Korte of lange coax voor kabelmodem?

Pagina: 1
Acties:
  • 615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 24603

Topicstarter
Wat is de beste manier om de kabelmodem aan te sluiten? Ik heb gehoord dat het beter is om een korte coax-kabel te gebruiken, zodat de afstand tussen de kabelmodem en het punt waar de kabel het huis binnenkomt zo kort mogelijk is. Vanaf het kabelmodem kan dan een UTP kabel naar de netwerkkaart. Klopt dit? En wat is de beste coax-kabel om te gebruiken (welk type?) en welke aansluitingen (en waar kan ik dit halen?).

Alvast bedankt.

Niels

Anoniem: 20784

coax moet zo kort mogelijk zijn :)

en dan gaat er vanaf modem een utp kabel, die ongeveer 15m mag zijn :)

/e bij mij staat het kabaal modem in de meterkast, waar de kabel het huis in komt :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik merk het verschil niet nouw..ik heb dus 17Mter Coax naar de zolder lopen...en 2mtr Utp kabel...En iemand anders dus 17mtr utp en 2 mter coax...en die is trager als mij terwijl die me buurjongen is...dus dat ik niet helemaal snappen...

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-04 16:34

yGiDoRp

Sawasdee

Nou UTP mag rustig 100m zijn hoor.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-05 10:24
Maakt niet uit.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08

WouterG

Dit is geen ondertitel

Hmm, volgens zeelandnet wel. Maar ik mocht hem zelf niet verplaatsen ook. hij staat nu in de meterkast :( Een echte kloteplaats. Ik heb die knipperende lampjes veel liever op mijn kamer.

• Edmond
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-05 11:24
Coax zo kort mogenlijk

• seef
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2024

seef

Duizend

Ik heb een coaxkabel van 25 meter door het huis gelegd voor mn kabelmodem van UPC. Werkt als een trein, want ik haal nog steeds de maximum snelheden (170kbyte/s hier in A'doorn). Zorg echter wel dat je een coax hebt van goede kwaliteit, vaak zijn deze ook een stuk dikker.

Een heel groot en stoer systeem.

• Cole
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Cole

25meter coax en standaard utp kabeltje van chello, doet het prima :)
Kheb graag uitzicht op me modem :)

Lange coax lijkt mij dus eigluk geen probleem.

Anoniem: 26642

Op donderdag 22 november 2001 18:52 schreef TomcatX het volgende:
Hmm, volgens zeelandnet wel. Maar ik mocht hem zelf niet verplaatsen ook. hij staat nu in de meterkast :( Een echte kloteplaats. Ik heb die knipperende lampjes veel liever op mijn kamer.
Zld-net Klote leiers of eigenlijk delta met hun gratis kabelmodems weggeven. (de mensen die niet in zeeland wonen weten nu probably niet waar ik het over heb.)
zld net moet je niet meer geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08

WouterG

Dit is geen ondertitel

Op donderdag 22 november 2001 19:03 schreef dragak het volgende:

[..]

Zld-net Klote leiers of eigenlijk delta met hun gratis kabelmodems weggeven. (de mensen die niet in zeeland wonen weten nu probably niet waar ik het over heb.)
zld net moet je niet meer geloven.
Ik heb anders verder geen klachten over hun. Maar ik woon dan ook in een gehucht waar de rest van de mensen nog nooit van inet heeft gehoord.

Maar om ff on-topic te gaan: Moet ik dan gewoon de dikste coax nemen? Ik zal denk ik een meter of 10 nodig hebben. Mijn max speeds is 256 (volgend jaar 512) Duz dat moet die kabel aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• senater
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

senater

De zak van sinterklaas!

maakt nie echt veel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44111

Max lengte van coax : +-185m
max van utp : +-100m
for lan's that is :|

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 44111 op 10-10-2002 17:55 . Reden: mja :p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychops
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-06 15:31
COAX zo kort mogelijk zijn, Heb je een terayon modem dan mag de UTP niet langer zijn dan 49 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62826

