Toon posts:

Ratelen van de HDD, wat is dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Alle harde schijven ratelen in meer of mindere mate als de koppen bewegen. Maar wat maakt nou dat ratelende geluid?

De koppen raken het oppervlak van de magneetschijven niet en ook de magneten die de koppen aandrijven hebben geen kontakt. Maar toch geluid, :?

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 21:51

Jabba

Firkan

De leeskop moet wel verplaatst worden natuurlijk... dat gaat met zon hoge snelheid en nauwkeurigheid dat ie dus abrupt vanuit stilstand in de ene positie naar stilstand in de andere positie moet en dit maakt dus het lawaai.

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Het bekende ratelen wordt idd veroorzaakt door het koppen-mechanisme: om de kop van plek A naar B te verplaatsen, en dit in enkele miliseconden te doen, vereist een erg exacte en snelle 'rem'. Dus wat je hoort is de kop die accelereert en vervolgens weer afremt. Als toelichting: Bij die IBM 60GXP & 75GXP schijven, kun je het ratelen ook uitzetten. Echt 100% stil ! Hoe dit werkt ligt voor de hand: ze geven de kop wat meer tijd om 'op te trekken' en vervolgens weer af te remmen, wat resulteert in een aanzienlijk grotere zoektijd: in IBM's geval 2x zo groot !
Maar, dan is de schijf echt 100% stil en heb je geen last van geratel... En toch, zelfs met die dubbel zo grote zoektijd, loopt je systeem nog redelijk (lekker) snel, ideaal dus voor kantoor machines...!

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 09:00 schreef SjoZ het volgende:
Als toelichting: Bij die IBM 60GXP & 75GXP schijven, kun je het ratelen ook uitzetten. Echt 100% stil ! Hoe dit werkt ligt voor de hand: ze geven de kop wat meer tijd om 'op te trekken' en vervolgens weer af te remmen, wat resulteert in een aanzienlijk grotere zoektijd: in IBM's geval 2x zo groot !
Maar, dan is de schijf echt 100% stil en heb je geen last van geratel... En toch, zelfs met die dubbel zo grote zoektijd, loopt je systeem nog redelijk (lekker) snel, ideaal dus voor kantoor machines...!
Een HD stiller maken ten koste van performance :? Doe dan meteen die hele IBM schijf weg en koop zo'n (van zichzelf) stille Seagate Barracuda IV :)

Ratelen van de HDD, wat is dat? Dit vraag je je inderdaad af, nadat je zo'n Seagate HD hebt aangeschaft :+

Verwijderd

Mijn maxtor 7200 rpm schijf heeft ook zoiets, standaart was hij wel erg stil, alleen net zo langzaam als een normale 5400, dus meteen via de maxtor software die schijf sneller gemaakt. Hij zijn toch geen hele hoge geluids niveau's. Mijn puter maakt namelijk standaard ook al een behoorlijk geluid.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Nebuchadnezzar > IBM's zijn vrij stil.
Ik heb er 2.

Maxtor kan je idd acoustic management aan/uitzetten.

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 11:43 schreef TP70 aka Georgio het volgende:
Nebuchadnezzar > IBM's zijn vrij stil.
Ik heb er 2.
Ik zeg niet dat IBM's niet stil zijn, maar Seagate Barracuda IV's zijn gewoon stiller :+
Ik heb er 1 ;)

Verwijderd

Mijn Maxtor Diamond plus 60 Ratelt er standaard ook lekker op los.
:7
Hoe ik hem stiller krijg ? Geen idee !

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 09:05 schreef Nebuchadnezzar het volgende:

[..]

Een HD stiller maken ten koste van performance :? Doe dan meteen die hele IBM schijf weg en koop zo'n (van zichzelf) stille Seagate Barracuda IV :)

Ratelen van de HDD, wat is dat? Dit vraag je je inderdaad af, nadat je zo'n Seagate HD hebt aangeschaft :+
En hoe denk je dat het komt dat die barracuda zo stil is?
Precies: ze hebben in de fabriek de actuator al niet al te snel gemaakt :P

Etzelfde voor de maxtors waar iedereen altijd als voordeel opnoemt dat ze stil zijn. In de fabriek is accoustic management alvast aangezet. Als je dat zelf weer uitzet is het net zo'n lawaaiige bak als elke andere hd. En omdat de meeste benchmarks van de maxtor met accoustic management aan zijn gemaakt hoor je er niemand over klagen dat dat wel ten koste van de performance is. Maar als ik zeg dat ik bij 1 van m'n IBM schijven accoustic management aan heb staan (net zoals bij 1 van m'n maxtor schijven) dan verklaart iedereen me gelijk voor gek omdat de zoektijden dan door het dak heen zouden gaan :+

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 22:31 schreef linus-1 het volgende:
Mijn Maxtor Diamond plus 60 Ratelt er standaard ook lekker op los.
:7
Hoe ik hem stiller krijg ? Geen idee !
Zoals ik al zei. Mijn Maxtor is standaard helemaal niet stil.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

hoeveel scheelt zoiets dan bij maxtor? (ja ben lui, tis zondag..)

Localhost is where the heart is

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

volgens mij gaat deze topic niet over welke hardeschijf er nou het stilste is :(

het antwoord is al 2x gegeven dus de topic is opgelost.

Topics over welke hd's er nou het stilst zijn, zijn er al genoeg }:O

Hoi

Verwijderd

Op zondag 25 november 2001 18:06 schreef SilentStorm het volgende:
hoeveel scheelt zoiets dan bij maxtor? (ja ben lui, tis zondag..)
Tussen AM uit en AM aan? Veel: of hij maakt gewoon evenveel lawaai als een oude Seagate medalist of je hoort 'm gewoon niet...

nobody122: dan kan er nog wel een leuke discussie ontstaan. imho hoeft niet elk topic waarvan een antwoord op de vraag is gegeven gesloten te worden. Een slotje lijkt me meer iets voor topics die totaal ontsporen of ali illegali zijn. Maargoe, dat laat ik ook mooi aan de modjes over :P

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

k bedoelde natuurlijk in performance he..

Localhost is where the heart is

Pagina: 1