Instabiel systeem met ECS K7S5A

Pagina: 1
Acties:

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:34
Ik zal beginnen met de specs van het systeem:
eenvoudige miditower
ecs k7s5a moederbord (met nieuwste bios)
amd athlon 1,4 tbird
spire koeler voor 1,8 ghz
256 mb ddr pc2100 (meerdere merken geprobeerd)
voeding 350 watt
geforce 2 mx400
soundblaster live player
2 netwerkkaartjes
40 gieg maxtor
lg dvd speler
liteon cdrw

Het probleem is als volgt:
Als ik DDR geheugen plaats, dan wordt het systeem onstabiel. Als ik grote zip bestanden uit wil pakken dan gaat dat fout, en als ik van cd (dvd of cdrw maakt niet uit) naar harddisk kopieer dan krijg ik spontane reboots.
Op het moment dat ik er gewoon SDRAM in zet, dan werkt het systeem als een zonnetje.
Ik heb zo'n beetje alles al geprobeerd.
Het ligt niet aan:
- de voeding (ook niet stopcontact enz)
- de koeling, temperatuur is prima
- de agp en pci kaarten, allemaal al er uit gehad
- de processor, die werkt perfect in een ander systeem
- het geheugen, dat werkt perfect in een ander systeem
- het moederbord, werkt ook perfect in ander systeem
- de ide apparaten, werken ook allemaal perfect in ander systeem

Kortom, alle hardware is gewoon in orde, maar toch is het systeem onstabiel met DDR geheugen erin.
Het is voor mij echt een raadsel.

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is de ide kabels of de kast zelf vervangen. Zou het daar dan echt aan kunnen liggen?

* Rene59 is echt hopeloos, please help! ;(

Verwijderd

Misschien is het DDR geheugen wat je gebruikt niet helemaal goed. Laat het ff testen bij je locale computer boer als dat kan, of kijk ff of je van iemand anders ff zijn DDR mag proberen.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Overclocked of niet? Zo ja: niet doen. Geheugen ff in een andere bak proberen, kijken of het daar wel gewoon werkt.

Loik icoon trouwens >:)

Bloed, zweet & koffie

• Rene59
Ik heb al meerdere ddr dimm's geprobeerd, dat staat er ook. Die werkten allemaal perfect in andere systemen.

Hij is niet overclocked.

Verwijderd

Kan wel eens zijn dat je ff een nieuwe BIOS moet hebben, en anders ff hopen dat er nog iemand hier weet wat het is. Er zijn zoveel tweakers die dat board hebben, dus als het een bekend probleem is moet toch iemand dat weten.

Je kan ook nog ff overleggen met de winkel waar je hem hebt gekocht en hun het laten uitzoeken.

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb hetzelfde gehad. 2*256mb Dane Elec pc133 op mijn K7S5A en 1.4/266 werkte goed. Ik heb toen 2*256 PC2100 Crucial bestelt en met dat geheugen alleen maar problemen gehad. Cold boot gaf iedere keer een beschadigd systeemregister en er traden steeds vaker de meest vreemde fouten en problemen op. Memtest gaf ook alleen maar fouten. 100fsb gaf minder problemen en in memtest ook veel minder fouten (maar toch wel wat fouten).
Ik heb meerdere merken PC2100 geprobeerd maar steeds dezelfde ellende. Alle bios versies geprobeerd maar geen verbetering.
Sommigen hebben weer helemaal geen problemen met de K7S5A en hetzelfde geheugen dus volgens mij moet ik geluk hebben met het board zelf en zitten er behoorlijke kwaliteitsverschillen tussen de boards die wel door de controle van ECS schijnen te kunnen komen.
Op het forum van OCWORKBENCH staat uitgebreide topic met daarin de waarschijnlijke oorzaak en reacties van erg veel mensen die ook dezelfde en ook andere serieuze problemen hebben.
http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=003792
ECS zelf doet het af met "fouten van de gebruiker".
De zaak waar ik het board heb gekocht kende de problemen toen ik ze erover mailde en maakte totaal geen probleem van het omruilen. Ik heb nu een MSI K7T266 Pro2 en daar werkt mijn Crucial geheugen perfect. Heb gelukkig nu ook drie DDR banken.
Als je problemen houdt zou ik toch proberen het board om te ruilen.

• Rene59
De winkel waar ik het board gekocht heb heeft mij ontzettend goed geholpen en ze hebben inmiddels ook aangeboden het board om te ruilen voor een ander tegen bijbetaling, of gewoon geld terug.
Het board is al een keer omgeruild geweest.

Het rare is, dat het board bij de winkel een dag getest is, zonder enige fouten, met exact dezelfde setup qua cpu, geheugen en videokaart!
Dus het board wat ik nu heb is gewoon goed!