Ja, doe maar 10 of 12 mm, dat werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28145

En uit de wijkcentrale ligt 150 meter coax naar je huis, dan maakt een meter meer of minder ook weinig uit hoor. :+

Het aantal (en de kwaliteit!!) van je connectors is veel belangrijker dan de lengte van de coax-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7678

Anoniem: 28145 schreef op 10 oktober 2002 @ 22:57:
En uit de wijkcentrale ligt 150 meter coax naar je huis, dan maakt een meter meer of minder ook weinig uit hoor. :+

Het aantal (en de kwaliteit!!) van je connectors is veel belangrijker dan de lengte van de coax-kabel.
Ik weet niet wat voor wijk jij dan hebt,
maar zover ik weet hebben ze met de opkomst van kabelinternet overal glasvesel in gelegd, en is de afstand tot die kastjes nooit zo heel erg groot.
(bij mij staat er eentje recht voor de deur :))

Verder dacht ik dat het zo was dat je de kabelmodem zo kort mogelijk bij de ingang moet zetten waar de kabel binnen komt, en de rest met utp moet leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31879

Hirschmann Koka799 met f connectoren, would be the best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 13:44
Ja dat zeiden ze van zeelandnet ook tegen mij, bij ons is dat ding namelijk veel tekort en staat nu echt op een ongelukkige plek. Het zou makkelijk zijn als ik die kabel even kan vervangen!! En als ik alles hierboven zo lees dan blijkt dat dus makkelijk te kunnen. Heb je hier dan de gewone 75 Ohm of de 50 Ohm Coax voor nodig?

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2771

De lengte van de kabel maakt niet zoveel uit. Meer dan 50 meter zou ik alleen niet aanraden. Verder is de kwaliteit van de kabel belangrijk en de impedantie. Kwaliteitkabel is niet alleen in 75 Ohm te krijgen, maar ook in andere waarden. Standaard is voor kabelmodem meen ik dezelfde impedantie als voor TV gebruikt (dus 75).
Een slechte kabel geen reflecties van signalen en verlagen hierdoor de kans op een foutloze verbinding.
Let ook op de metalen connectoren, die schermen beter af dan dat goedkope spul.
[edit] Potver, ik ben weer te laat... nu dubbelpost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Libertarian
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 24603 schreef op 22 november 2001 @ 18:26:
Wat is de beste manier om de kabelmodem aan te sluiten? Ik heb gehoord dat het beter is om een korte coax-kabel te gebruiken, zodat de afstand tussen de kabelmodem en het punt waar de kabel het huis binnenkomt zo kort mogelijk is. Vanaf het kabelmodem kan dan een UTP kabel naar de netwerkkaart. Klopt dit? En wat is de beste coax-kabel om te gebruiken (welk type?) en welke aansluitingen (en waar kan ik dit halen?).

Alvast bedankt.

Niels
Yep, klopt je kan het beste COAX12 gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61153

Voor het huis-, tuin- en keukengebruik maakt de lengte van de coaxkabel niets uit. Binnenshuis is de lengte daarvan van meterkast / telefoonstopcontact nagenoeg niet langer dan 50 meter; alles daaronder is geen probleem. De dikte is ook niet zo erg van belang voor de normale gebruiker 10 mm volstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27527

Ik heb zelf bij Chello gewerkt, en mijn ervaring is dat het wel degelijk uit maakt hoe lang de coax is. Misschien wel niet zo zeer voor de snelheid, maar wel voor de stabiliteit.

Het signaal van een coax kabel wordt gewoon snel slechter (let maar op je TV, als je daar een coax aanhangt van 20 meter zie je het ook). Dus als je de kans hebt om de coax zo klein mogelijk te houden, is dat echt het beste.

Aangeraden lengte van Chello is korter dan 2 meter. Verder is het, zoals boven aangegeven inderdaad waar dat alle wijkcentra op glasvezel zitten, maar of elke straat ook al glas heeft zou ik zo niet met zekerheid kunnen zeggen...

