P4 Welk Mobo met welk chipset moet ik nu nemen?

Pagina: 1
Acties:

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49
Ik wil een P4 halen (geen Athlon Celeron Duron ofzo) maar welk bord moet ik daar bij nemen? Heb overal al een beetje gekeken en weet het echt niet meer. Moet ik nu een P4 met een I850 chipset nemen of I845? Of voor nu effe die I845 en wachten dat dadelijk de I845D uit is met DDR ondersteuning aangezien ik een nieuwe pc wil halen van het weekend wie heeft het verlossende antwoord? En welk bord is dan goed (Merk)?

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

Als je voor P4 wil gaan, zou ik niet voor een 845 chipset gaan, want dat is in principe zonde van de capaciteiten van de P4. Ik zou dus zelf gaan voor de 850 chipset, want rambus geheugen toft zwaar de pan uit! :)

Een MSI i850 Chipset P4 Socket -423 ATX is een heel fijn bord, of als je voor socket 478 wil gaan, neem dan bijvoorbeeld een Asus P4T-E i850 Chipset P4 , Socket-478 :)

Verwijderd

De chipset die je moet hebben is de I850. Op deze manier kun je je bord uitrusten met RIMMetjes :) , waardoor je je bandbreedte volledig benut (400 Mhz FSB).

Qua merk zou ik een origineel Intel bord nemen, of eventueel (voor overklokken) de ASUS P4T-E of ABIT-TH7 II

Je moet er wel op letten dat je trouwens de P4 met nieuwe socket (478 pins) besteld en dat ze je niet de ouwe (423 pins) in de maag douwen, i.v.m. later upgraden.

Suc6

• cool0
Hmm dan maar denk ik voor de I850 kost wel extra centen maarja kan ik weer een jaartje vooruit zit nu nog op een celeron 400 met 480 MB intern.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• cool0
Maar een vraagje hoeveel verschil zit er nu tussen Rimm en Dimm, Rimm is sneller maar hoe meer je er in je bord zet hoe langzaamer het word. Maar in % wat is het verschil tussen die 2?

• Kev0867
  • Laatst online: 12-12-2020
Op donderdag 22 november 2001 10:11 schreef cool0 het volgende:
Maar een vraagje hoeveel verschil zit er nu tussen Rimm en Dimm, Rimm is sneller maar hoe meer je er in je bord zet hoe langzaamer het word. Maar in % wat is het verschil tussen die 2?
kan je in wat benchmarks zien op hardware sites...
let vooral op: sisoft sandra memory benchmark..

• cool0
Maar het nieuwe bord met een SIS 645 chipset is sneller dan een I850 Met RIMM omdat dit nieuwe bord ook DDR333 ondersteunt.

http://www6.tomshardware.com/mainboard/01q4/011008/sis645-04.html

• cool0
Denk toch dat ik voor het I845 Mobo gaat en koop in januari dan wel een mobo met DDR ram ondersteuning.

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 11:31 schreef cool0 het volgende:
Denk toch dat ik voor het I845 Mobo gaat en koop in januari dan wel een mobo met DDR ram ondersteuning.
Als je op die manier met geld kunt smijten... doe het dan anders. Koop gewoon n Asus of Intel socket 478 I850 bord met 2x 256mb rambus. De SIS en I845D zullen in de praktijk niet of nauwelijks merkbaar sneller zijn! Koop nu n voordelige P4 en in Q1-2002 een lekkere Northwood P4 :9

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
Ik wilde ook nog iets vragen,ik heb laatst wat geheugen gekocht van Crucial 2*256MB pc2100 cas 2.5 DDR ,nou was het eigenlijk de bedoeling dat ik een Atlon XP met een geschikte moederbord zou gaan halen,maar ik kan geen keuze maken wat moederbord betreft,mijn oog was gevallen op de Abit KR7A-Raid ,maar ik las op de news forum hiero dat het allemaal een beetje tegenvalt wat OC'en betreft.

