Spanningsvraag voeding

Pagina: 1
Acties:

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24
Ik ben op het gebied van Volt, ampère, Watt en weet ik wat ( :) ) niet erg thuis. Nu zie ik dat op de 12V lijn van m'n PSU (Enermax 330W) continu 12,60V staat en deze regelmatig omhoogschiet naar de 12,85V. Hij krijgt 't gezien alles wat er aan hangt zwaar voor de kiezen, maar in hoeverre dien ik me om deze waarden zorgen te maken? Tot dusver draait alles zoals het hoort, maar ik heb geen zin in verassingen (Knal, boem, rook o.i.d.).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

daar hoef je je geen zorgen over te maken das helemaal normaal das by elke voeding

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Tja, omhoog schietende 12V kan duiden op een zwaar belaste voeding.. Maar wat doet je +5V?

Da's namelijk ook vrij belangrijk..

Normaal gesproken wordt de 12V niet tot het maximum belast!

• Abbadon
Da's snel :) De +5V staat op +5.05. Dus niet zo ernstig allemaal blijkbaar.

• Twynn
Op donderdag 22 november 2001 20:11 schreef abbadon het volgende:
Da's snel :) De +5V staat op +5.05. Dus niet zo ernstig allemaal blijkbaar.
Nope.. Da's zelfs goed.. de 5V gaat namelijk vaak ver inzakken, dus naar de 4.70 V ofzo.

Jouw voeding is waarschijnlijk gewoon wat ruim ingeregeld!

• Exirion
  • Laatst online: 21:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Met een dual Athlon bord zal je systeem inderdaad aardig wat stroom verstoken ;) Maar in principe leunt een Athlon vooral op de 3.3V en 5V lijnen. Het kan zo zijn dat je voeding in z'n geheel zwaar belast is waardoor de 12V ook wat toeneemt in spanning, maar ik denk dat het pas echt link wordt als ie de 13V haalt.

Laat je systeem eens een tijdje draaien met losse voedingskap, en voel dan na een tijd aan de koellichamen van de voeding. Als je daar je tengels aan verbrandt dan is ie echt te heet ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Abbadon
Op donderdag 22 november 2001 20:46 schreef Twynn het volgende:
Nope.. Da's zelfs goed.. de 5V gaat namelijk vaak ver inzakken, dus naar de 4.70 V ofzo.
Mooi, hoef ik me daar geen zorgen meer om te maken.
Jouw voeding is waarschijnlijk gewoon wat ruim ingeregeld!
Tja, ben best wel verbaasd; het zijn nagenoeg twee PC'tjes die in m'n bak zitten en dat met slechts 330W.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het ligt waarschijnlijk aan de afregeling van je voeding. Bij mij zijn ook alle spanningen wat aan de hoge kant, maar problemen geeft het nooit. Overigens wordt bij overbelasting de spanning doorgaans te laag, niet te hoog. De 12v wordt eigenlijk alleen gebruikt door harde schijven en CD-drives. En pas op met het voelen aan onderdelen in een voeding. Er is ook een stuk wat onder netspanning staat en die waarschuwende tekst erop staat er echt niet voor niets.

• DaRoot
  • Laatst online: 21-08 08:57

DaRoot

Some say...

Op donderdag 22 november 2001 20:53 schreef Exirion het volgende:
Met een dual Athlon bord zal je systeem inderdaad aardig wat stroom verstoken ;) Maar in principe leunt een Athlon vooral op de 3.3V en 5V lijnen. Het kan zo zijn dat je voeding in z'n geheel zwaar belast is waardoor de 12V ook wat toeneemt in spanning, maar ik denk dat het pas echt link wordt als ie de 13V haalt.