Als je je modem aan wilt sluiten, en een netwerk wilt maken kun je het beste het volgende doen:

Een kleine router kopen met een hub, je sluit de router aan op het modem, dan de hub, en daar prik je je computers op. Zorg er wel voor dat je dan een router met DHCP service hebt, of dat je alle IP adressen goed instelt...

Als je een vast IP hebt, kun je op de router ook een IP instellen. Mijn ervaring met delen via een pc is dat vaak file-transfers e.d. niet meer werken. Dat probleem heb je nu niet...

Greetz..., en suc6 !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Wanneer je in utrecht een kabelabbo neemt dan bouwt de desbetreffende monteur er standaard een versterker voor het coax-signaal in, mocht je signaal niet goed genoeg zijn dan kun je het dus nog altijd extern versterken.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, aanbevolen is misschien wel < 2 meter maar ik denk niet dat dat realistisch is. Mijn coaxkabel is 20 meter aangezien ik via via 1 etage omhoog moet met die kabel. Zelfs als je pc op dezelfde etage zit is het imo erg onwaarschijnlijk dat je het met 2 meter redt. Je hebt gelijk: hoe korter, hoe stabieler (zeker niet sneller). Maar ik merk er niets van met mijn 20 m. Ik heb nu 11 maanden ADSL met usbmodem en de verbinding is echt nog NOOIT verbroken. Wel 1 keer lag i'net eruit maar dat kwam door een storing bij PI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
* reskobon gaat even rommelen in zijn dozen met electronicakompjoeterlampjesrommel zooi, op zoek naar een kwaliteit coax kabel om het eens uit te testen :)

Ik schaam me kapot ik kan alleen nog maar 50 Ohm coax vinden met BNC sluiting van mijn oude netwerk. :(

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63933

we liefst een paar cm de snelhjid van coax is maar 6mb :r :r :r :r :r :r :r :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Spice schreef op 11 oktober 2002 @ 10:43:
Wanneer je in utrecht een kabelabbo neemt dan bouwt de desbetreffende monteur er standaard een versterker voor het coax-signaal in, mocht je signaal niet goed genoeg zijn dan kun je het dus nog altijd extern versterken.
Niet mee eens, een versterker support alleen het versterken van het inkomend signaal, niet het uitgaande. Dit uitgaande signaal wordt dus gekilled, en je hebt geen internet verbinding meer. Deze versterker heeft dus OF veel geld gekost, OF is alleen aangesloten op je TV...
Anoniem: 61153 schreef op 11 oktober 2002 @ 11:01:
Tja, aanbevolen is misschien wel < 2 meter maar ik denk niet dat dat realistisch is. Mijn coaxkabel is 20 meter aangezien ik via via 1 etage omhoog moet met die kabel. Zelfs als je pc op dezelfde etage zit is het imo erg onwaarschijnlijk dat je het met 2 meter redt. Je hebt gelijk: hoe korter, hoe stabieler (zeker niet sneller). Maar ik merk er niets van met mijn 20 m. Ik heb nu 11 maanden ADSL met usbmodem en de verbinding is echt nog NOOIT verbroken. Wel 1 keer lag i'net eruit maar dat kwam door een storing bij PI.
Het is niet realistisch dat het bij iedereen gehaald kan worden, maar UTP is wel een betere oplossing van COAX... Als je naar stabiliteit zoekt dan. En aangezien het er bij sommige kabel-internet providers nog wel eens aan wil schorten dat het stabiel is... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja daar heb je gelijk in met de stabiliteit van kabelproviders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Anoniem: 61153 schreef op 11 oktober 2002 @ 11:01:

De coax sluit je ook niet aan op de comp.. dat doe je met UTP. Je computer kan mooi op de eerste verdieping staan, en die modem kan gewoon naast je groene kabel hangen.

@home houdt trouwens ook maximaal 2 meter aan. En wat die lampjes betreft... Je kunt ook een loop lichtje op je kamer zetten waneer knipperende lampjes je intresseren....