Dus ik dacht zal ik dan toch maar voor een Pent IV gaan,met een I850 bord,nou is mijn vraag zou ik dat gekochte Crucial geheugen dan ook kunnen gebruiken op dat I850 bord ?

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 13:03 schreef NEWBIE het volgende:
(knip)
Dus ik dacht zal ik dan toch maar voor een Pent IV gaan,met een I850 bord,nou is mijn vraag zou ik dat gekochte Crucial geheugen dan ook kunnen gebruiken op dat I850 bord ?
Neen.

Maar je stapt dus over omdat je geen keuze kunt maken qua Athlon moederbord en de Abit qua overklok tegenvalt...

Wees s eerlijk, t gaat je helemaal niet om overklokken, je doet t gewoon in je broek bij de gedachte aan AMD/VIA alleen al! ;) Heel normaal voor newbies. Hier is wat je doet:

- Je bent dapper (en rationeel) en blijft bij je oorspronkelijke keuze voor AMD. Je koopt n MSI K7T266 PRO2*, prikt daar je Crucial (goede keus!) en n Athlon XP 1800+ in en trekt n P4 2ghz r op stabiele wijze uit. En dat voor n appel en n ei.

- Je geeft toe aan je ongegronde angst en wacht op t uitkomen van de I845D zodat je je geheugen kunt blijven gebruiken.

* Heb ik zelf en weet daarom dat deze stabiel en probleemloos werkt. Er zijn uiteraard meer goede KT266A borden, zoals de Gigabyte 7VTX-H.

• Macaco
Maar je stapt dus over omdat je geen keuze kunt maken qua Athlon moederbord en de Abit qua overklok tegenvalt...
Ja beetje wel ,als ik dan een nieuw setje hebt zal ik niet een twee drie beginnen met OC'en maar na verloop van tijd ga je toch wat proberen.Dan is het toch altijd leuk als het kan.En met de Performance van het Abit KR7A zit het wel goed wat ik er van begrepen hebt.
Wees s eerlijk, t gaat je helemaal niet om overklokken, je doet t gewoon in je broek bij de gedachte aan AMD/VIA alleen al! ;) Heel normaal voor newbies. Hier is wat je doet:
OK het is jou dag

Het klopt ook wel een beetje,maar ben eigenlijk best nieuwsgierig hoe het is om met een Athlon te draaien.
- Je bent dapper (en rationeel) en blijft bij je oorspronkelijke keuze voor AMD. Je koopt n MSI K7T266 PRO2*, prikt daar je Crucial (goede keus!) en n Athlon XP 1800+ in en trekt n P4 2ghz r op stabiele wijze uit. En dat voor n appel en n ei.
En is een Athlon 1900+ en een Alpha 8045 cooler ook geschikt op die MSI K7T266 PRO2 ? Ziet er wel goed uit dat bord,normaal keek ik altijd maar naar Asus en Abit ,ik zal toch is verder gaan kijken dat mijn neus lang is :)

Heb ik het goed gelezen dat er ook mogelijkheid is voor RAID op de MSI K7T266 PRO2 ?

Als het allemaal gunstig is wat ik wil dan trek ik de stoute schoenen aan en ga ik ervoor ;)

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 19:18 schreef NEWBIE het volgende:

En is een Athlon 1900+ en een Alpha 8045 cooler ook geschikt op die MSI K7T266 PRO2 ? Ziet er wel goed uit dat bord,normaal keek ik altijd maar naar Asus en Abit ,ik zal toch is verder gaan kijken dat mijn neus lang is :)

Heb ik het goed gelezen dat er ook mogelijkheid is voor RAID op de MSI K7T266 PRO2 ?

Als het allemaal gunstig is wat ik wil dan trek ik de stoute schoenen aan en ga ik ervoor ;)
Yep, t bordje bedient alle XP's en t toeval wil dat ik ook met n 8045 draai... n errug fraaie koeler. Verder ben ik een gematigde overklokker en pas alleen multiplier overklok toe; t verhogen van de fsb vindt mijn Adaptec 19160 niet leuk. Ik heb begrepen dat n fsb van 160mhz goed haalbaar is met de MSI.

