Wel/niet hotswappable raid ?? wat is da ??

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
hoi,

ben een cheap server aan he samenstellen

kan ik bij ieder raid mobo (Ide) de schijven wisselen terwijl het systeem draait ??
(wanneer) gaat ie dan synchroniseren ??

suggesties voor mobo ??
moet in MAX 2u 19"passen, dus mobo moet micro ATX zijn (toch?)

ook onboard lan/Vga gewenst

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hot swappable is heel wat anders dan raid. Je kan het zelfs met voedingen

En je kan het zeker niet met raid 0. Dan ben je gewoon alles kwijt

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
als ik een mobo koop met raid (1 = mirror/backup ???) kan ik dan terwijl de machine draait de (kapotte) schijf wisselen ?

gaat hij dan automatisch synchroniseren ?? of MOET ik rebooten ?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 11:56 schreef xychix het volgende:
als ik een mobo koop met raid (1 = mirror/backup ???) kan ik dan terwijl de machine draait de (kapotte) schijf wisselen ?

Simpel antwoord, je hardware moet het ondersteunen. Niet alleen je raid controler, maar ook je schijven opzet. En het lijkt me niet meer dan logisch dat een hotswapable raid automagisch gaat synchroniseren.

(eens met een mooie hp gewerkt, twee scsi channels, 6 drives per channel. Was 2 keer raid 1 met 2 schijven 't stuk en 2 keer raid5 met 3 schijven. De twee overgebleven schijven waren hotspare's (dacht alleen voor de raid 5). Maar ja, dat was dus geen el cheapo)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Nah, ik ken sowieso geen enkele onboard IDE controller die hot-swappable ondersteuning heeft.

Dan kom je toch echt in het professionelere gebeuren, en dus veel duurder!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 22 november 2001 12:08 schreef ascii het volgende:
(eens met een mooie hp gewerkt, twee scsi channels, 6 drives per channel. Was 2 keer raid 1 met 2 schijven 't stuk en 2 keer raid5 met 3 schijven. De twee overgebleven schijven waren hotspare's (dacht alleen voor de raid 5). Maar ja, dat was dus geen el cheapo)
Aha....een kleintje :) Het is echt fantastisch wat die grote SCSI dingen kunnen. Een stuk of 10 disken in een raid 5 en dan krijg je plotseling via email een waarschuwing dat over een paar dagen er een disk kapot gaat. En of je maar vast een nieuwe wil halen. Gewoon de oude er uit trekken en de nieuwe er in en hoppa...het werkt. Alleen een uurtje of wat iets trager dan eerst. Die controlers hebben een enorme cache aan boord met een backup batterij. Als de disken er uit knallen voordat de cache is weggeschreven dan bewaart hij het. En als je je systeem dan twee dagen later weer aan zet, zegt de bios doodleuk: Please wait, updating disks. En dan schrijft hij het alsnog weg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 13:39

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Nogmaals, hot swap is niet hetzelfde als RAID. Al horen de termen wel vaak bij elkaar.
Hot swap kan ook, zoals al gezegd, je voedingen zijn en je (PCI) sloten.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 13:39

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA -> OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 11:56 schreef xychix het volgende:

nee.. het ligt aan je controller of die dat ondersteund... wat wel altijd kan is pc uitzetten schijf wisselen en je raid 1 wordt weer opgebouwd.

overigens raid 1 is GEEN backup. regelmatig een backup maken is nog steeds noodzakelijk....

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 12:38 schreef betweter het volgende:

[..]

nee.. het ligt aan je controller of die dat ondersteund... wat wel altijd kan is pc uitzetten schijf wisselen en je raid 1 wordt weer opgebouwd.

overigens raid 1 is GEEN backup. regelmatig een backup maken is nog steeds noodzakelijk....
Een raid set is nooit een backup, bij een brand in de server ruimte ben je toch meestal al je schijven kwijt.

(btw een raid 1 met fiber dinges ertussen en dan de disken op fysiek andere plaatsen neerzetten komt een heel end in de richting van een vrij aardige backup, hoewel dan moet je eigenlijk ook je servers dubbel uitvoeren, ach laat ook maar dan maar een paar tapejes.

btw raid 1 is toch een mirror set en raid 0 striping ?
Pagina: 1