[linux] hostname kunnen opvragen in windows

Pagina: 1
Acties:

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

Topicstarter
ok, ik weet niet of het mogelijk is, ikzelf dacht van niet, maar iemand anders kwam er mee aanzetten..

het volgende is het geval, ik heb hier een linux pc als webservertje in het intranet. niets bijzonders dus. nu moet deze alleen opgevraagd kunnen worden via een hostname. in windows kan je een hostname instellen, waarna je het kan intypen in je browser, en je daar zo op uit komt.

nu wou men precies hetzelfde doen voor die linux bak dus. iemand die hier weet hoe dit kan? (nogmaals: volgens >mij< kan dit niet)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Ja hoor, wel degelijk.

Als je samba draait, dan is je hostnaam al bekend op het netwerk, en zal je pc hem via een broadcast kunnen vinden.

Anders kan je een statische mapping maken in de WINS server, als je die draait op je netwerk. Die verwijst dan naar het IP adres van je linux machine.

Als je geen WINS server draait, kun je altijd nog een LMHOSTS file op je windows bak zetten die een verwijzing heeft naar je linuxbak.
moet dan zoiets worden.

192.168.1.15 SURFER

waar dan je IP adres van de linux machine en de netbiosnaam instaan..

Suc6

CJ

• Scorpion

Scorpion

Topicstarter
Op donderdag 22 november 2001 08:19 schreef CyberJ het volgende:
Ja hoor, wel degelijk.

Als je samba draait, dan is je hostnaam al bekend op het netwerk, en zal je pc hem via een broadcast kunnen vinden.

Anders kan je een statische mapping maken in de WINS server, als je die draait op je netwerk. Die verwijst dan naar het IP adres van je linux machine.

Als je geen WINS server draait, kun je altijd nog een LMHOSTS file op je windows bak zetten die een verwijzing heeft naar je linuxbak.
moet dan zoiets worden.

192.168.1.15 SURFER

waar dan je IP adres van de linux machine en de netbiosnaam instaan..

Suc6

CJ
thnx, zal es even proberen! dit wist ik dus echt zoooo niet! cool.

Toevallig een link voor Samba bij de hand zodat ik dit voor elkaar kan krijgen? :)

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Volgens mij is het gewoon een kwestie van die hostname+ip in je /etc/hosts zetten :?

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 08:22 schreef Scorpion het volgende:
Toevallig een link voor Samba bij de hand zodat ik dit voor elkaar kan krijgen? :)
samba homepage of je download een rpm hier :)

• Scorpion

Scorpion

Topicstarter
Op donderdag 22 november 2001 09:06 schreef sharpe het volgende:

[..]

samba homepage of je download een rpm hier :)
http://www.oreilly.com/catalog/samba/chapter/book/ <- had die al gevonden :) thnx!
Pagina: 1