houdbaarheid DLT tapes

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-04 16:25
Hoe vaak moeten DLT tapes worden vervangen door nieuwe? Ik heb voor iedere dag van de week een andere tape waar ik backups mee draai. Een tape wordt dus een keer of 50 per jaar beschreven.

Om de hoeveel tijd is het raadzaam nieuwe tapes te kopen met deze backup frequentie?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Natuurlijk is het een beetje aan de overdreven kant, maar dit
One million passes with a negligible impact on soft error rates and a 30-year archival life
komt van de Quantum DLT Tape Media site, hier.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-04 17:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

dat valt me dan alleszins mee ... ik weet nog van de DDS tapes dat het volgens de fabrikant richtlijnen was dat je ze bij dagelijks gebruik al vrij snel kon weggooien.

Doe sowiesie bij elke backup een restore/compare om jetape te verifieren.

Tijd voor een nieuwe sig..

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Dat is waarom DLT ook zoveel beter is dan DDS -> betrouwbaarheid.

De DDS tape moet zich in veel meer bochten wringen voor het transport en wordt gelezen op een groot ronddraaiend geval terwijl de DLT tape bij het lezen niet gebogen wordt, meen ik. Verder is de data-dichtheid minder waardoor de tape meer kan hebben (zoals hete koffie e.d.)

Verder is het bij DDS wel zo dat je ze ook weer niet te vaak moet vervangen, daar krijg je weer extra magnetische vervuiling van de drive van.

Ik gebruik ze tot ze niet meer werken :)
Maar ik ben ook te lui om steeds al die bestellingen door te voeren :)

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-04 16:25
Ik heb nog geen problemen met de tapes, af en toe doe ik een compare van de backup, en die lijkt goed te zijn. Ze zijn al een kleine twee jaar oud, en ik vroeg me al een tijdje af of ze niet moesten worden vervangen. Je weet immers nooit of een tape ECHT 100% in orde is totdat je ze nodig hebt :)

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:16
Wij hebben dagtape sets soms 3-4 jaar gebruikt, dit om de simpele reden dat de tapes toendertijd (6-7 jaar geleden) nog 300 piek waren per stuk.

Met de sterke daling van de prijs is het bij ons "regel" geworden om de dagbackups 1 maal per jaar te vernieuwen. Voor 100 piek per tape loop ik geen risico meer (management is zo langzaam gewend aan dure tape mediums).

Verder is comparen leuk, maar wat doen je als een volle backup al practisch niet meer te halen is 1 nacht ?? Dan heeft comparen sowieso weinig/geen zin, omdat tegen de tijd dat hij aan het comparen is mensen weer een boel files open hebben....Ik houd het dus altijd bij een initial compare (eerste 10Mb op de tape).

Gelukkig zijn we langzaam alle DLT's eruit aan het gooien en aan het vervangen voor LTO's. Die hebben toch net weer een iets hogere datatransfer (maar weel wel tapes van 250 piek :( ).

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op donderdag 22 november 2001 22:47 schreef mr_a het volgende:
[...]
De DDS tape moet zich in veel meer bochten wringen voor het transport en wordt gelezen op een groot ronddraaiend geval terwijl de DLT tape bij het lezen niet gebogen wordt, meen ik. Verder is de data-dichtheid minder waardoor de tape meer kan hebben (zoals hete koffie e.d.)
[...]
Euh .. heb je wel eens een DLT Drive opengemaakt ?
De tape wordt wel degelijk in allerlei bochten gewrongen.
Het is dan wel zo dat er nu nog maar 1 spoel in de tape zit .. maar bij het laden/lezen wordt het begin van het tapeje gewoon om een andere spoel heen gespannen.

Anyway .. DLT is wel vele malen betrouwbaarder dan DDS, maar DDS is ook al relatief erg oud.

