[Linux] aan te raden software.

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik heb de stoute schoenen maar weer een aangetrokken en Linux (Mandrake 8.1) geinstalleerd en alles functioneerd nu naar wens (ivm drivers, XWindows ed). Als ik bij iemand windows installeer dan zet ik ook altijd een paar handige tools erop, zoals Windows Commander, TextPad, Winzip, RJHExtensions en ZoneAlarm. Maar ik zou bij linux niet weten wat voor software een must is.

Ik ben oa op zoek naar een goeie windows commander cloon en ik vind midnight commander niet voldoen. Ook die tools die bij kde zitten vind ik veel te beperkt. Ik zoek ook nog een firewall waarmee ik ook kan zien wat van binnen naar buiten wil ipv andersom. Wil dus een warning als een applicatie het internet op wil. Oja.. het moet geen shell tools zijn, maar een gui tool.

thanx...

[ps]ik vind het nu al een veel fijner gevoel geven (ondanks de gebrekkige tools) dan windows. (Draai windows 2k).

Verwijderd

Allereerst: Windows <> Linux. Dus programma'a als zonealarm zul je niet vinden aangezien firewalling door de Linux kernel wordt gedaan. In KDE zit een goede editor (Kate) , Windows commander ken ik en onder Windows werkt dit maar half , dus elke brakke filemanager kan die vervangen (konqueror), WinZip is Archivaris (ark)en RJHExtensions zegt me helemaal niks.
Voor KDE kun je veel toepassingen vinden op apps.kde.com en voor elke linux op freshmeat.net.
Je gaat niet ontkomen aan wat leeswerk vrees ik, Linux laat zich nu eenmaal niet 100% met een wizzard configgen. In de [topic=163843/1/50] staan ook een groot aantal goede tips.

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
[b]Op donderdag 22 november 2001 11:46 schreef
[....]
[ps]ik vind het nu al een veel fijner gevoel geven (ondanks de gebrekkige tools) dan windows. (Draai windows 2k).
Welke gebrekkige tools? Alles werkt toch goed?

Of bedoel je dat shell tools gebrekkig zijn in vergelijking met een GUI tool. Als dat het is dan kan ik dat alleen maar mer je oneens zijn.

Wat draai je KDE, GNome of wat anders? Onder KDE heb je Konquerer. Zelf vind ik dat heel prettig werken. Je kunt het ook aan al je wensen aanpassen en zelfs als internet browser gebruiken.

Verder gebruik ik veel:

mutt : email
knode : newsreader
quanta : html/php editor
Opera/Mozilla : internet browser
xmms : mp3/mp+ speler
vim : editor
gftp : ftp client (is er iets beters voor KDE?)
Applix office : ms compatible office pakket
MyPHPadmin : webbased MySQL client
Winex/Wine : spelletjes
Quake : game
XwaTV : TV kijken
Xine : DVD kijken
Shell : voor al het andere ;)

Kijk eens op freshmeat.net wat er allemaal is. Je kunt sorteren op populariteit, dus zo kom je er vanzelf achter wat handig is :)

Succes!

• Alarmnummer
Op donderdag 22 november 2001 12:02 schreef janjanjansen het volgende:
Allereerst: Windows <> Linux. Dus programma'a als zonealarm zul je niet vinden aangezien firewalling door de Linux kernel wordt gedaan. In KDE zit een goede editor (Kate) , Windows commander ken ik en onder Windows werkt dit maar half , dus elke brakke filemanager kan die vervangen (konqueror), WinZip is Archivaris (ark)en RJHExtensions zegt me helemaal niks.
Voor KDE kun je veel toepassingen vinden op apps.kde.com en voor elke linux op freshmeat.net.
Je gaat niet ontkomen aan wat leeswerk vrees ik, Linux laat zich nu eenmaal niet 100% met een wizzard configgen. In de [topic=163843/1/50] staan ook een groot aantal goede tips.
Maar is er een firewall (of een andere tool) waarmee ik controle hou over wat er van binnen naar buiten gaat?

En ik vind konqueror in de verste verte niet in de buurt komen bij windows commander. Er moet toch wel iets beters zijn?

• Alarmnummer
Op donderdag 22 november 2001 12:09 schreef -RenE- het volgende:

[..]

Welke gebrekkige tools? Alles werkt toch goed?

Of bedoel je dat shell tools gebrekkig zijn in vergelijking met een GUI tool. Als dat het is dan kan ik dat alleen maar mer je oneens zijn.

Wat draai je KDE, GNome of wat anders? Onder KDE heb je Konquerer. Zelf vind ik dat heel prettig werken. Je kunt het ook aan al je wensen aanpassen en zelfs als internet browser gebruiken.
Ik vind die gui tools vrij gebrekkig tov windows. Misschien dat onder linux niet zoveel aandacht er aan geschonken wordt omdat Gui niet zo belangrijk is. En ik draai onder KDE.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op donderdag 22 november 2001 13:15 schreef Alarmnummer het volgende:
Maar is er een firewall (of een andere tool) waarmee ik controle hou over wat er van binnen naar buiten gaat?
Waarom zou je dat willen zien :? je weet toch wat er van binnen naar buiten gaat, 't is toch jouw machine :?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Er zijn talloze tools ook voor netwerk monitoring. Ga eens een middagje snuffelen op http://freshmeat.net . Veel van die proggies hebben wel een online screenshot.