- De K7T266 PRO2 RU heeft als extra onboard RAID (lite) en USB 2.0

• Macaco
Yep, t bordje bedient alle XP's en t toeval wil dat ik ook met n 8045 draai... n errug fraaie koeler. Verder ben ik een gematigde overklokker en pas alleen multiplier overklok toe; t verhogen van de fsb vindt mijn Adaptec 19160 niet leuk. Ik heb begrepen dat n fsb van 160mhz goed haalbaar is met de MSI.

- De K7T266 PRO2 RU heeft als extra onboard RAID (lite) en USB 2.0
Dan rest mij nog een vraag ,ik heb een Adaptec scsi controller de 29160N ,het is de bedoeling dat het hele spul overgezet gaat worden,kan je nou ook twee IBM's raid 0 naast het scsi gebeuren in je setup plaatsen?

Als dat gewoon kan bestel ik die MSI K7T266 PRO2 RU

thnks

Verwijderd

Koop een asus P4T met een 1,5 ghz proc met een paar staafjes re-ram en bouw daar een zetje omheen, en dan een paar koolers erbij en dan de boel overklokken. loopt als een tierelier :7
Je kan ook een AMD halen, maar geef mij maar mijn p4
:z

Verwijderd

Ik ging voor Abit met raid.
Good Mobo'tje.
Iets langzamer dan de Asus maar wel goed (wel leuk )voor tuning
:P :P :P :P :P :P :P :P :P

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 21:28 schreef NEWBIE het volgende:

[..]

Dan rest mij nog een vraag ,ik heb een Adaptec scsi controller de 29160N ,het is de bedoeling dat het hele spul overgezet gaat worden,kan je nou ook twee IBM's raid 0 naast het scsi gebeuren in je setup plaatsen?

Als dat gewoon kan bestel ik die MSI K7T266 PRO2 RU

thnks
Ja, dat kan. Zorg alleen wel dat je eerst ff je bios naar versie 3.20 flasht; er waren eerst wat problemen met de combinatie onboard RAID + SCSI. Zie:
http://www.msi.com.tw/support/bios/bios.php?model=MS-6380+V2.0

Maar waarom zou je met IDE RAID rommelen; is n enkele Atlas 10KIII niet snel genoeg? Je hebt toch al n 29160N. Ik vind t n heerlijk schijfje; bloedsnel en stil.

• Macaco
Maar waarom zou je met IDE RAID rommelen; is n enkele Atlas 10KIII niet snel genoeg? Je hebt toch al n 29160N. Ik vind t n heerlijk schijfje; bloedsnel en stil.
Dat is ook wel zo ,maar ik dacht dan zet ik er twee IDE IBM's bij in Raid 0 dat puur voor opslag en backup.

Ik heb geen Atlas 10KIII,maar 2 Cheetah's X15 ,ben bezig met een derde erbij te kopen alleen wat groter als die ik nu heb.

Maar ik kan ook lekker die IDE schijffies in die andere pc laten zitten en die pc weg zetten als server of in een netwerkje plaatsen,dat zijn dingen die ik nog nooit uitgeprobeerd hebt.

Als ik maar geen spijt krijg als ik die MSI aanschaf ,maar dat zal wel niet , ik geloof dat het bord best de moeite waard is als ik op die site lees.Ik zou nog ff kunnen wachten wat de ervaringen zijn van mede tweakers die straks een KR7A hebben.Maar ik denk dat het qua performance op de meeste KT266a wel snor zit.

Nu nog een online retailer vinden die het ding heeft liggen :)

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 23:12 schreef NEWBIE het volgende:

[..]

Dat is ook wel zo ,maar ik dacht dan zet ik er twee IDE IBM's bij in Raid 0 dat puur voor opslag en backup.

