Welke nieuwe Distributie?Redelijk gevorderderd

Pagina: 1
Acties:

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 09:12
Hallo, ik had effe een vraagje, ik werrrk nu al een tijd onder linux. Voor school etc etc met shell scripten enzo. Nu wil ik van redHat af, maar weet ik niet wat eigenlijk de beste en stabielste versie van unix is voor een thuisgebruiker. En werken die andere distro's ook gewoon met de nieuwe iptables en het nieuwe 3 filesystem???

Heb wel een van FreeBsd, Debian etc aangeraden gekregen, please help me.

(Huidig distro is RH 7,2 maar raad iedereen het af) filestystem is niet goed meegeleverd enzo. Cdrom is niet gemount te krijgen etc etc. Plus dat ik RH een beetje de kant van MS vind opgaan in de unix wereld

Alvast bedankt

• deadinspace
  • Laatst online: 12:20

deadinspace

The what goes where now?

1. Haal Unix en GNU/Linux niet door elkaar.
2. GNU/Linux distro? Debian
3. Kijk eventueel eens naar FreeBSD.

• GAEvakYD
Ik haal nu freeBSD op, is dat niet heel anders als linux dan?. Werken mijn standaard firewall scripts dan nog wel of heet het daar weer anders dan ipchains / tables.

Wat is het voordeel van freeBSD tov Linux distro's like Debian RH???

Verwijderd

Slackware zit redelijk dicht tegen FreeBSD aan. Zeg maar dat het de Linux variant van FreeBSD is. Denk niet dat je je bestaande firewallscripts allemaal zo maar op FreeBSD werken. Maar daar kan ik me in vergissen.

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op donderdag 22 november 2001 22:38 schreef GAEvakYD het volgende:
(Huidig distro is RH 7,2 maar raad iedereen het af) filestystem is niet goed meegeleverd enzo.
:?
Cdrom is niet gemount te krijgen.
Plus dat ik RH een beetje de kant van MS vind opgaan in de unix wereld

En dan zet jij in de title Redelijk gevorderd? (verkeerd gespeld zelfs >:)) En je kunt niet eens een cdrom mounten? sorry hoor...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:22
#include <FAQ.h>

En FreeBSD is inderdaad een compleet ander OS dan Linux, al zijn er zeker heel veel overeenkomsten in het gebruik (het zijn beide unix-klonen)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Nee, je firewall scripts werken niet in FreeBSD. FreeBSD gebruikte meen ik ipfilter (maar dat kon ook OpenBSD geweest zijn) en/of natd (again not sure)

• GAEvakYD
Met dat gelul op die cdrom mounten moet je niet zo wijs gaan doen, als je dit forum een beetje volgt had je kunnnen lezen dat hij zeikt over een not valid device............

Plus dat het nieuwe filesystem niet goed ingebakken zit in RH 7,2.

Ach jah je hebt altijd mensen die denken leuk te zijn als ze zich bijdehand gedragen

• RemcoX
Op donderdag 22 november 2001 23:36 schreef GAEvakYD het volgende:
Met dat gelul op die cdrom mounten moet je niet zo wijs gaan doen, als je dit forum een beetje volgt had je kunnnen lezen dat hij zeikt over een not valid device............
Naja, ik zie inderdaad nu pas de thread waar je op doelt. Maar denk je nou echt dat ik alle threads bekijk?
Ach jah je hebt altijd mensen die denken leuk te zijn als ze zich bijdehand gedragen
Tja, jouw post komt nou niet echt gevorderd over, zoals je jezelf noemt. Op zich de vraag zelf al, die zou op z'n minst in het speciale topic over distro's gepost moeten worden.

Daarbij, 'het nieuwe 3 filesystem' ? Ik neem aan dat je ext3 bedoelt? Waarom zou dat niet in een andere distro werken? Gewoon kernel pakken waar het in zit, of anders patchen.

En dan je bewering dat Red Hat de kant van Microsoft achterna gaat, ook nog eens zonder argumenten? Erg gevorderd kan ik het niet noemen, vandaar de sorry...

Edit: typo

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Tja... dat jij nu alle topics leest en alle usernames + problemen daarbij onthoudt...
Het was iets met pot en ketel... :X

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jotti
Met frisse, sterke uiensmaak!

Jotti luistert mannen van de radio? : )

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 23:19 schreef RemcoX het volgende:
En dan zet jij in de title Redelijk gevorderd? (verkeerd gespeld zelfs >:)) En je kunt niet eens een cdrom mounten? sorry hoor...
Hoe moet je dat dan spellen? :P

Maar goed wat ik een beetje vreemd vind, is dat als topicstarter zegt dat hij redelijk gevorderd is, hij niet zelf kan bepalen welke distro geschikt voor hem zou zijn.
Verder ook Gnu/Linux en Unix/BSD door elkaar haalt.

Tja als je echt gevorder bent, dan zou ik Slackware nemen of Debian (vanwege at-get >:) ).
Een van de BSD's is natuurlijk ook een leuke keuze :)

Plus dat het nieuwe filesystem niet goed ingebakken zit in RH 7,2.

Hmzz. euhm je kan niet alles onthouden.
Een iets vriendelijkere reactie zou op zich wel kunnen lijkt mij ;)

• RemcoX
Op vrijdag 23 november 2001 00:03 schreef nelske het volgende:

Hoe moet je dat dan spellen? :P

[...]

Tja als je echt gevorder bent, [...]
Niet zo in ieder geval :P

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op donderdag 22 november 2001 23:59 schreef blaataaps het volgende:
Jotti luistert mannen van de radio? : )
;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• GAEvakYD
Oke zand er allemaal over. Goed remco???

