Spam email: legaal of illegaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gash
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik ontving zojuist een spam-email op mijn hotmail-account van een Nederlandse website. In de email staat wel vermeld hoe ik mijzelf van hun lijst kan verwijderen (middels het versturen van een emailtje)

Mag dit soort email nou of niet? Ik heb in de search gezocht maar heb geen goed antwoord gevonden.

Volgens mij werken zij namelijk volgens de regels, ondanks dat het behoorlijk irritant is.

Wie kan mij precies uitleggen hoe het nu zit? :?

Alvast bedankt! :)

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Het is legaal. Er waren wel plannen om het te verbieden, maar hoe ver ze daarmee zijn, ik weet het niet...

Maargoed, als is het legaal, het is wel bloedirritant :(

Virussen? Scan ze hier!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De EU is er nog niet helemaal uit.
Maar ik hoop van harte dat het compleet verboden wordt, dat er dus alleen reclame mag worden verstuurd als de ontvanger zelf aangeeft er prijs op te stellen (dus je inschrijven op een website dat jij reclame wilt ontvangen van dat bedrijf).

Met daaraan gekoppeld het feit dat je eerst een bevestingsmailtje moet sturen, zodat je niet ongewenst voor reclame-shit kan worden opgegeven.

• Gash
Met andere woorden:

het enige wat ik dus kan doen is verzoeken of ze mij niet meer willen emailen. Wanneer ze daar geen gehoor aan geven dan pas gaan ze te ver en kan ik een klacht bij bijvoorbeeld hun provider indienen. Toch? :?

Verwijderd

je kan ze gewoon ff bellen (doe een whois op het domeinnaam) werkt een stuk beter is mijn ervaring >:)

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 14:32 schreef Gash het volgende:
Met andere woorden:

het enige wat ik dus kan doen is verzoeken of ze mij niet meer willen emailen. Wanneer ze daar geen gehoor aan geven dan pas gaan ze te ver en kan ik een klacht bij bijvoorbeeld hun provider indienen. Toch? :?
blokkeren en die shit helpt ook wel >:)

• Gash
Op donderdag 22 november 2001 14:55 schreef Kertje het volgende:
je kan ze gewoon ff bellen (doe een whois op het domeinnaam) werkt een stuk beter is mijn ervaring >:)
Dat begrijp ik, maar er zijn geen instanties (providers etc.) die hun werk, mits ze zich aan de regels houden, kunnen verbieden toch?

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Op donderdag 22 november 2001 14:55 schreef Kertje het volgende:
Als je hieraan begint kan je onderhand wel een dagtaak hebben.

Wat me tegenwoordig wel opvalt is dat ik regelmatig zogenaamde 'geweldige' aanbiedingen van bedrijven krijg die alleen aan dealers verkopen (vooral hardware dus).
Nou zo geweldig zijn die echt niet, maarja ze moeten wat he.

• Gash
Ik zit nog ff het één en ander te lezen over spam-email.

Het is dus niet verboden (maar wel irritant) op het te versturen. Waarom verbieden webhosters het dan?

Ik lees in verschillende algemene voorwaarden dat zij geen sites hosten die spam-email versturen en als je dat wel doet dan kan de site van het web gehaald worden.

Je kunt toch niet iets verbieden wat legaal is? M.a.w. de algemene voorwaarden van zo'n bedrijf kloppen dan niet meer?

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 21:33

Elroy

Zelda!!!

Als er zoiets staat :
If you wish to be removed please reply to:
dan moet je nooit op die link klikken.
Als je er wel op klikt dan heb je een grote kans dat je 3x zoveel spam krijgt ;)

Specs Computer

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:55
Op donderdag 22 november 2001 22:12 schreef elroy het volgende:
Als er zoiets staat :
Als je er wel op klikt dan heb je een grote kans dat je 3x zoveel spam krijgt ;)
Jep klopt.. dan weten ze nl. dat je adres ook daadwerkelijk actief is.. gewoon blocken en hopen dat de EU er snel uitkomt..

Van mij mogen ze spammers ..... (vul zelf maar wat ergs in)

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || My F1 website The Paddock Crew

• Gash
Op donderdag 22 november 2001 22:12 schreef elroy het volgende:
Als er zoiets staat :
Dat is natuurlijk misbruik maken van de regels en daar zou hard tegen opgetreden moeten worden, maar sites die zich aan de huidige regels houden mogen toch niet gebanned worden????

Verwijderd

Legaal maar irritant :)

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-08 01:30

Pogostokje

* twiet *

Inderdaad heel irritant.
Wat bij mij bij een groot spam-bedrijf geholpen heeft is alle mail van dat domein rechtstreeks forwarden (automatisch, door de server) naar een adres op dat bedrijfs-domein van een medewerker. Binnen 2 weken was het probleem opgelost.
Maar niet altijd is de afzender bekend, dan werkt dit dus niet.

Het erge is, zolang er mensen zijn die er op reageren is het lonend en zal het blijven bestaan. Verbieden ... ach, dan hebben ze hun geld al binnen hoor. :(

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 17:16 schreef Gash het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, maar er zijn geen instanties (providers etc.) die hun werk, mits ze zich aan de regels houden, kunnen verbieden toch?
bedoelde meer het spam bedrijf zelf, om uitleg vragen, schrikken ze meestal wel van...

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 17:51 schreef HGM het volgende:

[..]

Als je hieraan begint kan je onderhand wel een dagtaak hebben.

Wat me tegenwoordig wel opvalt is dat ik regelmatig zogenaamde 'geweldige' aanbiedingen van bedrijven krijg die alleen aan dealers verkopen (vooral hardware dus).
Nou zo geweldig zijn die echt niet, maarja ze moeten wat he.
mwah de amerikaanse etc spam kun je weinig tegen doen dan gewoon blokken, maar de nederlandse bedrijven is niet zoveel werk, teminste, ik ontvang misschien 1 of 2 spammailtjes per week van zo'n nederlands bedrijf... opbellen schrikt dan wel af

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Op donderdag 22 november 2001 22:07 schreef Gash het volgende:
Het is dus niet verboden (maar wel irritant) op het te versturen. Waarom verbieden webhosters het dan?

Ik lees in verschillende algemene voorwaarden dat zij geen sites hosten die spam-email versturen en als je dat wel doet dan kan de site van het web gehaald worden.

Je kunt toch niet iets verbieden wat legaal is? M.a.w. de algemene voorwaarden van zo'n bedrijf kloppen dan niet meer?
Een webhoster kan zijn klanten wel contractuele beperkingen opleggen. Meestal is het heel praktisch van aard:
-spam verstuurd via de mailserver van de webhoster zorgt voor een slechte naam van die webhoster (en kost dus klanten)
-een kleine tegenactie (100mbit link >:)) tegen de server waar de spam op gericht is kan andere klanten onbereikbaar maken (en kost dus geld)
-spammen kost bandbreedte en dat is iets wat de meeste webhosters zo min mogelijk van inkopen
Pagina: 1