Toon posts:

Samba XP en zipdrive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoihoi,

Ik heb een linux pc als centrale server staan in m'n netwerkje (4 pc's):9~. Ik heb maar in zipdrive... en je raad het al die zit in die linux bak. Op zich geen probleem. Ik heb in samba een share gemaakt zodat ik de drive ook van de andere computers kan benaderen. Dat lukt. Ik kan er er van lezen maar geen data naar toeschrijven. Hmm probleem de rechten krijg ik niet veranderd omdat dat met het mount commando (mount -t msdos /dev/hd? /mnt) standaard de rechten zozet dat je er niet naar kunt schrijven |:(. Weet iemand hoe ik hem zo kan bakken dat ik er wel naar kan schrijven? Ik heb al in fstab liggen klooien maar dat helpt ook niet echt:?.

alvast bedankt:o

Coen666

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je die zip kunt mounten mij lukt het maar niet!

Hij zit op /dev/hdb :(

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
je moet even kijken als welke user je de samba share wilt beschrijven, en
mount -t msdos /zipding /mnt/zipding -o uid=uidvanuser,gidvanuser

misschien dat dat helpt, standaard worden dingen namelijk "voor" root gemount, en die mag niet samba'en.

Verwijderd

Topicstarter
Weet je zeker dat je zipdrive op /dev/hdb zit? Dacht ik in het begin ook. Ik weet niet welke versie je hebt maar als linux opstart kun je zien waar alle opslag device 'zitten'. Moet je maar een skijken.

Nou ik log meestal in als root. Ik weet het slecht, slecht maar hij hangt toch niet aan het internet en wie heeft er anders interesse in mijn linuxbak? Ik log dus in als root. Ik zal het vanmiddag proberen.

mzzl,

coen

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

ik heb ook tijd een zip gehad in mijn linux bak en daar zat mijn zip volgens mij op /dev/sda1 of iets dergelijks.. in ieder geval pakte ie een SCSI device

Signature van nature

Verwijderd

type in dmesg | more dan kan je in een bootlog zien welke device je ZIP drive is..

mischien wordt ie wel readonly gemount.

suc6

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
staat ie mischien in je smb.conf als 'read-only' share?

anders ff met chmod wat rechten veranderen (zodat user 'nobody' (het samba account vaak) hier ook kan schrijven

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
mijn share van zipdrive staat wel als writable aangegeven en guest staat ook als ok. Wat moet ik eigenlijk precies chmodten dan?

Verwijderd

Topicstarter
ik zie met dmesg | more helemaal niet of het read-only is
hij geeft alleen aan dat hdb:hdb4 is. Zie ik iets over het hoofd?

mzzl

Coen666

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
chmod -R 777 /padnaardegemountezipdrive (bv /mnt/zipdrive)

zo zet ie de rechten goed (writeable voor alles)

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1