Ik heb geen Atlas 10KIII,maar 2 Cheetah's X15 ,ben bezig met een derde erbij te kopen alleen wat groter als die ik nu heb.

Maar ik kan ook lekker die IDE schijffies in die andere pc laten zitten en die pc weg zetten als server of in een netwerkje plaatsen,dat zijn dingen die ik nog nooit uitgeprobeerd hebt.

Als ik maar geen spijt krijg als ik die MSI aanschaf ,maar dat zal wel niet , ik geloof dat het bord best de moeite waard is als ik op die site lees.Ik zou nog ff kunnen wachten wat de ervaringen zijn van mede tweakers die straks een KR7A hebben.Maar ik denk dat het qua performance op de meeste KT266a wel snor zit.

Nu nog een online retailer vinden die het ding heeft liggen :)
Middels de volgende handelingen ging bij mij de 'ontIntelisering' griezelig probleemloos:

- Lees de manuals van MSI, Alpha en Arctic Silver.
- Controleer het bord op onregelmatigheden en druk evt. de bios chip aan.
- Aard jezelf en prik t geheugen in t mobo.
- Duw de cpu in z'n socket, monteer de staanders voor de Alpha, en behandel de heatsink en cpu met Arctic Silver volgens voorschrift. Let er bij t monteren van de heatsink op dat deze zo min mogelijk schuift.
- Bouw t mobo in en begin met n zo kaal mogelijk systeem.
- Bios: Load Setup Defaults en stel de fsb in op 133mhz.
- Installeer OS (als je van scsi wilt gaan booten onder w2k specificeer en installeer dan tijdens de os install de Adaptec w2k drivers), service packs, Via 4-in-1, DirectX en dan de driver voor je grafische kaart.
- Flash t bios (via flop of online in Windows) naar de nieuwste versie.
- Installeer 1 voor 1 de rest van je componenten.

Nu, na n maand, ben ik nog steeds verbaasd over de absolute stabiliteit van het systeem.

Spijt? Ach, t wordt al snel saai natuurlijk... ;)

• Macaco
Middels de volgende handelingen ging bij mij de 'ontIntelisering' griezelig probleemloos:
- Lees de manuals van MSI, Alpha en Arctic Silver.
- Controleer het bord op onregelmatigheden en druk evt. de bios chip aan.
- Aard jezelf en prik t geheugen in t mobo.
- Duw de cpu in z'n socket, monteer de staanders voor de Alpha, en behandel de heatsink en cpu met Arctic Silver volgens voorschrift. Let er bij t monteren van de heatsink op dat deze zo min mogelijk schuift.
- Bouw t mobo in en begin met n zo kaal mogelijk systeem.
- Bios: Load Setup Defaults en stel de fsb in op 133mhz.
- Installeer OS (als je van scsi wilt gaan booten onder w2k specificeer en installeer dan tijdens de os install de Adaptec w2k drivers), service packs, Via 4-in-1, DirectX en dan de driver voor je grafische kaart.
- Flash t bios (via flop of online in Windows) naar de nieuwste versie.
- Installeer 1 voor 1 de rest van je componenten.

Nu, na n maand, ben ik nog steeds verbaasd over de absolute stabiliteit van het systeem.

Spijt? Ach, t wordt al snel saai natuurlijk...
Ik heb het mobo en proc besteld,alleen is het wachten tot de OC-shop die Alpha 8045 in huis heeft,en ik heb die Artic silver 1 is het niet beter als ik die laatste nieuwe besteld van Artic silver ?

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 13:43 schreef NEWBIE het volgende:

[..]

Ik heb het mobo en proc besteld,alleen is het wachten tot de OC-shop die Alpha 8045 in huis heeft,en ik heb die Artic silver 1 is het niet beter als ik die laatste nieuwe besteld van Artic silver ?
Ik weet niet hoeveel t scheelt eigenlijk, 1 - 2 graden? You're on your own now! :)
Pagina: 1