Verwijderd

Vervanging voor windows commander (fantastische app is dat btw) is er niet. Ze zijn er wel mee bezig, maar het is allemaal development stage - dat was althans de laatste keer dat ik rondgezocht heb zo. Ik gebruik gewoon de shell waar ik anders windows commander voor zou gebruiken onder windows (duh).

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 07:39
Op donderdag 22 november 2001 13:39 schreef slierp het volgende:
Vervanging voor windows commander (fantastische app is dat btw) is er niet.
Ik vraag me ernstig af wat daar zo geweldig aan is en waarin het dan verschilt van konquerer? Je kan konquerer toch zo configureren dat het op windows explorer lijkt? :)

Je hebt ook nog iets als xfm. Dat is ook een windows explorer kloon. Ken het verder niet.

Verwijderd

Beetje OT, maar euh, de voordelen van windows commander (explorer zuigt he):
- licht gewicht (snelle opstart)
- ftp prog geintegreerd
- snelle interface (F5 copy, F6 move, del delete, rechtsklik om te selecteren)
- twee filelijsten windows en niet de een dir en een file windows
- support voor veel compressieprogjes incl.navigeren erin
- veel instel mogelijkheden

kcommander komt denk ik het dichts in de buurt

• Alarmnummer
Op donderdag 22 november 2001 13:53 schreef -RenE- het volgende:

[..]

Ik vraag me ernstig af wat daar zo geweldig aan is en waarin het dan verschilt van konquerer? Je kan konquerer toch zo configureren dat het op windows explorer lijkt? :)

Je hebt ook nog iets als xfm. Dat is ook een windows explorer kloon. Ken het verder niet.
Explorer is ook een rotding :) maar windows commander is nu eenmaal een geweldig programma. Oa omdat je dus 2 dirs naast elkaar hebt, zoals in midnight commander.

• Alarmnummer
Op donderdag 22 november 2001 13:30 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Waarom zou je dat willen zien :? je weet toch wat er van binnen naar buiten gaat, 't is toch jouw machine :?
Het is mijn machine, en ik prog erop en ik wil gewoon weten wat er allemaal gebeurd. Oa omdat ik codeguide gebruik en die heb ik dus gecracked en die wil het internet op :) en dat moet ik verhinderen. Maar wil ook gewoon weten wat er allemaal gebeurt.

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
Als filemanager kan je nautilus van (ex) eazel gebruiken, zit bij ximian-gome, of het met KDE werkt zou ik niet weten, ik red me prima met mc overigens.

Voor een ftp client voor KDE: Kbear, al heowel ik zelf ook liever gftp gebruik (alleen knalt die er uit als je te snel bent)

Voor netwerk monitoring is er maar 1: iptraf, kan je alles mee zien in 1 programma.

en er zijn talloze handige programmatjes, gewoon over sourceforge of freshmeat surfen.

• Alarmnummer
Op donderdag 22 november 2001 15:55 schreef easydisk het volgende:
Als filemanager kan je nautilus van (ex) eazel gebruiken, zit bij ximian-gome, of het met KDE werkt zou ik niet weten, ik red me prima met mc overigens.

Voor een ftp client voor KDE: Kbear, al heowel ik zelf ook liever gftp gebruik (alleen knalt die er uit als je te snel bent)

Voor netwerk monitoring is er maar 1: iptraf, kan je alles mee zien in 1 programma.

en er zijn talloze handige programmatjes, gewoon over sourceforge of freshmeat surfen.
Juist die overkill die maakt het zo lastig :)

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
Juist die overkill die maakt het zo lastig :)
Ik moet het toegeven, soms is er teveel keus voor 1 programma en zou je liever willen dat er 1 of 2 echt hele goede zijn, maar ik moet zeggen vergeleken met 2 jaar geleden is de meeste software toch wel opgeschoten, verbeterd :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
Op donderdag 22 november 2001 13:15 schreef Alarmnummer het volgende:
jazeker, ipchains of iptables!

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Een aardige vervanging voor Midnight Commander:

Krusader: http://krusader.sourceforge.net/

Is wel voor KDE.

(ben te lui om uit te zoeken hoe [url] ook alweer werkte...

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 15:23

PolarWolf

Debian, of course.

Op donderdag 22 november 2001 15:48 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

Het is mijn machine, en ik prog erop en ik wil gewoon weten wat er allemaal gebeurd.
Als dat alles is dan zou ik iptraf installeren...die laat alles zien wat er op je interfaces gebeurt.
Wil je ook nog wat firewallen, dan zou ik vooral eens gaan leren hoe linux dat afhandelt...daar kan een GUI tooltje echt niet tegenop.
Zeker als je daar netfilter uit 2.4.x tegenaan gooit.
Oa omdat ik codeguide gebruik en die heb ik dus gecracked en die wil het internet op :) en dat moet ik verhinderen. Maar wil ook gewoon weten wat er allemaal gebeurt.
Gut, och gut...wat voel ik met je mee, zeg.
Suggestie: koop es een licentie, dan hoef je er ook niet over in te zitten.

Undernet #linux, Undernet #ipsec

Pagina: 1