Toon posts:

200Watt ATXvoeding ombouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi medetweakers of medetweaksters,

Graag wil ik mijn atxVoeding ombouwen zodat er geen 230Volt maar 12 volt van mijn autoAccu ingaat.
Ik heb hiervoor al een paar topics gelezen, maar die adviseren min of meer om een omvormer van 12V naar 230V aan te schaffen.
Maar ik ben van mening dat deze oplossing veel energie kost, waarbij je dus ook een zwaardere accu aan moet schaffen.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om zo'n dergelijke ATXvoeding open te schroeven en dan om te bouwen.
Wees niet lollig om te zeggen dat dan de garantie is verlopen van mijn AtxVoeding |:(
Ik ben benieuwd. *D

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij is dit onbegonnen werk...maar ik weet te weinig van netvoedingen om er een onderbouwd antwoord op te geven.

Wat ik je wel als nuttige tip kan geven is deze site:
http://www.mp3car.com/hardwarecats.asp?Type=H&Cat=P

Hier staan twee voedingen van Arise die allebei geschikt zijn voor 12v gelijkstroom:

This industrial strength DC-DC power suppy can handle a 12V input and will produce enough power to power most simple mp3car installations. 160 Watts of DC-DC Power.

Waar je ze kunt kopen in Nederland zou ik niet weten..ik heb tot op heden nog geen winkel kunnen vinden die zoiets verkoopt.

I reject your reality, and substitute my own.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
Ombouwen zal zomaar niet gaan..

Ten eerste is jouw voeding gemaakt voor AC, wisselspanning dus, terwijl de auto-accu gelijkspanning levert.

En ten tweede zijn die dingen gewoon gemaakt om de spanning om te vormen binnen een bepaalde range.. (rond de 110V of 220V!)

Je zult toch echt een andere oplossing moeten zoeken!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 22:19
Op donderdag 22 november 2001 18:08 schreef Twynn het volgende:
Ombouwen zal zomaar niet gaan..

Ten eerste is jouw voeding gemaakt voor AC, wisselspanning dus, terwijl de auto-accu gelijkspanning levert.

En ten tweede zijn die dingen gewoon gemaakt om de spanning om te vormen binnen een bepaalde range.. (rond de 110V of 220V!)

Je zult toch echt een andere oplossing moeten zoeken!
hehe ...

een computer voeding werkt anders prima op DC hoor ...
(wel 311V DC maargoed)

het eerste wat er in een geschakelde voeding gebeurt is die wisselspanning gelijkrichten

Repareren doe je zo.

Verwijderd

das toch geen probleem heb hier een 24 volt atx voeding liggen

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02
Op donderdag 22 november 2001 19:09 schreef Sine het volgende:
een computer voeding werkt anders prima op DC hoor ...
(wel 311V DC maargoed)

het eerste wat er in een geschakelde voeding gebeurt is die wisselspanning gelijkrichten
Mjah, daar heb je wel gelijk in.. Maargoed, dan nog is het ombouwen naar 12V een behoorlijke klus..

Kun je beter zelf je step-down converter maken om 5V te kunnen leveren ;)

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik geef je weinig kans. Een normale PC-voeding werkt als volgt: De netspanning wordt gelijkgericht en hiermee wordt een (circa) 50 khz oscillator gevoed. Deze spanning gaat een trafootje in en de verschillende trafowikkelingen geven spanningen af die worden gelijkgericht en via spanningsregelaars -12, -5, +5, en +12 volt leveren. Het enige wat je zou kunnen proberen is de oscillator op 12 volt te laten lopen. Wegens de lagere spanning is dan een trafo met aan andere wikkelverhouding nodig. Als je daarbij ook nog eens bedenkt dat de oscillator wordt gestuurd door de stabilisatie van de 5 volt spanning besef je wel dat ombouw ondoenlijk is. Koop die omvormer maar.

Verwijderd

Het is niet mogelijk om de spanning stabiel op 12V te krijgen. Om een stabiele 12V te creeren heb je een begin spanning nodig van een paar volt hoger. En die heb je dus niet.

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 23:29 schreef Zotty het volgende:
Het is niet mogelijk om de spanning stabiel op 12V te krijgen. Om een stabiele 12V te creeren heb je een begin spanning nodig van een paar volt hoger. En die heb je dus niet.
1 autoaccu is meer dan 12 volt.
2 lowdrop regulator erop, klaar

3 ooit van een schakelende voeding gehoord? Kan je van 12 volt best omhoog hoor.

Maar

4 om een bestaande 230 volt ac atx voeding op te bouwen tot een ingangspanning van 12 volt.... Lijkt me niet echt goed te doen nee.
Pagina: 1