Anoniem: 27527 schreef op 11 oktober 2002 @ 11:05:
[...]
Niet mee eens, een versterker support alleen het versterken van het inkomend signaal, niet het uitgaande. Dit uitgaande signaal wordt dus gekilled, en je hebt geen internet verbinding meer. Deze versterker heeft dus OF veel geld gekost, OF is alleen aangesloten op je TV...
[...]
Het is niet realistisch dat het bij iedereen gehaald kan worden, maar UTP is wel een betere oplossing van COAX... Als je naar stabiliteit zoekt dan. En aangezien het er bij sommige kabel-internet providers nog wel eens aan wil schorten dat het stabiel is...

Er zijn geweldig goede versterkers "retour geschikt" (dus met weinig loss van het internet signaal) en er zijn ook best versterkers met een extra versterker(tje) voor het retoursignaal.
De signalen waar het hier over gaat, gaan zeker niet beter over UTP dan over coax. Het TV signaal wordt wel vezwakt met 20 meter extra kabel, maar dat is STERK afhankelijk van de frequentie. Stop je er een VHF signaal in ( <240mHz) dan geeft 20 meter kabel, in dit geval b.v. coax12, 2,4 dB verlies. Maar een signaal op de UHF bijvoorbeeld 800mHz, heeft het zelfde verlies al bij een lengte van maar 5m4. Bijna 4x zo veel dus. En nu heb je het nog niet eens over radio b.v. 100 mHz heeft maar 1,6 dB verlies in 20 meter! Hoe lager de frequentie, hoe minder demping.
De retoursignalen zitten zeker < 55mHz maar meestal zelfs onder 30mHz. Hierbij speelt het verlies nagenoeg geen rol en de (goede!) coax kabel tussen een modem en de aansluiting van enige tientallen meters is nooit een probleem. Zelf heb ik het wel eens thuis getest met een nieuwe rol van 200(!! tweehonderd, geen tikfout) meter coax, en dat gaf geen enkel probleem met mn internet. Net zo stabiel, net zo snel. (hiermee zeg ik dus niet dat dit overal werkt met 200m)
Tussen de laatste versterker (TV) en de huisaansluiting zit max. 80 meter van deze coax12 kabel, maar coax6 is max. zelfs 150 meter. (verlies 800mHz = 21,5dB)
Dit impliceert dus al dat de uitgangspositie al varieert van minder dan 10 tot wel 150 meter. (de afstand tussen het grijze kasteje en een woning) Hoe kun je dan volhouden dat er in huis maar max. 2 meter gebruikt KAN worden?
Er is echt maar 1 reden : de kabelboeren vinden het makkelijker een UTP te leggen dan een coax, en het is voordeligst.
EEN voorbehoud wil ik maken : ik heb het over een @home kabelaansluiting; van anderen weet ik alleen dat de techniek (over coax) hetzelfde is. Ik verwacht geen grote verschillen, retourband = overal <60mHz, maar ik heb er geen ervaringen mee.
Omdat dit een steeds terugkerende topic is, is er met saerch bijzonder veel nuttige info te vinden.
(snars berekent, plaatst en legt al +10 jaar coax, utp en andere kabeltjes en netwerken, zowel voor computer, radio/tv, CAI, satelliet en internet)