Ik heb voor het eerst Linux geprobeerd (Mandrake 8.1) op een oud beestje: P1 166@200, 64Mb geheugen, 1Gb HD, 1Mb S3Trio, en een ISA geluidskaartje . Installeren duurde een uur of 4 , mijn netwerk heb ik (nog) niet aan de praat, en via GNOME instellingen weizigen gaat bijzonder traag, en mijn HD lijkt ieder moment op te kunnen stijgen.
Tja, op een zo'n pc draait xp ook niet snel, mandrake is nu eenmaal een wat zwaardere distro en gnome een redelijk zware wm (windowmanager)
Games(voornamelijk Max Payne/Civ3/Crossacks/DF3)
Photoshop 6.01
Surfing
O2K
Tv kijken en opnemen met Hauppage Theather.
Geen netwerk
games, ligt aan de fabrikant of hij het uitbrengt voor Linux, porten is niet zoveel werk maar de meeste games-producenten denken niet echt bijster veel na over dat soort dingen dus zijn er niet zo heel veel commcerciele spellen (stuk of 20-30), maar er komen er wel steeds meer, RTCW, doom3, quake 4 etc
Photshop: hang ervan af waar je het voor gebruikt en hoezeer je er aan gewend bent, ik ben nu over op the gimp en ervaar het in veel opzichten (scipt fu bijvoorbeeld) zelfs als beter dan ps
Surfen gaat prima
TV kijken ook mits je tv-chip wordt ondersteund (bijna altijd wel), ook hier helaas nooit drivers van de fabrikant
netwerken werkt prima, beter dan onder windows (ook qua drivers vaak)
Slechts onder een paar gevallen beginnen met linux
<snip>lijst met achterhaalde vooroordelen</snip>
Dat valt reuze mee allemaal, het zijn wel dit soort vooroordelen die zoregen dat sommige mensen niet met linux gaan beginnen (en past daarom binnen de FUD strategie van MS)
Als je spelletjes wilt spelen en filmpjes kijken, moet je geen Linux gaan gebruiken, klaar, dan moet je gewoon een goede PC hebben en een recente Windows versie gaan draaien.
Filmpjes kijken gaat hier gewoon goed (avi/mpeg/mov/divx/asf/dvd) en bovendien sneller..
Spellen daaren sneller dan in welke windows ook, den dat op een OS wat pas net met spellen te krijgen maakt (dat beloofd wat voor de toekomst)
Als je zelf geen linux gebruikt of er alleen maar met je biased windows bril naar kijkt kun je net zo goed geen commentaar hier posten, dat levert nl geen bijdrage

* WindowsXP ziet er veeeel moooier uit
* WindowsXP is veel makkelijker met drivers installeren
* WindowsXP zijn veel meer spellen voor te krijgen
1. ben ik het niet mee eens, mijn gnome desktop ziet er met zn aa fonts veel vetter uit dan win xp (alleen cleartype fonts vind ik wel redelijk goed in xp)
Drivers van fabrikanten installeer je in linux ook redelijk simpel, daarnaast wordt het grooste deel automatisch geinstalleerd tijdens de install..
2.Als je eenmaal weet hoe je drivers moet installen is het ook een eitje als je hardware niet standaard wordt ondersteund maar er wel extrene drivers voor zijn..
