(slackware) Linux router

Pagina: 1
Acties:

• Substance
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-06-2023
Ik doe een ICT opleiding en vorige week kregen wij de opdracht op school om zelf een software router in elkaar te zetten. Nu wilde ik dat met Linux doen. Ik heb zelf hier een FreeSco (Free-Cisco) Linux router draaien, maar die mag ik niet voor school gebruiken. Het is namelijk de bedoeling om de router helemaal handmatig in te stellen.( zonder dat daar dus een menu aan te pas komt.)

Ik heb gehoord dat Slackware Linux daarvoor prima geschikt is. Ik heb inmiddels al een image van de install cd gedownload (versie 8.0). Het probleem is nu dat ik geen flauw idee heb hoe ik die linux tot een linuxrouter kan maken. Ik heb hier en daar wel wat beschrijvingen gelezen, maar meestal zijn deze niet helemaal compleet, of vertellen dat ik nog andere overbodige dingen moet doen.

Wie weet mij op een simpele duidelijke manier verder te vertellen wat ik moet doen om een werkende router hier van te maken?

Tips voor andere (betere distributies) zijn altijd welkom. Als ik maar ook te weten krijg HOE ik het in moet stellen. :)

Anoniem: 2198

waarom mag je FreeSCO niet gebruiken :? als je alleen routing nodig hebt is dat gewoon het verstandigst denk ik...

Maar wat betreft een echte Linux distro zou ik inderdaad slackware pakken en de Net-HOWTO doorlezen.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ipchains -A forward -s netmaskdatiemoetrouteren -j MASQ

route add default gw ip-van-defaultgateway

als het goed is routert ie dan al als een trein.

Anoniem: 16243

vi /etc/rc.d/rc.modules en dan de onderste 50/100 regels even bekijken en aanpassen/uncommenten :)

Let er wel op dat de "router" zelf dan nog niet veilig is he. Het enige dat ie doet is routen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:24
Op donderdag 22 november 2001 17:24 schreef blaataaps het volgende:
ipchains -A forward -s netmaskdatiemoetrouteren -j MASQ

route add default gw ip-van-defaultgateway

als het goed is routert ie dan al als een trein.
Dat is geen routeren, maar masquarading. Is niet helemaal hetzelfde.

Routeren doe je door middel van routes in je routetabel te (laten) plaatsen zodat paketjes van het ene subnet/host weten waar ze naar toe moeten om een ander subnet/host te bereiken.

In principe kan dit met elke unix variant (Ook met Novell, NT/2K, BeOS, AS/400, S/390, MacOS, etc) mits ze maar ondersteuning hebben voor de type netwerkinterfaces welke in de netwerken zitten waar tussen je wilt routeren.

Is dit een combinatie van ethernet, tokenring en/of arcnet is er geen probleem.

Wil je echter gaan routeren tussen bijvoorbeeld een ethernet netwerk en een WAN koppeling (bijvoorbeeld V.35 of HSSI), is het al een heel ander verhaal. Dit om de simpele reden dat er geen insteekkaarten (ik ken ze niet in ieder geval) bestaan om dit soort verbindingen op te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Het enige wat je hoeft te doen is IP'nrs juist instellen (inc. de juiste Netmasks) en een default gateway op te zetten. Dit doe je door:
code:
1
route add default gw <IP of hostname gateway>

Aangezien je alleen wil routen heb je geen firewall oid nodig, dus iptables kun je verwijderen.

Heel veel informatie over routering e.d. kun je vinden in 'Linux Network Administrator Guide'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32223

Out of the box zul je een groot aantal opties missen. Je zult een nieuwe kernel moeten bakken met daarin de advanced router opties en de QOS opties geactiveerd. Daarnaast is het handig om iproute2 te downloaden. Nu nog een berg documentatie doorlezen:
http://www.slackware.com/book/ (installatie)
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Kernel-HOWTO.html kernel HOWTO
http://www.ds9a.nl/ Advanced routing howto & mailinglist
http://www.linuxmafia.org/pcentral/aview.php?let=i&ver=8 Iproute2 slackware package.
Succes :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Hij moet een router hebben, daar hoeft hij echt geen nieuwe kernel voor te bakken hoor.

QOS e.d. is allemaal leuk en aardig, evenals bv. CBQ maar allemaal niet nodig voor het basic router werk.
Pagina: 1