oude versterker voor passieve subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37

bladebla

<Piéééép>

Topicstarter
Is dat mogelijk?
Ik heb een yamaha rx-v496 receiver, met een subwoofer uitgang bedoeld voor een actieve subwoofer. Nu heb ik laatst een passieve subwoofer gekregen (6 ohm), en nu zou ik die graag met een oude versterker willen aansturen.

De versterker werkt, en subwoofer ook, maar toch krijg ik geen signaal eruit. Ik heb de settings van de yamaha gecontroleerd zodat er wel een signaal op dit kanaal gezet wordt:

sub-out : both (woofer en main)
Main speakers: small

Kan het te maken hebben met de lage frequenties die aangeleverd worden, waar een oude versterker niets mee kan?

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Nee, daar heeft het niets mee te maken.

Wat je ff beter kan proberen is een cd speler aansluiten op die oude versterker. Dan kan je ff testen of er geluid uit komt.

En ik denk trouwens dat je het volume te laag hebt staan. Je moet hem waarschijnlijk op 12uur of misschien nog wel wat hoger zetten. Gewoon eerst op 1/3 derde zetten en ff met je vinger aan de woofer voelen of hij trilt.

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

Topicstarter
Op donderdag 22 november 2001 14:45 schreef Jag het volgende:
En ik denk trouwens dat je het volume te laag hebt staan.
Jep, dat was het! *D Ik moet hem ongeveer 80% opendraaien voor het gewenste effect. 'k was iets te voorzichtig

Super, bedankt! :)

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Hmmm.. 80% is wel extreem ver voor een geintergreerde versterker..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• JvS
  • Laatst online: 13:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 22 november 2001 15:55 schreef tbusquet het volgende:
Hmmm.. 80% is wel extreem ver voor een geintergreerde versterker..
Niet als het binnenkomende signaal erg zacht is :).

CD spelers geven eigenlijk een veel te heftig uitgangsignaal voor versterkers, waardoor ze op 12u al op de max van het vermogen zitten.. :o

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jag

Jag

Op donderdag 22 november 2001 16:01 schreef JvS het volgende:

[..]

Niet als het binnenkomende signaal erg zacht is :).

CD spelers geven eigenlijk een veel te heftig uitgangsignaal voor versterkers, waardoor ze op 12u al op de max van het vermogen zitten.. :o
Dat valt wel mee hoor. Een cd speler geeft een redelijk normaal level signaal, maar een pre out voor een sub natuurlijk niet, want dat is al door de voorversterker zo'n 40 dB verzwakt (afhankelijk van de volumeknop stand natuurlijk).

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

Topicstarter
En de versterker die ik gebruikte is echt een barrel met weinig vermogen. Ik moet nog een andere uit de kast opduikelen.

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 16:08 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat valt wel mee hoor. Een cd speler geeft een redelijk normaal level signaal, maar een pre out voor een sub natuurlijk niet, want dat is al door de voorversterker zo'n 40 dB verzwakt (afhankelijk van de volumeknop stand natuurlijk).
het is maar wat je normaal vind...2V is normaal voor een cdspeler...150mV voor een cassettedeck....

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 22 november 2001 16:35 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

het is maar wat je normaal vind...2V is normaal voor een cdspeler...150mV voor een cassettedeck....
wat oudere en sommige wat betere versterkers hebben ook weleens de mogelijkheid om de ingangsgevoeligheid van bepaalde apparaten aan te passen.

<font size=1>mijn favo versterkertje, de arcam alpha10/diva85 heeft die mogelijkheid uiteraard ;)</font>

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op donderdag 22 november 2001 16:08 schreef Jag het volgende:

[..]

Vaag, op mijn Sony QS spelertje kun je het line level volume gewoon instellen :) Met een bereik van iets van 14dB (hard en zacht genoeg iig)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 22 november 2001 16:42 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Vaag, op mijn Sony QS spelertje kun je het line level volume gewoon instellen :) Met een bereik van iets van 14dB (hard en zacht genoeg iig)
Dat kan ik op een van de uitgangen van mijn cd speler ook, Maar dan analoog. Van -oo tot -0db. Ik kan als ik wil dus direct een eindversterker aan die cd speler hangen, want je kan het volume ook met de ab regelen :D.

• Jag

Jag

Op donderdag 22 november 2001 16:35 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

Wat die cd speler levert is net meer dan het niveau waar de eindversterker max vermogen levert.

Maar met die versterker voor die sub wil je met de volumeknop gewoon ergens rond de 0 dB stand gaan zitten: de stand waarbij de voorversterker niet verzwakt of versterkt, ook wel unity gain genoemd. Als de sub een beetje minder gevoelig is wat dB'tjes erbij, en hetzelfde als je wat overdreven sublaag wilt. Met volumeknop op iets over de helft zal je 0 dB hebben waarschijnlijk, dus 80% is niet zo gek.
Op een normale actieve sub kijk je ook niet gek op als de volumeknop over de helft staat (bij mij staat ie overigens altijd eronder).

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 17:04 schreef Jag het volgende:
Op een normale actieve sub kijk je ook niet gek op als de volumeknop over de helft staat (bij mij staat ie overigens altijd eronder).
hehe...bij mij kwam ie nooit verder dan 7 uur..(maar ja wat wil met die elektrostaten met een rendament van +/- 80db w/m)

• Jag

Jag

Op donderdag 22 november 2001 20:09 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

hehe...bij mij kwam ie nooit verder dan 7 uur..(maar ja wat wil met die elektrostaten met een rendament van +/- 80db w/m)
Ik heb een tijdje mijn twee EAWs aan de amp van mijn Yammie sub gehangen. Toen had ik de volumeknop echt net iets boven de nul :P.

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 23:17 schreef Jag het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje mijn twee EAWs aan de amp van mijn Yammie sub gehangen. Toen had ik de volumeknop echt net iets boven de nul :P.
je speakers aan je sub-amp?... :?

• Jag

Jag

Op vrijdag 23 november 2001 03:19 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

je speakers aan je sub-amp?... :?
Ja, je moet wat. Ik had er toen geen versterker voor en ook geen crossover. In mijn sub zat beide. En qua impedantie was het ook geen probleem: 2 8 Ohm drivers terwijl de sub driver 5 Ohm is. En het vermogen was al helemaal geen probleem, die EAWs knallen je nog de kamer uit als je ze op je walkman aansluit.
Pagina: 1