijn control panel geeft een error
  • [Win95] Hoe stel ik mijn achtergrond in?
  • [Win98] Hoe krijg ik deze BSOD weg?
  • [Win98se] Hoe werkt Win98 in een domein?
  • [DirectX] Ik krijg die en die error
Voor vragen die niet echt met een OS temaken hebben kan je de tag [algemeen] gebruiken.

<hr>

Topics die niet aan deze eisen voldoen, worden voorzien van een slot. Laat dit duidelijk zijn!

<hr>

Q:
  • Jamaar Buzz, ik snap helemaal niks van die faq van jou, ook niet van die microsoft knowledge base :{
A:
  • Dat is jammer voor je, ik kan er helaas niks van zeggen, maar een beetje verstand van zaken mogen we wel eisen.
Q:
  • Waarom wil je het niveau zo hoog hebben?
A:
  • Omdat de meeste simpele vragen in de search / microsoft knowledge base al behandeld zijn en dit forum ook interessant moet zijn voor de meer professionele / betere WOS gebruikers
<hr>

Alvast bedankt voor de medewerking :)

Ik blijf open staan voor verbetering / aanpassingen van de policy / FAG's, dus als je iets te melden hebt, kan je mij altijd mailen :)

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:07

Arno

PF5A

Choeso jei :+

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-12 14:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op zaterdag 24 november 2001 21:59 schreef Tijger het volgende:

Niet alleen in WOS.. Er zijn hier meer fora die last hebben van 'luie gebruikers' (lees bv het p&w draatje in LA eens)

Het is waarschijnlijk een gevolg van het steeds bekender worden van Got. En dan vooral als 'daar kun je vanalles vragen en je krijgt heel snel antwoord' en niet zoals bedoeld 'daar zijn mensen met dezelfde intresses waarmee je leuk over die onderwerpen kunt babbelen'..

IMHO zouden we eens het postgedrag moeten monitoren van gebruikers die net een acount hebben. Ik zie heel veel mensen die binnen een dag iets van 10 topics geopend hebben met simpele vragen. Het lijkt er op dat ze ergens mee begonnen zijn, er niet goed uitkomen en van iemand horen 'och.. moet je eens op tweakers vragen' en vervolgens bij alles waar ze vastlopen een topic openen..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Op zaterdag 24 november 2001 23:23 liet -Rob- een mooi voorbeeld zien:

......
1.00 uur: Topic aangemaakt titel "HELP!!! hij doet het niet"
Inhoud bericht "Ik heb een film gedownload en nu wil mijn computer hem niet afspelen :( ik hem mijn pc al geformateerd maar nu doet hij het nog niet |:( HELP want het is echt een supergave film :+ greetz supertweaker"
1.07 uur: reply op eigen bericht "HALLO? is daar iemand :? :? :? :? "
1:20 uur: reply op eigen bericht "Wil niemand mij helpen????? :( :( :( "
1:24 uur: reply op eigen bericht "Ik dacht dat jullie tweakers tof waren maar jullie zijn klootzakken want jullie helpen niet ik ga naar mijn echte vrienden die helpen mij wel :( :( :( "

Dan kan je dus die gebruiker beter wijzen op de manieren waarop hij zelf zijn probleem kan oplossen.
Deze soort bezoeker kan men beter helemaal _NIET_ op reageren.
Zelfs het wijzen op de search of het geven van een link is al een reactie die als hulp ervaren wordt en uitnodigd om met meer van dat soort vragen te komen.
Op zaterdag 24 november 2001 23:29 schreef Janoz het volgende:
.....
Niet alleen in WOS.. Er zijn hier meer fora die last hebben van 'luie gebruikers'

Het is waarschijnlijk een gevolg van het steeds bekender worden van Got. En dan vooral als 'daar kun je van alles vragen en je krijgt heel snel antwoord' ........
Zelfs antwoorden als UTFS, RTFM, Slotje of :? zijn reacties.
Dit soort reacties zijn alleen effectief als een AD/MOD ze plaatst en gelijk zo'n topic als in het voorbeeld dichtgooid.

Het staat ergens in een FAQ dat dusdanige antwoorden niet gewenst zijn, maar ja, er komen hier nogal wat bezoekers, waaronder sommigen met mod aspiraties en ipv dat ze dergelijke topics melden in SU reageren ze met genoemde voorbeelden. Gevolg, topic blijft langer open, wat de volgende _wannabee_ uitnodigd om zijn smiley daar ook maar te plaatsen.
Op zaterdag 24 november 2001 23:25 schreef Buzzman een stappenplan:

...
Nog meer vastleggen in regeltjes of als FAQ, die zijn er al teveel, gewoon met die opzet MODEREREN moet toch voldoende zijn ?
Op donderdag 22 november 2001 23:50 schreef nelske :
.....
En dat zouden meer mensen moeten doen.

? weet jij wat.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 25 november 2001 11:53 schreef PokkeNoise het volgende:
Nog meer vastleggen in regeltjes of als FAQ, die zijn er al teveel, gewoon met die opzet MODEREREN moet toch voldoende zijn ?
[..]
Nee, werkt niet. Dan gaan mensen in LA lopen zeggen dat de topics onterecht gesloten zijn. Nu hebben we eerst een policy bedacht, dus kunnen we ernaar handelen. Kwaliteit eisen kunnen we namelijk best. Moeten we het alleen wel even doen :).
En dat zouden meer mensen moeten doen.
hehe, jah. In AV gebeurt het al vaker en vaker dat oninteressante topics gewoon helemaal wegzakken >:). Schitterend is dat :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Buzzman
  • Niet online
Ik ga em zometeen bovenaan gooien :)
Pagina: 1