Verwijderd

Wij gebruiken ook DLT en je kan ze best wel lang gebruiken maar sommige zijn na 3 maanden helemaal naar de klote en sommige leven gewoon na een half jaar nog. Ligt er net aan welke productie lijn je te pakken hebt en of je DLT drive wel stofvrij staat :)

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 19:31
Op vrijdag 23 november 2001 08:21 schreef Koffie het volgende:
[..]
Euh .. heb je wel eens een DLT Drive opengemaakt ?
De tape wordt wel degelijk in allerlei bochten gewrongen.
Het is dan wel zo dat er nu nog maar 1 spoel in de tape zit .. maar bij het laden/lezen wordt het begin van het tapeje gewoon om een andere spoel heen gespannen.
klopt, maar bij dds loopt de tape over een hoek over een conische rol ipv recht over een ronde rol, dit geeft extra wrijving.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 23 november 2001 08:53 schreef NewAgePerformance het volgende:
Wij gebruiken ook DLT en je kan ze best wel lang gebruiken maar sommige zijn na 3 maanden helemaal naar de klote en sommige leven gewoon na een half jaar nog. Ligt er net aan welke productie lijn je te pakken hebt en of je DLT drive wel stofvrij staat :)
Drie maanden tot een half jaar? Wat doe jij ermee? Bewaar je ze in een oven of maak iedere 30 minuten een backup? Die dingen gaan jaren mee bij dagelijks gebruik. Ik heb hier tapes liggen die wel al 5 jaar gebruiken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• _Zedd_
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op donderdag 22 november 2001 22:47 schreef mr_a het volgende:

Verder is het bij DDS wel zo dat je ze ook weer niet te vaak moet vervangen, daar krijg je weer extra magnetische vervuiling van de drive van.
Na hoeveel maanden kun je dan het beste de dag/maand DDS tapes vervangen ? 1 resp. 2 jaar ? :?

We zijn op het werk op de harde manier erachter gekomen dat de tapes rot waren na iets meer dan 2 jaar. Helaas gebeurt zoiets altijd na een server crash |:( Het backup programma, AcrServeIt ( :'( ) gaf telkens 'backup complete' aan maar dat is niet gelijk aan een geslaagde backup :( :( :(

GMT-8

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 23 november 2001 00:38 schreef RedRoon het volgende:

Verder is comparen leuk, maar wat doen je als een volle backup al practisch niet meer te halen is 1 nacht ??
Klonen van je tape helpt, wat dan moet je heel je tape lezen en weet je gelijk of hij goed is. Dat doe je dan overdag. Bovendien heb je dat twee exemplaren die je gescheiden kan opslaan. Het is bijna nooit zo dat er 'zomaar' iets anders op je tape komt te staan dan dat er op je disk stond. Als het mis gaat is het bijna altijd een slechte plek op de tape en die is dan onleesbaar.

Een heel snel 'quick an dirty' controle methode is: Voor je je backup start zet je ergens op je systeem een file AAAAA neer met als inhoud: De backup is mislukt. Op de laatste disk heb je een directory met de naam ZZZZZ en daarin een file ZZZZZ. Die file wordt dan het laatste op tape geschreven. In deze file staat: De backup is gelukt. Na de backup doe je een automatische redirected restore van ZZZZZ\ZZZZZ naar AAAAA. En die laatste file mail je naar jezelf. Dan kan je zien of de laatste file op de tape is gezet en of de tape ook weer terug te lezen is. Het is geen 100% garantie dat alles goed is, maar je weet in ieder geval dat heel de backup heeft gelopen en dat in iedergeval de index van de tape te lezen is en dat zelfs de laatste file te vinden is.

Je kan het ook met script files doen. En na de backup wordt AAAAA altijd uitgevoerd. En afhankelijk van de inhoud volgt er een 'actie'

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 19:31
dds tapes 1x per jaar vervangen is een goede regel. en wat is een dagtape: een tape die elke dag overschreven word, of elke week opnieuw: alles is afhankelijk van je backupschema.
Na een keer of 50 zou ik ze wel kritisch bekijken.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het lijkt me idd het beste om verder te gaan in "Opslag Media & I/O controllers"

Move van ANS --> O&I/O C

Verwijderd

ik dacht dat dlt tapes 100x keer overschreven mogen worden.
maar meestal vervangen we ze al na 50 keer (1 keer per jaar).

dit is misschien wat vaak maar liever te vaak vervangen dan te weinig... (voor 100 gld per tape wil je geen shit hebben!!!)
Pagina: 1