Wat is het grootte verschil tussen die unix en linux systemen dan?. Ik weet onder Linux hoe ik alles aan de gang krijg enzo. Maar ben alleen bang dat wanneer ik freeBSD neem dat mijn firewall heel anders ingesteld moet worden enzo.

ik neem aan dat de RPM packages die onder Rh werkte ook gewoon onder freeBSD werken, zoals die van Apache , PHP, MySql etc etc

En over dat ik mezelf redelijk gevorderd noem , dat was op dit vlak niet echt de juiste naamkeuze. Eerder op het shellscripen enzo. Maar al die verschillene distro's enzo heb ik geen balle verstand van

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 23 november 2001 00:11 schreef GAEvakYD het volgende:
Wat is het grootte verschil tussen die unix en linux systemen dan?.
Dat ze niet hetzelfde zijn.
Een aantal zaken zijn op een andere manier geregeld: ander filesystem, andere kernel, mogelijk andere initscripts, andere programma's (als we over commerciele Unices praten), GNU tools vs de kalere UNIX tools, enz, enz...
Maar ben alleen bang dat wanneer ik freeBSD neem dat mijn firewall heel anders ingesteld moet worden enzo.
Dat moet ook.
ik neem aan dat de RPM packages die onder Rh werkte ook gewoon onder freeBSD werken, zoals die van Apache , PHP, MySql etc etc
Nee.
Package managers verschillen juist erg veel. Red hat gebruikt rpm, en een aantal GNU/Linux distro's hebben dit systeem geadopteerd. Debian gebruikt dpkg/deb, FreeBSD heeft zijn packages en de ports collection, Solaris had een eigen package systeem (naam kwijt), enz.

Verwijderd

Nee.
Package managers verschillen juist erg veel. Red hat gebruikt rpm, en een aantal GNU/Linux distro's hebben dit systeem geadopteerd. Debian gebruikt dpkg/deb, FreeBSD heeft zijn packages en de ports collection, Solaris had een eigen package systeem (naam kwijt), enz.
Was het bij solaris niet toevallig pkg??
ik kan me herinneren dat ik op mn stage van die gevallen moest maken op een solaris/sunOS oid

• GAEvakYD
Ik neem aan dat freeBSD daar ook gewoon normale man pages bij hebben enzo?

Ps is die versie 4.4 nog een beetje goed?

• GAEvakYD
weet niemand dit?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
En je hebt altijd mensen die zichzelf "gevorderd" noemen, maar in de omgang met andere mensen nogal newbie zijn *D
Werk eerst eens aan je personal skills voordat je je in dit soort topics begeeft. JIJ wilt antwoorden op JOUW vragen, gedraag je dan ook...

ach...in een volgend leven lach je er om!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Misschien moet je zelf wat zoeken? Met de GoT search en met google.com bijvoorbeeld. Dan vindt je waarschijnlijk antwoord op je vragen, en waarschijnlijk nog breder dan de mensen hier kunnen vertellen ook.

En ja, FreeBSD heeft manpages.

• weirdje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11-2021

weirdje

WEiRD runs Unix

Op donderdag 22 november 2001 22:38 schreef GAEvakYD het volgende:
Hallo, ik had effe een vraagje, ik werrrk nu al een tijd onder linux. Voor school etc etc met shell scripten enzo. Nu wil ik van redHat af, maar weet ik niet wat eigenlijk de beste en stabielste versie van unix is voor een thuisgebruiker. En werken die andere distro's ook gewoon met de nieuwe iptables en het nieuwe 3 filesystem???
Je vraagt naar 'de beste en stabielste versie van unix'. Klinkt nogal als een troll, voorkeur voor OS is nogal persoonsgebonden en al helemaal binnen de Unix wereld (gezamelijk tegen niet-Unix, maar onderling ook nog eens ruzieen over wie dan de beste Unix heeft). Maargoed, ik zal je even mijn bescheiden mening verkondingen.

Als je een Unix-achtig OS zoekt, dan zou ik gaan voor NetBSD of OpenBSD (zie http://www.netbsd.org/ en http://www.openbsd.org/ voor meer info). Dit zijn allebei zeer volwassen operating systemen, met verschillende beweegredenen :
NetBSD is vooral gericht op portabiliteit, dit OS draait op een heel scala aan architecturen. Hiervoor heb je "zuivere" source code nodig, wat een netjes OS oplevert.
OpenBSD is vooral gericht op security, dit project is de vader van zaken als OpenSSH en PF (packet filter). De security heeft "zuivere" source code nodig, wat een netjes OS oplevert (echo).
Ik ben zelf geen grote FreeBSD fan, maar dat is voornamelijk een vooroordeel.
Mocht je graag een Linux distributie willen, dan zou ik gaan voor SlackWare. Slackware is de meest BSD achtige Linux die er (wederom, naar mijn mening) is.
Aangezien SlackWare een linux distributie is, kun je deze gebruiken met iptables. Er van uitgaande dat je met "het nieuwe 3 filesystem" ext3fs bedoelt, kun je dat ook in SlackWare gebruiken.
Heb wel een van FreeBsd, Debian etc aangeraden gekregen, please help me.
Voor FreeBSD, zie boven. Debian is wat mij betreft na SlackWare de te verkiezen Linux distrib.
(Huidig distro is RH 7,2 maar raad iedereen het af) filestystem is niet goed meegeleverd enzo. Cdrom is niet gemount te krijgen etc etc. Plus dat ik RH een beetje de kant van MS vind opgaan in de unix wereld
Euh .. hoe kom je daar zo ineens bij ?

Running Unix with a reason : it runs and keeps running.

• GAEvakYD
Thanks, Ik gaat starks freeBSD maar eens proberen en anders Debian.

Iedereen bedankt
Pagina: 1