Ik wil binnen Access een bestand verwijderen.. hoe moet da?!? Ik heb geen flauw idee.. (ik haat Access namelijk). Ik dacht zelf dat het wel via VBA moet lukken. Maar hoe?!
Shit hej.. dat had ik zelf moeten weten. Naja met dat lente-weer is mijn hersenactiviteit niet echt optimaal.
Senk joe velly muts Onno
Senk joe velly muts Onno
Verwijderd
ff inhaken op dit onderwerp. De functie kill heb ik ook gevonden. Ik gebruik hem om afbeeldingen te verwijderen, indien een object verkocht is uit mijn database. In principe geen probleem... Maar het wil ook nog wel eens voorkomen dat er geen foto beschikbaar is.... dan knalt mijn proggie dus uit zijn sub, met de melding "bestand niet gevonden".
Ik probeer hier dus ff omheen te komen. Zelf zat ik te denken aan een if-statementd, waarin ik check of het bestand bestaat.
Zo ja, verwijderen (dmv de kill instructie)
Zo Nee, uit de sub
of is er ook een manier, waardoor vba niet de melding geeft 'bestand niet gevonden' en doorgaat in zijn sequence??
Ik probeer hier dus ff omheen te komen. Zelf zat ik te denken aan een if-statementd, waarin ik check of het bestand bestaat.
Zo ja, verwijderen (dmv de kill instructie)
Zo Nee, uit de sub
of is er ook een manier, waardoor vba niet de melding geeft 'bestand niet gevonden' en doorgaat in zijn sequence??
Deze excepties kan ie terug geven:
IOException 55 Target file(s) open.
FileNotFoundException 53 Target file(s) not found.
Die moet je handlen dus, met andere woorden: lees eens wat over exception handling.
IOException 55 Target file(s) open.
FileNotFoundException 53 Target file(s) not found.
Die moet je handlen dus, met andere woorden: lees eens wat over exception handling.
Who is John Galt?
On error resume next
kill "bestand.ext"
if err.number<>0 then
if err.number = 53 then
exit sub 'Indien bestand niet bestaat, stop netjes
else
msgbox err.description 'Andere foutmelding, geef weer
exit sub
endif
end if
on error goto 0 'Laat fouten weer het programma afbreken...
(zoiets, ff snel getypt)
kill "bestand.ext"
if err.number<>0 then
if err.number = 53 then
exit sub 'Indien bestand niet bestaat, stop netjes
else
msgbox err.description 'Andere foutmelding, geef weer
exit sub
endif
end if
on error goto 0 'Laat fouten weer het programma afbreken...
(zoiets, ff snel getypt)
You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.
Met deze 2 hints moet het wel lukken, gaarne volgende keer een nieuw topic openen waarin je naar een ander topic verwijst indien nodig ipv een trap van 3.5 jaar te geven
Een kleine toevoeging per email van een behulpzame gebruiker:
Het is IMO nl. slordig om een fout te laten optreden en die af te vangen als je de fout ook kan voorkomen.
M.b.v. de functie Dir kan je kijken of een bestand bestaat, en vervolgens daarnaar handelen.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()