Zie ook mijn 1e post, in een ander systeem werkt het board perfect!
Dat is juist het rare...

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50
Op donderdag 22 november 2001 13:53 schreef rdluca het volgende:

...

Ik heb nu een MSI K7T266 Pro2 en daar werkt mijn Crucial geheugen perfect. Heb gelukkig nu ook drie DDR banken.
Als je problemen houdt zou ik toch proberen het board om te ruilen.
Ik zou maar niet proberen die 3 banken vol te proppen moest ik jou zijn.
Zoek maar effe op, wordt niet ondersteund! :P

• Rene59
Fire69, heb je ook nog iets bij te dragen aan deze thread zelf, of ben jij er zo een die alleen de laatste reactie van een thread leest, en hem zo compleet verpest door geheel offtopic een loos postje achter te laten?

Plz, ik wil deze ontopic houden, heeft niemand een tip, of dit probleem al eerder gezien?

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 21:02
heb je al eens geprobeert het voltage van het geheugen wat te veranderen, dit wil soms ook wel eens helpen...

• Rene59
Heb ik aan gedacht ja, maar dat kan niet met dat moederbord, voor zover ik weet...
Of kan het wel volgens jou?
In het bios zie ik namelijk geen mogelijkheid daartoe.

• DaManiac
nee, kweet niet, ik ken dat mobo niet, maar ik zal eens ff voor je verder zoeken.

En je tb 1,4ghz, loopt die op het standaard voltage?
kweet ut, het is een long-shot, maar probeer die eens een 0,05V omhoog te gooien.

• Rene59
Dat voltage heb ik al wel omhoog gekregen met een potloodje.
Maar dat mocht niet baten, helaas.

Maar ik zit dus nu serieus te denken dat het wel eens de IDE kabel zou kunnen zijn, of lijkt je dat wel erg sterk?
Want dat is zo'n beetje het enige wat ik nog niet gecontroleerd heb...

• DaManiac
IDE kabel lijkt me errug sterk, aangezien deze niets te maken heeft met je geheugen...

Ben toch bang dat het ergens in je mobo zit.

maar ik zoek nog ff verder

• DaManiac
you've got mail :)

ik vond nog wat op www.ecs.com.tw

in de manual die daar te vinden is, maar verder niet veel meer, misschien op die site nog wat rondkijken.

• Rene59
Thanks voor je mailtje :)

Maar hoe verklaar je dan dat:

- het moederbord met geheugen (niet in die lijst) erop het gewoon goed deed
- het moederbord in een compleet ander systeem het ook goed doet

Dat is dus de reden dat ik het ver ga zoeken in het systeem waarin het moederbord dus niet goed werkt...
En de fouten treden dus op tijdens lezen of schrijven naar de ide apparaten, ondanks het feit dus dat het met SDRAM wel goed werkt.

• Rene59
Wat overigens ook opvalt, als er DDR geheugen in zit, dan mislukt de detectie van dvd en cdrw nogal eens, maar verder doen zich geen bios/boot problemen voor.

Verwijderd

Kan je dan én DIMM en DDR erin zetten? :?

Verwijderd

Wat je nog kunt proberen is om er ff een nieuwe BIOS in te gooien omdat ik net ergens lees dat er daar ook problemen zijn geweest, ook moet je even kijken of je aan de laatste drivers van je ATA controller kunt komen, want die kunnen dit probleem ook wel veroorzaken.

• Rene59
Tweak-Metallica: er zitten idd 2 ddr en 2 sdram banken op. Ik kan er natuurlijk niet tegelijk ddr en sdram in doen :)

Cra5hKrE8OR: het nieuwste bios zit er al in. En het is juist geen software probleem, aangezien met sdram erin alle software perfect werkt...

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 15:50 schreef Rene59 het volgende:
Cra5hKrE8OR: het nieuwste bios zit er al in. En het is juist geen software probleem, aangezien met sdram erin alle software perfect werkt...
Zo'n duitser schreef dat het daar wel mee te maken had, maar begreep zijn verhaal niet helemaal. stond op groups.google.com

Verwijderd

Ik snap een ding niet: kun je in een mainboard dat voor DDR geschikt is ook normale SDRAM's plaatsen? :?

Misschien is het je voeding. Probeer eens een dvd/cd/cdrw los te gooien van de spanning als je gaat testen.

• Rene59
Zie mijn 1e post, de voeding is in orde en zelfs 350 Watt.

Ik weet het, het is gewoon een heel raar probleem, ik kom er niet uit ;(

Verwijderd

Dat je voeding in een ander systeem wel werkt wil niet zeggen dat het goed is. Als jouw bord met videokaart, memory, processor etc in de winkel wel werkt denk ik dat je hier moet gaan kijken. Probeer eens een andere voeding.

