[linux CC] fout op de HD, kan niks meer doen

Pagina: 1
Acties:

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:10
ik heb/had een router draaien met Clarkconnect 0.8.1 (redhat 7.1) en nu ik heb nu wat k*t problemen: als ik boot dan zegt ie
"checking root files"
"/contains a file system with errors, check forced"

en nu gaat hij dus zoeken (0% -> 100%) alleen ergens onderweg, kan hij niet verder bij een inode <blablabla> en zegt dat ie niet verder kan gaan, en met CONTROL D moet ik dan door booten (en geeft hij weer een reboot waarbij dit hele proces over nieuwe begint :r :r)
en ik kan ook kiezen om root password te geven en dan kan het reparen met fsck (ofzo..) maar dat werkt niet (heb geen idee hoe het moet ook)..

er is iemand die mij kan helpen, op deze router staan zo'n 3GB aan mp3's (ik heb geen zin om al die cd's weer te gaan omzetten hoor ) en zo'n 1GB aan software en gamez.. ik gebruik hem dus als fileserver :+ deze spullen wil ik niet kwijt raken hoor.. :P

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:20
Als je eenmaal ben ingelogd, moet je je root filesystem remounten in read-write mode. Vervolgens moet je fsck draaien.....
Tja, en wat die opties precies zijn om dat te doen, dat weet ik ook niet helemaal.....

• Ankh
Op donderdag 22 november 2001 21:38 schreef MikeN het volgende:
Als je eenmaal ben ingelogd, moet je je root filesystem remounten in read-write mode. Vervolgens moet je fsck draaien.....
Tja, en wat die opties precies zijn om dat te doen, dat weet ik ook niet helemaal.....
bedoel je dan inloggen als hij erom vraagt?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Klinkt alsof je hdd een beetje stuk is.

Wat je ook kan proberen is de schijf eruitslopen en ergens anders in hangen, en daar proberen te mounten, en evt fsck'en.

• Ankh
ik ben nu ingeloged en heb dit ingetypt

(Repair filesystem) 1 # "fsck / -a"

(dus wat tussen de "" staat)
dat -a moest ik doen volgens redhat 7.1 (stond toen hij zei dat er een fout in het filesystem zat) of ik moest de -a of -p gebruiken.. alleen uhm ik zit nu op redhat site er staat enkel niets over fsck

en ohh ja.. hij doet nu iets erg veel met mijn HD.. hopelijk niet formateren :P :+

edit:

"fsck / -a" heeft niet geholpen, hij geeft weer die vage fout.. nu -p .. maar denk dat het ook niet helpt.. want hij zegt dat ik die NIET moet gebruiken maar ik kan nergens een goede manual ofzo vinden ervoor :?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hmm, klinkt alsof je hdd wat bad sectors ofzo heeft, dus een hardware error, met badblocks kun je die opsporen geloof ik, maar hoe dat precies werkt, weet ik niet meer : )

• Ankh
Op donderdag 22 november 2001 22:09 schreef blaataaps het volgende:
Hmm, klinkt alsof je hdd wat bad sectors ofzo heeft, dus een hardware error, met badblocks kun je die opsporen geloof ik, maar hoe dat precies werkt, weet ik niet meer :)
ahh damn :P

Verwijderd

Blijkbaar heb je een harde crash gehad, en is je bestandssysteem niet goed ge-umount.
Die fsck die je handmatig doet, loopt die goed af?
Daarna zou hij weer te mounten moeten zijn lijkt me.
Ik hoop dat je hem toch wel zacht uitzet? En niet de reset knop gebruikt om hem opnieuw op te starten. :)

als de fsck wel goed afloopt maar het helpt niet is badblocks een goeie.
badblocks /dev/hda
Zou geen foutmeldingen moeten geven.
Krijg je die wel, dan is er toch iets mis met de hardware.

• Ankh
hij werkt weer w000t :D :D :D
bij gewoon "fsck" vraagt ie veel dingen (bijna een half uur :?) maar ja hij werkt weer :)
Pagina: 1