Laat je systeem eens een tijdje draaien met losse voedingskap, en voel dan na een tijd aan de koellichamen van de voeding. Als je daar je tengels aan verbrandt dan is ie echt te heet ;)
Jij bent gek!!! Op die koellichamen van de voeding staat vaak een zeer hoge spanning!! Kan oplopen tot 400 Volt! Ik zou het echt niet proberen hoor... Tenzij je gigantisch zere klauwen of nog erger wilt.

edit:

Je moet de koelplaten ook niet aanraken als de PC uitstaat maar nog wel aan het lichtnet. Als je ze wilt aanraken, doe dat dan als ie minstens een dag van het net is. Maar ja, dan kun je dus niet voelen of ie te warm is.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 22 november 2001 21:44 schreef DaRoot het volgende:
Jij bent gek!!! Op die koellichamen van de voeding staat vaak een zeer hoge spanning!! Kan oplopen tot 400 Volt! Ik zou het echt niet proberen hoor... Tenzij je gigantisch zere klauwen of nog erger wilt.
Beste jongen, bedankt dat je me voor krankzinnig verklaart :D Maar denk je niet dat ik dit niet zou zeggen als ik er niks vanaf wist? De koellichamen van de voeding zitten op de schakelende torren die de lage spannig opwekken, en waarom zou er spanning op het koellichaam staan? Die koellichamen zijn juist vaak geaard, dus ze hangen aan de massa. In ieder geval staat er GEEN spanning op, tenzij je een belachelijk model hebt.

Ik heb meerdere voedingen open gehad, en ik heb er nog nooit van gehoord dat er spanning op het koellichaam staat, want dat zou volkomen nutteloos zijn. De metalen plaatjes waarmee de torren de koellichamen raken zijn volkomen geisoleerd van de aansluitingen waar stroom door loopt.
Je moet de koelplaten ook niet aanraken als de PC uitstaat maar nog wel aan het lichtnet. Als je ze wilt aanraken, doe dat dan als ie minstens een dag van het net is. Maar ja, dan kun je dus niet voelen of ie te warm is.
Ik ben toch wel benieuwd wie jou zo bang heeft gemaakt :?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Abbadon
Wel, ik was eerlijk gezegd toch al van plan Exirion's welgemeende advies in de wind te slaan ;) Ik geloof best dat er niks kan gebeuren als je goed oplet, en dat het flink mis kan gaan als je niet oplet. Als ik m'n hand vlak bij de outtake houd is de lucht niet overdreven warm/heet, maar eerder aangenaam warm, en de PSU zelf voelt ook niet overdreven warm aan. Hoewel het hier over subjectief voelen gaat heb ik typische 'mannen-afwas-handen'; het water doet al pijn eer ik m'n handen er in gestoken heb (alle vrouwen die ik ken doen de afwas in schijnbaar kokend water :? )

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 22 november 2001 22:25 schreef abbadon het volgende:
Hoewel het hier over subjectief voelen gaat heb ik typische 'mannen-afwas-handen'; het water doet al pijn eer ik m'n handen er in gestoken heb (alle vrouwen die ik ken doen de afwas in schijnbaar kokend water :? )
Nog een welgemeend advies : koop een vaatwasser :Y)

• Twynn
Op donderdag 22 november 2001 22:11 schreef Exirion het volgende:
De metalen plaatjes waarmee de torren de koellichamen raken zijn volkomen geisoleerd van de aansluitingen waar stroom door loopt.
Tja, hier kan ik je helaas toch geen gelijk in geven.. Dit is namelijk volkomen afhankelijk van het type schakeltor (of schakelfet meestal) dat wordt gebruikt..

Maar uiteindelijk zou dat zelfs geen probleem mogen zijn, omdat een beetje fabrikant die dingen gewoon geisoleerd monteert.

Waar voornamelijk de hoge spanning te vinden is, is op de geladen condensatoren. Deze kunnen inderdaad tot meer dan 300V opgeladen zijn..

Tja, en als je bang bent van stroom, dan heb je inderdaad gelijk dat je er gewoon niet mee moet gaan rommelen.
Pagina: 1