Verwijderd

Trouwens ik lees dat je problemen met lezen vanaf cd hebt. Ik geloof dat dat een bug in de southbridge is. Heb je de nieuwste VIA 4in1 drivers?

• Rene59
De voeding werkte in mijn systeem, wat nog zwaarder is dan deze. Dus ik twijfel niet aan de voeding. Deze is trouwens ook al vervangen door de winkel.

Kan het misschien aan de videokaart liggen, die heb ik nog niet vervangen/andere geprobeerd.

[edit]
idd geen via drivers geprobeerd, foutje

• rdluca
  • Niet online
Niet nodig aangezien er een SIS 735 chipset opzit en geen VIA.

• rdluca
  • Niet online
voor www.hadecom.nl bedoeld

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 16:12 schreef rdluca het volgende:
Niet nodig aangezien er een SIS 735 chipset opzit en geen VIA.
Kee, wist ik niet, ik ken dat ECS niet.

Als ik Rene was zou ik voor een nieuw mainboard gaan.

O ja, als je je videokaart verdenkt, probeer dan eens de detonator drivers. (Als je dat al niet gedaan hebt).

• Rene59
hadecom: het moederbord is al omgeruild en getest door de winkel. Tevens werkt het in mijn systeem perfect. (wat ik al meerdere posts terug al vaker heb gezegd)

een software probleem is het _zeker_ niet.

• Sundead
  • Laatst online: 27-04-2024
Heb je het al eens met ECC geheugen geprobeerd?
Is misschien nog een optie.

Je hebt alle onderdelen wel los getest, maar probeer het eens met elkaar, dus eerst alleen proc:mob:hd+videokaart+cdrom:diskdrive, en dan eens kijken wat dat doet...
Gaat het goed, volgende onderdeel erbij in, kijken wat ie dan doet...
Enzovoort, slaat ie vast, weet je dat dat het onderdeel moet zijn..
En moeten er geen instellingen in de bios veranderd worden, als je overspringt naar DDR :?
Zou misschien ook nog kunnen...

• Rene59
sundead: mja, ecc kan ik proberen, maar dat verklaart nog niet waarom het mobo het wel in een ander systeem doet met ddr. Ik verdenk nu de videokaart of iets van de ide apparaten of kabels....

Ik neem hem morgen maar mee naar mijn werk, daar kan ik onderdeel voor onderdeel alles vervangen en checken.

Ik ga er nu vandoor, wish me luck ;)

iig allemaal ontzettend bedankt voor de hulp :D

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 16:20 schreef Rene59 het volgende:
hadecom: het moederbord is al omgeruild en getest door de winkel. Tevens werkt het in mijn systeem perfect. (wat ik al meerdere posts terug al vaker heb gezegd)

een software probleem is het _zeker_ niet.
Klopt, maar je hebt ondertussen alles al uitgewisseld, en van alles weet je al dat het _zeker_ niet is . Tenminste dat maak ik uit je postings op.

Maar weet je zeker dat de winkel jouw bord goed heeft getest, ben je er zelf bij geweest? Ik weet het niet hoor.

Verwijderd

[b]Op donderdag 22 november 2001 16:12 schreef
[edit]
idd geen via drivers geprobeerd, foutje
Dus je roept maar wat? Ik heb het idee dat je.. ach laat ook maar.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Titel even wat duidelijker gemaakt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 16:06 schreef www.hadecom.nl het volgende:
Trouwens ik lees dat je problemen met lezen vanaf cd hebt. Ik geloof dat dat een bug in de southbridge is. Heb je de nieuwste VIA 4in1 drivers?
Het gaat hier over een ECS K7S5A, die heeft een sis 735 chipset, dus via 4-in-1 drivers zullen niet helpen.

Ik heb dit mobo ook, draait perfect met 256mb Dana Elec DDR
geheugen. Heb je al gecontroleerd of het niet aan de geheugen timings ligt... stel het geheugen in de bios eens in op safe speed en wat hogere timings...

<edit>Hmmm was iets te laat met posten gloof ik :D </edit>

Verwijderd

Je bord kan best goed zijn, had hier laats ook een ontezetend rot probleem.
Was er anders nooit achter gekomem, maar door alle componenten stuk voor stuk uit te wisellen.
Bleek het probleem de DVD te zijn maakte soms gehakt van de bus mastering.
Maar deed het soms ook goed, dat maakt het juist zo moeilijk terwijl ik dacht dat het aan het bord lag.
Maar draaid weer als het zonnetje.

• Rene59
tim: je gaat het niet geloven, maar het was bij mij dus ook de DVD speler. Dat ding eruit gegooid en het systeem draait nu als een zonnetje :D
Pagina: 1