in principe zou door elke kant evenveel water gaan want deze zijn identiek->wrijving is identiek->doorstroom is identiek.
ff wat brainstormen over wat er voor zou kunnen zorgen dat dit niet het geval is:
Door foutjes in het frees- & boorwerk kan dit fout gaan maar die kans lijkt me niet zo groot.
Ook zou je kunnen denken dat de zwaartekracht een rol kan gaan spelen aangezien je het blokje op zn kant gaat monteren (ik neem ff aan dat je een tower(tje) hebt).
Dit lijkt me echter ook niet zo omdat in beide gangen het water evenver omhoog en omlaag gaat.
Met het blokje in vertikale positie (kweet ff niet hoe die gaten zitten op het mobo) heb je twee identieke gangen, ze zijn alleen gespiegeld.
Met het blokje in horizontale positie zal het water in de bovenste gang een lichte onderdruk krijgen aangezien het water door de zwaartekracht naar de uitgang getrokken wordt en het tegengewerkt wordt bij het instromen. De onderdruk zorgt er juist weer voor dat er water door deze gang wordt gezogen.
In de onderste gang zal het water een lichte overdruk krijgen aangezien het water door de zwaartekracht tegengewerkt wordt om weg te stromen en geholpen wordt er in te stromen. De overdruk houd juist weer water tegen om door deze gang te stromen.
Conclusie: deze effecten heffen elkaar op (logisch eigenlijk maarja t'is laat)
Ik denk dus dat er gewoon evenveel water door die bovenste als onderste gang gaat lopen.
Een origineel ontwerp maar ik denk dat het niet voor veel meer performance gaat zorgen dan een standaard maze. Je hebt net als in een maze veel scherpe bochten=veel weerstand, een beetje pomp heeft hier echter geen moeite mee. Je wil ook het koude water zo snel mogelijk over het heetste punt laten gaan: ik weet dat er de meeste warmte overdracht plaatsvind bij een zo groot mogelijk gemiddeld potentiaal per meter, maar ik kom er nu ff niet uit want dan de beste stroomrichting zou zijn. Wel weet ik dat vele andere hier bij het omdraaien van de stroomrichting vrijwel geen verschil in koelprestatie meten. Begrijp me goed het is geen slecht ontwerp, je hebt nl veel oppervlak wat gunstig is voor de totale warmte overdracht.
Veel succes met het maken!
Owja van mij krijgt t ontwerp een schoonheidsprijs jammer dat er geen plexi op komt