Ping client naar server geeft timeout

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem: bij het opzetten van het netwerk blijf ik hangen op het pingen van de client pc naar de server pc

Situatie:
PC1 (deze is verbonden met de kabelmodem middels onderstaande 1e netwerkkaart en instellingen)
Windows 98
Netwerkkaart 1: 3Com Fast Ehterlink XL 10/100MB TX Ethernet NIC (3C905-TX)
TCP/IP instellingen
-IP-adres: automatisch ip verkrijgen
-WINS omzetting uit
-Geen Gateway
-DNS uit

Netwerkkaart 2:
Realtek RTL8029(AS) PCI Ethernet NIC
TCP/IP instellingen
-IP-adres: 192.168.1.1
-subnetmasker: 255.255.255.0
-WINS omzetting uit
-Geen Gateway
-DNS uit

PC2 (client)
Windows 98
Netwerkkaart:
HP NetServer 10/100TX PCI LAN-adapter
TCP/IP instellingen
-IP-adres: 192.168.1.2
-subnetmasker: 255.255.255.0
-Wins omzetting uit
-Gateway: 192.168.1.1
-DNS ingeschakeld: 192.168.1.1 (host: server1)

Beide pc's hebben bij de identificatie dezelfde werkgroep.
Alle drie de netwerkkaarten zijn afzonderlijk getest en werken wanneer ze alleen in een pc zitten (Internetverbinding en alles erop en eraan doet het)
Het pingen vanaf pc2 naar het eigen ip-adres 192.168.1.2 levert geen problemen op.

Echte probleem: ping 192.168.1.1
Resultaat: 4x Timout bij opdracht

Tussen de 2 pc's heb ik al verschillende UTPkabels gehad (max 2 meter).

Zou ook nog niet mogen liggen aan evt. proxysoftware, want het gaat nu nog in eerste instantie puur om het kunnen benaderen van de andere pc. Verder 1 printer (laserjet 6P) direct aangesloten op PC1 (server), daarnaast geen andere hardware, routers, switches, gimmicks en gadgets aangesloten.

Wie weet raad?

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 12:52

DJ

Gebruik je wel een CrossLink Cable of heb je een HUB/Switch tussen je PC's zitten?

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Cisco & Ubiquity powered network

Verwijderd

Topicstarter
Als een crosslink cable iets anders is dan een UTP kabel, dan gebruik ik die niet. Er zit ook geen hub of switch tussen.

De UTP kabel die ik gebruik, loopt van de netwerkkaart2 uit PC1 (server), rechtstreeks naar de netwerkkaart van PC2 (de client).

Mij is in eerste instantie verteld dat het soort kabels dat je gebruikt voor je netwerk niet afwijkt van de standaard UTP kabels. Is dit niet het geval?

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-07 15:15
Als je de 2 NICs direct met elkaar verbindt, moet je idd een cross-kabel gebruiken en dus geen standaard UTP.

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, en zijn dat dan die tekeningen met die verschillende kleurcoderingen die je wel eens tegenkomt. Moet je die kabels zelf in elkaar draaien of kun je die ook standaard ergens verkrijgen?

Dat als 1 ding, en zouden dan meteen alle problemen volgens jullie verholpen moeten zijn? Of komen er wanneer je gebruik maakt van een crosslink kabel, dan nog specifieke andere instellingen om de hoek kijken waar je op moet letten, omdat je dan nu twee nics direct met elkaar verbindt?

}:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-07 15:15
Die dingen zijn bij je lokale kabelboer te krijgen...
aan je instellingen te zien zou dat in 1x goed moeten gaan.

Whenever people agree with me, I always feel I must be wrong -=Oscar Wilde=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-09 17:50

jaspernl

de tijd vliegt

Hier het plaatje van de cross-link cable (met dank aan de faq...):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/nt_cross.gif

Je kunt um zelf maken, of gewoon kopen bij de compjoeterboer. Op de 1 of andere manier zijn cross-cables wel een stuk duurder dan straight cables :( (ik heb ze eens gekocht voor 20 piek voor 5 meter...)

Wat je ook kunt doen is 2 straigt cables pakken, en daar een crossed connectorblokje tussen zetten. Da's een blokkie met 2 UTP ingangen, en deze is intern al voor je gecrossed. Das een stukkie goedkoper (de straigt cables heb je immers al, en zo'n blokkie kost 5 piek ofzow...)

En als je helemaal geen dubbeltje wil uitgeven, dan kun je de kabel ook doormidden knippen, en met kroonsteentjes weer aan mekaar futselen (zie pic...). Dat werkt wel, maar het is wel storingsgevoeliger (het is immers niet meer 'twisted' dat stukkie...). En je moet dan erg oppassen, want je trekt het zo kapot...

Snappieutnog?
sux6 iig
8-)

Wat er ook fout gaat, er is altijd wel iemand die dit altijd al heeft geweten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja hoor, helemaal duidelijk, tnx! }:O
Pagina: 1