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reskobon
Janoz schreef op 11 oktober 2002 @ 11:31:

[...]

De coax sluit je ook niet aan op de comp.. dat doe je met UTP. Je computer kan mooi op de eerste verdieping staan, en die modem kan gewoon naast je groene kabel hangen.

@home houdt trouwens ook maximaal 2 meter aan. En wat die lampjes betreft... Je kunt ook een loop lichtje op je kamer zetten waneer knipperende lampjes je intresseren....
Iedereen heeft het idd over maximaal 2 meter maar die van ons hier is echt nog geen halve meter :? waarschijnlijk was de coax draad op :+

Leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Janoz schreef op 11 oktober 2002 @ 11:31:

[...]

Sorry, ik ging uit van mij eigen situatie (ADSL). Met kabel is iid met UTP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 18:45
coax kort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars281
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2020
Anoniem: 27527 schreef op 11 oktober 2002 @ 11:05:
[...]

Niet mee eens, een versterker support alleen het versterken van het inkomend signaal, niet het uitgaande. Dit uitgaande signaal wordt dus gekilled, en je hebt geen internet verbinding meer. Deze versterker heeft dus OF veel geld gekost, OF is alleen aangesloten op je TV...

[...]

Het is niet realistisch dat het bij iedereen gehaald kan worden, maar UTP is wel een betere oplossing van COAX... Als je naar stabiliteit zoekt dan. En aangezien het er bij sommige kabel-internet providers nog wel eens aan wil schorten dat het stabiel is... >:)
Er zijn geweldig goede versterkers "retour geschikt" (dus met weinig loss van het internet signaal) en er zijn ook best versterkers met een extra versterker(tje) voor het retoursignaal.

De signalen waar het hier over gaat, gaan zeker niet beter over UTP dan over coax. Het TV signaal wordt wel vezwakt met 20 meter extra kabel, maar dat is STERK afhankelijk van de frequentie. Stop je er een VHF signaal in ( <240mHz) dan geeft 20 meter kabel, in dit geval b.v. coax12, 2,4 dB verlies. Maar een signaal op de UHF bijvoorbeeld 800mHz, heeft het zelfde verlies al bij een lengte van maar 5m4. Bijna 4x zo veel dus. En nu heb je het nog niet eens over radio b.v. 100 mHz heeft maar 1,6 dB verlies in 20 meter! Hoe lager de frequentie, hoe minder demping.
De retoursignalen zitten zeker < 55mHz maar meestal zelfs onder 30mHz. Hierbij speelt het verlies nagenoeg geen rol en de (goede!) coax kabel tussen een modem en de aansluiting van enige tientallen meters is nooit een probleem. Zelf heb ik het wel eens thuis getest met een nieuwe rol van 200(!! tweehonderd, geen tikfout) meter coax, en dat gaf geen enkel probleem met mn internet. Net zo stabiel, net zo snel. (hiermee zeg ik dus niet dat dit overal werkt met 200m)

Tussen de laatste versterker (TV) en de huisaansluiting zit max. 80 meter van deze coax12 kabel, maar coax6 is max. zelfs 150 meter. (verlies 800mHz = 21,5dB)
Dit impliceert dus al dat de uitgangspositie al varieert van minder dan 10 tot wel 150 meter. (de afstand tussen het grijze kasteje en een woning) Hoe kun je dan volhouden dat er in huis maar max. 2 meter gebruikt KAN worden?

Er is echt maar 1 reden : de kabelboeren vinden het makkelijker een UTP te leggen dan een coax, en het is voordeligst.

EEN voorbehoud wil ik maken : ik heb het over een @home kabelaansluiting; van anderen weet ik alleen dat de techniek (over coax) hetzelfde is. Ik verwacht geen grote verschillen, retourband = overal <60mHz, maar ik heb er geen ervaringen mee.

