Op donderdag 22 november 2001 22:38 schreef GAEvakYD het volgende:
Hallo, ik had effe een vraagje, ik werrrk nu al een tijd onder linux. Voor school etc etc met shell scripten enzo. Nu wil ik van redHat af, maar weet ik niet wat eigenlijk de beste en stabielste versie van unix is voor een thuisgebruiker. En werken die andere distro's ook gewoon met de nieuwe iptables en het nieuwe 3 filesystem???
Je vraagt naar 'de beste en stabielste versie van unix'. Klinkt nogal als een troll, voorkeur voor OS is nogal persoonsgebonden en al helemaal binnen de Unix wereld (gezamelijk tegen niet-Unix, maar onderling ook nog eens ruzieen over wie dan de beste Unix heeft). Maargoed, ik zal je even mijn bescheiden mening verkondingen.
Als je een Unix-achtig OS zoekt, dan zou ik gaan voor NetBSD of OpenBSD (zie
http://www.netbsd.org/ en
http://www.openbsd.org/ voor meer info). Dit zijn allebei zeer volwassen operating systemen, met verschillende beweegredenen :
NetBSD is vooral gericht op portabiliteit, dit OS draait op een heel scala aan architecturen. Hiervoor heb je "zuivere" source code nodig, wat een netjes OS oplevert.
OpenBSD is vooral gericht op security, dit project is de vader van zaken als OpenSSH en PF (packet filter). De security heeft "zuivere" source code nodig, wat een netjes OS oplevert (echo).
Ik ben zelf geen grote FreeBSD fan, maar dat is voornamelijk een vooroordeel.
Mocht je graag een Linux distributie willen, dan zou ik gaan voor SlackWare. Slackware is de meest BSD achtige Linux die er (wederom, naar mijn mening) is.
Aangezien SlackWare een linux distributie is, kun je deze gebruiken met iptables. Er van uitgaande dat je met "het nieuwe 3 filesystem" ext3fs bedoelt, kun je dat ook in SlackWare gebruiken.
Heb wel een van FreeBsd, Debian etc aangeraden gekregen, please help me.
Voor FreeBSD, zie boven. Debian is wat mij betreft na SlackWare de te verkiezen Linux distrib.
(Huidig distro is RH 7,2 maar raad iedereen het af) filestystem is niet goed meegeleverd enzo. Cdrom is niet gemount te krijgen etc etc. Plus dat ik RH een beetje de kant van MS vind opgaan in de unix wereld
Euh .. hoe kom je daar zo ineens bij ?
Running Unix with a reason : it runs and keeps running.