TV kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Topicstarter
Ik vroeg me af: Als ik het uiteinde van de TV kabel aanraak hier, dan krijg ik een (pijnlijke) schok die ik van m'n vinger tot m'n schouder nog een kwartier blijf voelen.

Het zelfde is een paar huizen verderop in de straat ook (weet ik uit ervaring en nee ik hou niet van pijn ;))

Is dat normaal dat er op een TV kabel zo'n stroom (spanning, weet ik veel, boeie) staat? Als ik de kabel op m'n TV kaart aansluit springen de vonken eraf...

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 22 november 2001 11:43 schreef Silicon Error het volgende:
Is dat normaal dat er op een TV kabel zo'n stroom (spanning, weet ik veel, boeie) staat? Als ik de kabel op m'n TV kaart aansluit springen de vonken eraf...
Spanning, stroom is er pas als die spanning ergens naar toe loopt. Het boeit dus wel, anders wist je al dat:

1) Het normaal is. Op de kast van je PC kan ook een flinke spanning staan.

2) Het niet schadelijk is want er kan niet echt een flinke stroom lopen. Als dat zo was vloog je aardlek schakelaar er wel uit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
Hmm OK bedankt :)

Maar ik blijf in het vervolg wel ver uit de buurt van die kabels ;)

Verwijderd

Er staat wel degelijk spanning op, heb zelf namelijk een keer een Coax kabel op mijn kamer verlegt en toen kwam het ene einde in aanraking met een koperen pijp en toen was er een mooie blauwe vonk, was eerst bang dat ik mijn TV-kaart waar hij op dat moment nog inzat, had verkloot, maar dat viel gelukkig nog mee.
Weet verder ook niet hoe dat eigenlijk zit en of dat zo hoort.

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

in princiepe hoor je dat niet zo heel erg te voelen
maar als je bv helemaal op zolder de kabel aanpast, is het minder (dat merk je ook aan de kwaliteit.

ik heb dit soort dingen juist met de audio draad en de pc

I got a problem-solver and its name is revolver

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er staat idd achterlijk veel stroom op die kabels. Eerder is van mij op die manier een TV-kaart nara de bagger geholpen.

Heb ik ook een topic van geopend (maar die is in BC3 kwijt geraakt). bleek normaal te zijn.

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

1 word:
Aarden

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:31
Hebben we het dan over een zwevende aarde ofzo? volgens mij behoord de mantel van een coax aan de massa te liggen (spanning = 0 volt) en de signaalsterkte in de kabel hoort volgens mij erg laag te zijn. Er is dus weldegelijk iets mis en ik zou zeggen, gooi de massa van je antennekabel aan de aarde (verwarmingsbuis ofzo). Ben je d'r vanaf. het kan namelijk weldegelijk andere apparatuur slopen.

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
Niet helemaal waar. De mantel wordt gebruikt als referentie ten opzichte en afscherming van het signaal op de kern. Op de mantel hoeft dus niet 0V te staan (dat is ook bijna nooit zo). Het gaat om het verschil tussen kern en mantel.

Geen beurs, geen tempo

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
De mantel van de coax ligt inderdaad aan massa. Helaas doorgaans op een heel eind van je huis. Er ligt dus meestal heel wat spanning tussen die mantel en je huisaarde. Isoleer die coax dan ook altijd met kleine condensatortjes. Het antennesignaal gaat daar zonder moeite doorheen, de zwerfspanning niet.

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
Hmm, de mantel aarden? Misschien een keer zo'n Casema harrie er over bellen, kan hij mooi gezapt worden door die kabel :)

Alles werkt er wel mee. Hoewel, als je je TV kaart (die leeft nog steeds) in je systeem hebt, en de vonken vliegen eraf, gaat dat niet door je kaart naar andere apparatuur in je PC?

M'n soundcard is namelijk na het opnieuw aansluiten van m'n PC (weer finke vonk van kabel/tvkaart) laatst spontaan overleden :(

Verwijderd

Ik krijg soms ook weleens een schok als ik mijn geluidskaart aanraak(aan de buitenkant met inpluggen van de boxen)

• Cole
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Cole

FF een vraagje... kan het komen dat het signaal van de tv slechter wordt als er spanning op de coax kabel staat?

Bij mij staat er namelijk ook spanning op (sinds korte tijd volgens mij :?) en het signaal is opeens ook erg beroerd.

Verwijderd

Ik heb dat ook (een schok krijgen met die f*cking kabel van de TV) als 'm inplug in mijn Hauppage WinTV kaartje, het is me al een paar keer gebeurd, meestal als ik half over mijn kast leunde en tegelijkertijd contact maakte met het 'ijzeren' gedeelte van het stekkertje (de buitenkant). Ik leef nog, maar ik kan je vertellen dat je de die schok aardig voelde (auwh!)

Ik weet niet hoe dat nou komt of zo, misschien hoort het wel :?

• LauPro
  • Laatst online: 17-08 09:27

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zal ik is even wat zeggen: 115 volt dames en heren! AARDEN die boel en zo vlug mogelijk, desnoods primitief aan de verwarming of anders gewoon even die kabel trekken. Je zou niet de eerste zijn die zijn computer beschadigd door niet te aarden! Hierover zijn al tig topic's gestart...

Als je wilt kan ik wel even een adres geven waarin (waarop) dit beschreven wordt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

115 volt op een tv kabel ? u sure ?

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 23:04
Op donderdag 22 november 2001 13:16 schreef terw_dan het volgende:
Er staat idd achterlijk veel stroom op die kabels. Eerder is van mij op die manier een TV-kaart nara de bagger geholpen.
Er staat geen stroom op maar een spanning.

Verwijderd

stroom loopt, spanning staat :)

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 21:01

WouterG

Dit is geen ondertitel

Zoiezo de kast van de pc aarden. Daar komt die 115V op te staan. Die gaat dan door de shield van de coaxkabeltjes naar andere apparaten. Niet echt gezond.
Dus gewoon een geaard stopcontact pakken en als je echt niks anders hebt een kachelpijp. (Wel opletten of de kachelpijp een goede verbinding met aarde heeft)

• BaRF
  • Laatst online: 18-08 10:43

BaRF

bijna kerst

waarom hebben wij verD()/\/\/\/\E nou alleen geaarde stopcontacten in de keuken!! kan ik wéér een kabel erbij gaan hangen, nu alleen van m'n kast naar m'n wastafel }:O

mmm, met m'n koffer zal dat trouwens ook wel vreemd zijn, maarja ik heb toch geen spanningskooi :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 17:39
In alle nieuwe huizen is het inmiddels verplicht te aarden. Als ik mijn coax stekker te langzaam in mijn tv kaart prop vliegt de aardlekschakelaar eruit. Heel irritant allemaal. Wat je vooral niet moet doen is je coaxkabel en je kast tegelijk aanraken, en zeker niet met twee handen. Je voelt dan echt het stroompje gaan door je borst. :s

Aarden schijnt het best te werken, maar ik weet niet of je je inkomende coax-kabel mag koppelen aan het aardenetwerk in je huis. Dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat je aardlekschakelaar geen functie meer heeft.
Pagina: 1