Omdat dit een steeds terugkerende topic is, is er met saerch bijzonder veel nuttige info te vinden.
(snars berekent, plaatst en legt al +10 jaar coax, utp en andere kabeltjes en netwerken, zowel voor computer, radio/tv, CAI, satelliet en internet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-12-2024

Dreamer

Foutje

hoe langer de coax kabel wordt hoe slechter het signaal wordt. Dit is alleen na zo'n 15 a 20 meter daarvoor is kwaliteit nagenoeg hetzelfde.

hetzelfde verhaal gaat op voor utp maar dan is kwaliteits verlies na ongeveer 100 meter.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

snars schreef op 12 oktober 2002 @ 00:45:
[...]

Er zijn geweldig goede versterkers "retour geschikt" (dus met weinig loss van het internet signaal) en er zijn ook best versterkers met een extra versterker(tje) voor het retoursignaal.
Zeg ik wat anders dan ??? ze zijn alleen duurder, en zeker geen betere / goedkopere oplossing dan gewoon doorgaan op UTP
[...]

Dit impliceert dus al dat de uitgangspositie al varieert van minder dan 10 tot wel 150 meter. (de afstand tussen het grijze kasteje en een woning) Hoe kun je dan volhouden dat er in huis maar max. 2 meter gebruikt KAN worden?
Waar zeg ik dan dat er maar 2 meter gebruikt MAG worden ???
[...]

Er is echt maar 1 reden : de kabelboeren vinden het makkelijker een UTP te leggen dan een coax, en het is voordeligst.
Waarom wordt er nu overal ter wereld UTP aangelegd dan, ipv COAX ??? Als COAX zoveel beter is, waarom dan geen COAX ???

Ik kan me voorstellen dat je vindt dat COAX net zo goed zou kunnen werken, maar COAX is minder buigzaam, heeft gewoon sneller signaal verlies, en als je wel goeie COAX wilt kopen, ben je gewoon meer kwijt... En daarbij, is een connector voor UTP niet alleen makkelijker, maar ook nog veel goedkoper. Als je dus een thuis netwerk aanlegt, ben je in mijn ogen wel erg vasthoudend aan de oude tijd, en heb je geld over, als je COAX gebruikt...
[...]
(snars berekent, plaatst en legt al +10 jaar coax, utp en andere kabeltjes en netwerken, zowel voor computer, radio/tv, CAI, satelliet en internet)
Ow, vandaar ;) :9

Greetz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50

tozzke

aka tozzert

theoretisch is coax beter dan UTP (hogere snelheden haalbaar en grotere afstanden overbrugbaar), maar aangezien coax over het algemeen moeilijker verwerkbaar is, wordt er gekozen voor UTP (flexibeler/dunner)

dus aan jou de keus ;) zwoegen en zweten voor de dikke en stugge coax... of het soepeltjes trekken van de "dunne" UTP

PS: elke connector betekent demping, en de meeste huis/tuin en keukenCOAX (gamma/praxis zooi) en connectors zijn niet van de beste kwaliteit. Vandaar dat er gezegd wordt dat je beter de coax zo kort mogelijk kunt houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Pardon?
Het is toch in mijn huis of niet?
Het is off-topic wat het doet, ik meld alleen wat mijn situatie is, de eerte conclusie is nvt omdat ik nergens om gevraagd heb, het tweede weet ik niet, dus zoek ik uit.
Net als jouw nick http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/27527
die een rijtje uiterste bedenkelijke tpoics/reacties omvat.

[ Voor 0% gewijzigd door Spice op 12-10-2002 01:43 . Reden: typoos ]

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Spice schreef op 11 oktober 2002 @ 10:43:
tip: geloof niet alles wat een monteur je vertelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 20:55
Hmm coax moet zo kort mogelijk zijn? Waarom distribueren ze dan televisie via een coax netwerk?
Anderzijds, de modem hangt hier ook in de verdeeldoos (+/- 1m coax), en daaraan dan weer 25m utp. En ik haal snelheden tot 860 kb/s hier met telenet. dus volgens mij maakt het niet zoveel uit.
Pagina: 1