3.waar, hoewel dit geen sterk punt is van windowsxp (het is tenlsotte een minder goed games platform dan linux)
4.xp is als je het officieel koopt pokke duur, je kunt voor 1 pro versie de duurste geforce 3 ti 500 kopen...dan heb ik toch liever die laaste in mn linux bak (nvidia en matrox kaartjes worden uitstekend ondersteund in linux, met officiele drivers)
Voor linux komt geregeld een nieuwe kernel vanwege de VELE exploits/bugs (meer dan windows!, pas geleden nog een lijst online gestaan waar de meeste exploits van bekend waren)
Valt wel mee hoor, de vele exploits in de kernel, daarnaast verschillen de meeste kernels nog wel van elkaar, die lijst die jij gezien had was een behoorlijk slechte vergelijking omdat ze alle distro's bij elkaar hadden opgesteld en vergeleken met een kaal windows systeem, dwz dat voor linux er vele duizende programma's (en daar dan weer verschillende versies) werden vergeleken met alleen win2k (zonder progs)...en bovendien werd er niets direct over de kernel gezegd (debian 2.2r3 base install is pratisch (volgens mij helmaal) bugfree, dat moet je met het buggy win2k oid vergelijken, en dan kom je op een heel andere uitkomst)
De linux kernel is dus lang niet zo buggy als de nt-kernel, het enige wat je kan overkomen is dat wanneer een supernieuwe testing-kernel installeert dat er een foutje inzit die in de volgende versie is opgelost (ik wil niet weten hoeveel fouten er in de test nt-kernel's zaten)
windows en lniux hebben WEL EENS een update nodig en dan moet je ze rebooten.
Valt wel mee, een kernel update (de enige reden om linux te rebooten heb je zelden nodig, zeker niet met een al wat beter geteste stable kernel), ergo: windows moet je als je het als server gebruikt vaker rebooten, bovendien betaal je daar ook nog eens voor terwijl het instabieler/buggier en trager is...redelijk stom lijkt mij
Ik ben gewend dat alle instellingen in een configscherm zitten, dit zou ik niet van een linuxsysteem eisen en ik bedoel ok niet dat het helemaal fout is, punt is gewoon dat je zonder wat hulp het de eerste keren gewoon bijna niet kan vinden onder linux.
Een goede sysadmin (ook op het windows platform) kent zn systeem en moet niet alleen gebonden zijn aan configschermen en wizards....onder linux moet je lezen om te leren (iets wat iedere goede sysadmin moet doen, ongeacht welk systeem), en daardoor leer je het systeem kennen waardoor je beter in staat bent om er mee om te gaan, net als bij alle andere systemen weet je op je eerste dag echt niet meteen hoe een systeem perfect werkt (alleen bij windows kan je met wat klikje een insecure systeempje bij elkaar klikken> niet echt prof. toch?, en ook niet echt relevant voor een echte sysadmin)
De diverse linux installs die ik heb meegemaakt wilden of niet met X op een schijf passen (ik krijg altijd te horen dat Linux met weinig ruimte tevreden is, waarom kan dan een basis X systeem niet op een makkelijke manier op 500MB worden geinstalleerd?),
Dat heeft alles te maken met welke distro je kiest, er zijn echt wel distro's waar je een x-systeem op <500 mb kunt krijgen (geen mandrake of redhat idd)
Nog een leuk iets: 386sx20 met 4MB draaide vloeiend win3.11, op aanraden omgezet naar RedHat 5 (dat was in '97 de bom ), maar daarvoor moest ik er wel 2 of liefst 4MB RAM bijzetten (meest efficiente OS toch?)
Tja, vergeleken met win 3.11 is redhat 5.0 natuurlijk wel een dermate grote stap voorwaarts dat je die vergelijking niet kunt maken, daarnaast kun je een linux install echt wel net zo uitkleden als win 3.11, simpel gui'tje erbij en klaar...dan draait t ook wel op 4 mb (wat in 97 echt niet standaard was, net zomin als win 3.11, vergelijk dan liever de linux versies ten tijde van win 3.11
Ik draai Linux als mn default desktop, al mn belangrijke apps draaien er op en mn games draaien prima (de meeste spellen die ik speel zijn er ook voor linux), ik ben helaas verplicht windows erop te hebben voor enkele progjes (op de vingers van 1 hand te tellen) en win2k is zeker in vele opzichten een verbetering tov 98/win2k maar het is zeker niet echt stabiel (bij mij iig niet, zal wel komen omdat op de rest van mn schijven linux staat

)